• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

F

F.d. 53018

Guest
Hei! Et sted mellom Østersund og Krokom skal det ligge et sted/en gård som skal hete Sølvhellinga. Derfra utvandret en av mine forfedre til Norge i 1645. Noen som vet hvor Sølv(silver?)hellinga ligger? Mvh!
 
H

hianders

Guest
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Har försökt leta på kartan. Har du inget bynamn? Ortsnamn?

fru hianders/Inger
:wideeyed:

Googla på Folkminnesarkivet, kanske kan du söka mer precist där!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Hei! Nei, dessverre. Dette er alt jeg vet. Takk for hjelpen! Det med lokalkart er en god ide. Hvilket kart har du tittet på? Jeg så på Google earth en bussholdeplass som hadde metalnavn, gull, kan kanskje ha en sammenheng. Skal ta en tur med bobilen i Jemtland i mai, tenkte på å kjøpe meg lokalkart da. Mvh! alfb
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Hej!
Någon lokalkarta lär inte hjälpa dig i detta fall.
Jag bor mellan Krokom och Östersund och här finns inget orts- eller gårdsnamn som på minsta vis liknar namnet "Sölvhellinga".
Östersund fick sitt namn för lite drygt 200 år sedan. På den tiden du skriver om fanns spridd bebyggelse efter Storsjöns och Indalsälvens stränder i det aktuella området och vissa gårdar kan säkert ha bytt namn efter det att Jämtland övergick från att vara dansk-norsk till att bli svensk provins.
Jag skall höra mig för bland ägare av gamla släktgårdar i grannskapet.
Mvh
Åke Öhman

PS. Jämtland kanske blir norskt fylke igen; Öst-Tröndelag. Studenterna vid Trondheims Tekniska Högskola har ett mångårigt projekt som går ut på att flytta gränsmarkeringarna några meter österut varje sommar. Som kompensation till storsvensken har man ställt i utsikt att Sverige skulle kunna få överta Bergen.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

År 1645 avträdde Danmark-Norge landskapet Jämtland till Sverige (freden i Brömsebro) och jag föreställer mig att den som just detta år lämnar sin gård för att flytta till Norge måhända hade stått på "fel" sida i kriget. Krigslyckan hade före 1645 pendlat och allmogen hade pressats hårt att svära trohet till än den ena än den andra sidan. Gården kan nog i denna situation ha bytt ägare (och namn) på kanske inte helt affärsmässiga grunder.
Åke
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Hej!
Jag skulle ringa till Lantmäteriet i Gävle och fråga om det finns en fastighet i de trakterna vars beteckning börjar på silver eller liknade.

Vad jag förstår så skulle den kunna heta Silverhällan,-backen, -backen, -brinken, -hällom eller något ditåt.

Notera att fastigheter kan ändra namn över tiden (i synnerhet så lång) även om man fortfande kan spåra likheter.

//Conny
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Hei Aake! Du har sikkert rett. Det har nok noe med krigen å gjøre. Det jeg vet, er at min forfader kom flyttende til Namdalen i Nord-Trøndelag sammen med sin mor, men uten faren. Så bare fantasien setter grenser for hva som kan ha hendt. Men i Norge gikk det bra for ham. Han giftet seg til en gård og fikk en stor familie og etterslekt.

Det var en god ide, Conny. Sølvhellinga er jo norsk så det suser, men det er klart at siden midten av 1600-tallet så har det skjedd en forsvenskning, om jeg kan si det slik. På norsk heter det fornorskning, så derfor forsvenskning.

Mvh! alfb

PS Aake! Stol ikke på studentene i Trondheim om du vil bli norsk igjen. Det som ligger bak, er trolig den tradisjonelle striden mellom trøndere og bergensere, trønderne liker dårlig at byen bare er Norges tredje største. DS
 
Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Hei! Et sted mellom Østersund og Krokom skal det ligge et sted/en gård som skal hete Sølvhellinga. Derfra utvandret en av mine forfedre til Norge i 1645. Noen som vet hvor Sølv(silver?)hellinga ligger? Mvh!
Hej!
Efter att ha konsulterad en av mina närmast proffesionella släktforskare (naturligtvis efter min fru) så har jag fått följande förslag:
Kan det vara Sölvbacken i Bergs kommun, Ovikens församling. 5,1 km SSO om Myrviken.
//Conny
PS
Feedback önskas.
DS
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Re: Conny

Min hustru har i många år arbetat som distriktsläkare i Myrviken (Oviken) och associerade naturligtvis även hon till Sölvbacken när jag tog upp frågan med henne, men alfb-N tycks ju vara helt säker på var i Jämtland gården låg (även om det känns lite osäkert med en referens till en stad som inte fanns på 1600-talet).

