Hybridhusbil

Tråd startad i 'Under Markisen' av knarrevik, 12 Oktober 2018.

  1. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    16,902
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    B8F737A8-47DA-4DC8-BE0C-BFC602758D74.jpeg
    Nu börjar det likna nåt!
    17 mil eldrift på bakhjulen och 90 mil motordrift på framhjulen innan det är dags för tankning.
     
    GLIDARN, sacce, JonasS och 5 andra gillar detta.
  2. pincher

    pincher HBK Medlem

    Inlägg:
    25
    Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13761
    Om man kan använda batteribanken även för bodelens behov så börjar det verkligen likna något bra.
     
    Mårten&Marre gillar detta.
  3. Ingrid o Pålle

    Ingrid o Pålle HBK Medlem

    Inlägg:
    2,883
    Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Vem har sådana framtidsplaner, och när kan de förväntas bli verklighet?

    Pålle
     
  4. Åsa o Hasse

    Åsa o Hasse HBK Medlem

    Inlägg:
    709
    Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
  5. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    16,462
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Ligner på en Fiat Ducato, og det finnes rykter om at US utgaven skal vises på bilshowet i Detroit om kort tid sammen med Jeep Hybrid.
     
  6. Bettan o Einar

    Bettan o Einar HBK Medlem

    Inlägg:
    163
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7470
    Verkar riktigt spännande, dröjer väl några år innan det byggs husbilar på ett sånt chassi.
    Antar att det sen kommer att krävas att man har "gammalt" B-körkort eller C/C1.
    (Batterierna till en Tesla väger ju cirka 500kg.)

    Fast just nu är jag mer intresserad av att veta om det kommer att massproduceras ombyggnadskit
    för att få min "gamla" husbil att bli mer miljövänlig.

    Hälsar

    Bettan o Einar
     
    Åsa o Hasse gillar detta.
  7. elegance

    elegance HBK Medlem

    Inlägg:
    538
    Kommun:
    Bräcke
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14404
    Hoppas också liksom föregående inlägg att det kommer konverteringskit så att fler dieslar blir "rumsrena" jag för min del är tveksam om elbilar/husbilar är framtiden men det återstår att se och framförallt prislapp och underhållskostnader , allt har inte sitt pris tyvärr.
     
    Delfi gillar detta.
  8. egonh

    egonh HBK Medlem

    Inlägg:
    19
    Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    23409
    Roger67, pincher och Bengt & Pia gillar detta.
  9. Håkan

    Håkan HBK Hedersmedlem

    Inlägg:
    7,668
    Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2040
    HBK-Nr:
    1
    Är det inte så att det numera alenarådande helbilsgodkännandet förhindrar i stort sett alla större modifieringar på senare årsmodeller? Fabrikanter av husbilar har väl inget intresse av att gamla bilar förnyas utan vill väl sälja nya i stället.
     
    Stig och Ingrid o Pålle gillar detta.
  10. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    16,462
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Som Håkan skriver, det er ikke åpning for oppgradering av motor i dagens regelverk. Og den oppgraderingen som trengs er i praksis en ombygging eller bytte av motor til nyere modell. Om en tar Iveco 3 liter motoren så er overgangen fra Euro5 til Euro6 innføring av AdBlue, fra Euro4 til Euro5 var det partikkelfilter og en mengde sensorer. Begge ovrgangene byttet og motorkontroll.
     
  11. muskatten

    muskatten HBK Medlem

    Inlägg:
    1,596
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    6390
    Och hur många mil blir det egentligen när där kommer ett H-bils chassi på som väger upp ekipaget till nästan maxvikt .??? för tar jag bort bodelen så kommer säkert min gamla Fiat att också klara 90 mil på en tank :swoon:
     
    Montreal och Bennsan gillar detta.
  12. Reijo53

    Reijo53 HBK Medlem

    Inlägg:
    59
    Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11098
    Ett av elbilens tunga argument är att den är bättre för miljön än fossilbilar. Men klimatnyttan förtas till viss del i tillverkningen av elbilsbatterier. Det visar en rapport som IVL Svenska Miljöinstitutet gjort på uppdrag av Energimyndigheten och Trafikverket.

    – Elbilar och laddhybridbilar har stora fördelar jämfört med bensin- och dieselbilar, speciellt när det gäller lokala utsläpp och bullernivåer. Men det är också viktigt att titta bakåt och minimera miljöpåverkan i produktionsledet, säger Lisbeth Dahllöf, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

    I rapporten har man granskat växthusgasutsläpp och energiförbrukning vid produktion av litiumjonbatterier för lätta fordon. Författarna har räknat ut att en elbil släpper ut 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batteri. Det betyder att en elbil med ett 100 kWh-batteri, som exempelvis sitter i Teslas toppversioner av Model S och X, har släppt ut upp till 20 ton koldioxid innan den ens har rullat ur fabriken.

    – Resultaten visar att man bör tänka på att inte välja en elbil med större batteri än nödvändigt. För framtiden är det viktigt att produktionen av elbilsbatterier sker så energisnålt som möjligt och med tillförsel av el utan eller med små koldioxidutsläpp, säger Mia Romare, medförfattare till studien.

    Forskarna lägger samtidigt in en brasklapp om att siffrorna är baserat på dagens situation och att elbilsbatterier är en teknik i stark utveckling. Siffrorna varierar beroende på batteridesign och det behövs bättre dataunderlag från tillverkarna för mer exakta kalkyler
     
  13. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    16,902
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Vem har sagt att batterierna skall tillverkas och laddas med el från kolkraft?
     
  14. sm6dtg

    sm6dtg HBK Medlem

    Inlägg:
    23
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9159
    Ladda med Kärnkraft.
     
    marunga gillar detta.
  15. sm6dtg

    sm6dtg HBK Medlem

    Inlägg:
    23
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9159
    Har en Renault Megan personbil diesel, den drar 0,45 per mil, tankar för 500:- i månaden, som pensionär, till affären mm...Husbilen drar minst 1,2-1,3 lit per mil Diesel, trots försiktig körning. Motor 2,8 jtd, vi pensionärer 80 år kommer aldrig att uppleva den fantastiska framtid som nu förespeglar oss från vissa Riksdagspartier.
    Så håll till godo med det ni har, så länge det varar.
     
    Bennsan och EVTOAK gillar detta.
  16. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    16,902
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Hav förtröstan, när utveckling till det bättre sätter fart brukar det gå undan!
    Men visst skulle jag vilja vara några år yngre för att uppleva kommande bättre teknik!
     
    Sanddammaren gillar detta.
  17. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    413
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Perfekt lösning, både fyrhjulsdrift som tar dig loss på sliriga ställplatser samt lite extra knuff i backarna om hastigheten går ner under 90. Dessutom torde vi slippa bodelsbatterier o kan stå på dessa batterier några dygn istället. Vill ha.
     
    oskobe och knarrevik gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.