• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydraliska stödben under vintern?

F

F.d. 56718

Guest
När ni ställer bilen på förvaring under en längre tid, eller bara har den på garageuppfarten mellan resor. Kör ni då ner de hydraliska stödbenen eller står den normalt direkt på däcken?

Och följdfråga, vi hämtar vår HB på fredag och kommer ha den stående hemma på grusad uppfart. Med tanke på tjäle i backen och all snö & is som smälter frammåt våren och gör marken mjukare, bör man ha några plattor under stödben/hjulen tror ni? Hymer 798 på ca 5T, boogie.
Mina föräldrar hade alltid plattor under hjulen på sin mindre HB, kommer jag ihåg, men tror den stog på gräsmattan, dvs mjuk mark.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har också en "boogiebil" (4,5ton) men utan stödben & jag har aldrig märkt att däcken formförändras av att den står uppställd utan avlastning på hjulen. Vikten fördelas ju på 6 hjul ist. för 4 som är vanligast. Om du skall använda stödben så är det ju ingen nackdel att lägga plattor under (ju större ju bättre) för att fördela marktrycket.
 
Senast ändrad:

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Vi har en Hymer Iveco med tvillinghjul. Jag tar inte ner stödbenen därför jag tänker att är det minusgrader och om jag behöver köra så är det risk för att jag inte kan hissa upp dem. Har inte märkt att däcken förändras. Så klart avgörande är ju tiden för avställningen.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det finns många delade meningar om man ska avlasta däck,hjullager och fjädring vid en längre avställning. Men om man ska använda hydrauliska stödbenen använd flera höga klossar så behöver inte så mycket av kolven vara ute!
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Dæk tager ikke skade af at bilen står stille 4-5 måneder.
Det är ju just det som är vitsen med "C" i däckbeteckningen: Camper=kan stå stilla länge. Fick själv en bra jämförelse förra året då vi kom hem från tre veckor på Gran Canaria i början på februari. Bilen på Arlanda långtid, -8 grader och en decimeter skare över bilen. När vi äntligen rullade iväg hemåt så var det oljud från påtagligt orunda däck. Det tog ett bra tag innan jag vågade hålla någorlunda normal fart.
Sedan, i början av april, när HB rullades ut ur sitt vinteride efter fem månader var det inte minsta oljud från däcken.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Min svärson Har en volvo 740 1987 har stått still i ca 15 år ej vinterkörd var ute och körde körde och märkte inga vibrationer original hjul 1900mil bara 1st service gjord aldrig bytt Karmrem, det var kvalité förr mvh håkan
 
Toppen