Intressant nog går den lilla byn Sölvbacken på en karta från 1646 (i faksimil) under namnet "Salbacken". Möjligen raskt omdöpt av krigets segrare till något icke norskklingande? Byn ligger vid Storsjöns strand och sjön var den viktigaste transportleden på den aktuella tiden så man kan räkna med att byn var berörd av stridigheterna.

Sedan har jag i något sammanhang hört om "silverhällen" vid hällristningarna i Alsen, vilket förvisso ligger i Krokoms kommun men inte har någon koppling till 1600-talet.

Åke/aake
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Hej!
Då är det nog att kontakta lantmäteriet som gäller. Där finner du nya och gamla kartor och flygbilder, en mängd information om Sveriges fastigheter och geografi. Sedan finns det väl någon slags länsarkiv att kontakta (?).
//Conny
www.lantmateriet.se/
Kartor
Fastigheter
Historiska kartor
Min fastighet
Kontakta oss
Ansökan i fastighetsärende
KartSök och Ortnamn
Inskrivning

PS
Åke/aake: Är Krokoms store son Magnus Anttila bekant?
DS
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Re: Conny

För att hamna ännu mer OT. Nej Magnus Anttila är okänd för mig och jag har alltid trott att Allan Edwall var samhällets store son.
Men nu bor vi inte i Krokom utan mellan Krokom och Östersund, i en liten by vid namn Nyvik, vid Indalsälvens strand. Det går månader mellan besöken i Krokoms samhälle och jag är dåligt orienterad i vad som försiggår i byns sociala liv.

Mvh
aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Påminner mig att det även finns en liten by "Sölvsved" i Jämtland, men den ligger vid Kallsjöns strand, alltså i Åre kommun.
aake
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Hei! Takk for interessen! Min forfader Carl ble av bygdefolket kalt Carl Jamt (for jemtlending) og kom nok fra Jemtland. De andre forslagene er interessante. Navnet Sølvhellinga stammer fra Carl selv. Det var, (etter det jeg forstår - jeg har ikke sett dokumentet selv, men stoler på at det er rett sitert), det han oppga om fødested til presten da han giftet seg. Plasseringen mellom Østersund og Krokom kommer fra samme slektgransker som har funnet dette. Mvh! alfb
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Hei alle som engasjerte seg og takk! Nå ser det ut som om sølvhellinha er feil lest for sør(søder)hellinga. Carls far brukte Tengh som slektnamn. Spørsmålet blir da: Finnes det en gård som heter Teng mellom Østersund og Krokom? Mvh! alfb
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Hej, vet inte om detta kan hjälpa, men jag Googlade på Krokoms kommun och fick då fram att kommunen tillhör Rödöns församling men att det är en kyrklig samfällighet bestående av församlingarna Rödön, Näskott, Aspås och Ås.
I husförhörslängden för Ås församling, Ås A1:1 1707-1754 finns en gård Täng på sidan 9, GID 119.3.44600 i Genline.
Tyvärr har ju Arkiv Digital inte hunnit så långt med Jämtland att Ås finns med, men Aspås finns och där finns en gård som heter Tand, inte riktigt vad du är ute efter men namnen liknar ju varandra.
Karin;)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Hej!
Täng är en del av byn Ås i Krokoms kommun. Urgammal jordbruksbygd. Går bra att finna på Google maps.
aake

Redigerat stavfel
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Hvor er sølvhellinga ved Krokom-Østersund?

Hei alle! Straks 17.mai-feiringen er fullført, setter hustruen og jeg kursen mot Jemtland sammen med et vennepar i hver vår bo(hus)bil. Jeg gleder meg som et lite barn. Her skal kamera og video brukes for alt de er verd. Vel hjemme igjen skal barnebarna få se stedet som vår stamfader utvandret fra i 1645 sammen med sin mor. Takk alle som har engasjert seg i jakten på Carl Jamts fødested! Dette er en fantastisk klubb. Mvh! alfb
 
Toppen