• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husdjur.

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Hej alla glada!! Är det någon i klubben (eller annorstädes) som känner till hur det är att resa in och ut med hund i följande länder: Bosnien-Herzegovina, Montenegro, Albanien, Makedonien, Kosovo, Serbien och Moldavien?? Har försökt att "lura ut" det hela på Jordbruksverkets hemsida, men inte lyckats få någon klarhet.
Kram från Jack43
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Vi har rest fem gånger genom Bosnien-Herzegovina, Montenegro, Albanien till Grekland och har precis gjort färdigt nya resehandlingar för vår nya hund.
Du behöver pass, rabiesvaccination och godkänd rabiesantikropptest, inskrivet i passet. I övrigt finns inga andra krav för att resa in och tillbaka till EU från dessa länder. Du gör dock klokt i att vaccinera hunden mot Leptospiros, 2 vaccinationer med mellanrum 30 dagar, varav den senaste ca. 30 dagar innan resa. Vi avmaskar regelbundet (utanför Sverige) med MilbemaxVet (ca. 30 dagars mellanrum). Hunden får Scalibor lopphalsband och Advocate droppar (receptbelagd) i nacken. Vi anser att hunden är helgarderad mot allsköns "skit" i sydöstra Europa och har under 10 års tid heller inte drabbats av något :msn_fingerscrossed:.
Julian
PS Kan lägga till att vi inte någonstans har behövt visa upp hundens pass men jag gör det på eget initiativ vid inträdet till Sverige.DS
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Tack så hjärtligt för svar!! Ringde Jordbruksverket igår!! De hade uppgifter om att alla de länder jag räknade upp, va' "högriskländer"!! Utom Bosnien och Makedonien. Så vi ändrade vår färdväg hem. Speciellt eftersom hunden inte är vår egen (en av våra döttrars)!!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tack Jack! Jag lånar tråden ett ögonblick i detta ärende.

Med all respekt för ditt beslut och för Jordbruksverkets utsago om högriskländer.
Men "högrisk" för vad och för vem? Jordbruksverket syftar antagligen enbart på Rabies som är farligast för människan. Risken att infekteras av Rabies är faktiskt större i Thailand än i Östeuropa.
Risken för min hund i Östeuropa är minimal, den är åtminstone vaccinerat.
Personligen är jag mera oroat för TBE i Sverige än Rabies i Baltländerna.
För mig/oss är Sverige just nu ett "högriskland"
Jag kan hålla ett långt föredrag om infektionsrisker för hund i Baltländerna och Grekland men det tar vi en annan gång. Heller vill jag på intet sätt förringa infektionsriskerna med "lösa" hundar kring medelhavet och Baltländerna särskild.
VH Julian
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Hej Julian!!
Högrisk innebär ju inte bara sjukdomar. Det är så mycket annat "skit" såsom försäkringsbevis, karantän, tullare, ägareförhållanden o.s.v.
Jack43
 
Toppen