• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilstjejer/kvinnor

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Vi har köpt stapelbara plastbackar med lock, i olika storlekar som vi förvarar saker i. Det är allt ifrån kablar, (metervis), vattenkopplingar och sånt där, till typ mera sällan använda prylar som man ”kanske” får användning för. Vi har en dörr på varje sida i garaget och det underlättar när man ska packa/ hitta saker. Denna årstiden har jag även med en back med vinterkläder och kängor ifall det skulle bli vinter.
På vissa väggar har Hasse satt upp någon typ av klämmor där långa, smala saker sättes fast, typ markisveven osv. Stolar ställs mot bakre väggen och förankras med spännband och/eller kardborrband. Bordet är hopfällbart och har en egen skyddande väska och plats, liksom grillen. Jag gillar inte när sakerna "flyter omkring"

Detta fungerar mestadels bra för oss, men har vi varit ute och åkt någon månad eller två har viss oordning uppstått men det går ju att rätta till vid tillfälle.
:)
Eva HBK 9

 
F

F.d. 53825

Guest
Hejsan

Roligt med lite tjejsnack!

Jag och min man har köpt vår första husbil och är noviser på detta. Vi ska åka ut för första gången i morgon och sova över i bilen. Hmm spännande!
Jag ser fram emot att få "fixa och dona" i skåpen, typiskt kvinnligt...
Och sen ska det bli kul att laga mat i bilen...
Vi ska ha med vår Boxer, det blir kanske trångt?! Han får vänja sig!

Ha en härlig helg

Anette
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Hej!
Det finns en tunn plast som används av handikappade för att saker inte skall glida runt när man jobbar med dem t.ex. tallrikar.
Kolla med hjälpmedelscentralen eller arbetsterapin på närmsta sjukhus.
Plasten är några tiondels millimeter tjock och "klibbar" fast på bord etc. Lätt att flytta på och lämnar inga märken., den har häftegenskaperna på båda sidorna.
/Nisse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 518

Guest
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Har faktiskt fått en "tvättmaskin a la husbil" av goda husbilsvänner,
Nu blev jag nyfiken! Hur ser en sådan ut?

Jag är ny på sidan och har fullt upp med att läsa ikapp alla trevliga inlägg. Och tittat på alla läckra bilder!
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Hundvakten!
Jag har också ett stort garage i vår husbil. Jag kände på samma sätt som du/ni. Här måste planeras annars har man ju inte använda detta härliga utrymme. Jag har helt enkeln hängt upp bord, stolar och div grejor på väggarna utan att göra åverkan på dessa. Jag har inte borrat ett enda hål i väggarna. Jag har använt de lister som håller sängen på plats bla + att jag har aluminium klädda väggar nertill så jag har fäst öglor för lastlåsning. Jag har även plats för grill, elugn, 2 extra stolar, vattenkanna, reservdäck, och en eu scooter. Jag kan skicka bilder på min planering om ni är intresserade av detta.
Hör av er om intresse finns.
mvh Stiffe
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Ops!
Tappade nog tråden lite. Men upphetsade upp mig i kvinnomediet. Kom på efteråt att jag skulle nog ha skickat ett privat meddelande till Hundvakten ang. min planering. Men det är lätt att missa här för det skrivs så mycket hit och dit, om ditt & datt sådet är troligtvis acceptabellt med detta lilla missöde. Kul det blir ett nytt forum för tjejorna (hmmmm stavas det så) Puss & Kram Stiffe
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Hej! Vi är nya medlemmar i Husbilsklubben och har haft husbil, Adriatic Isola 687 i ett år. Vi får om någon vecka vår nya husbil (Adriatic Coral 660 SL). Jag har använt häftmassa för små saker som jag vill skall stå kvar på bordet, ex en liten flagga. Kan nog användas på fler små saker!!
:spinny:
Hälsningar från Korskrogen i Dalarna

Inger & Hans Andersson & Grabbarna Grus = 4 shetland sheepdog pojkar

PS Vi kommer att modifiera garaget och göra en boplats för hundarna på övre tredjedelen under färd. Vi skall göra ett "extra golv" i garaget! DS
 
F

F.d. 12730

Guest
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Hej! Nu har vi varit hemma två helger i rad, nästan så jag får abstinensbesvär. Vad tycker ni är det roligaste med husbilslivet? Vi åker inte så långt och inte är vi borta så länge, vi har tonårsbarn som inte alltid vill som vi. Det är ju så roligt att tänka ut resmålet och packa och planera maten. Att se på allt som vi åker förbi och stanna var vi vill, det är livet det.

matte:twitcy:
 
F

F.d. 14352

Guest
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Hej!
Jag håller fullständigt med. Jag är nybliven husbilsägare, och jag kan bara säga att jag älskar det. Min sambo sitter snällt brevid medan jag rattar härligheten. Det är en helt underbar känsla att sätta sig bakom ratten och ge sig av mot planerat eller oplanerat mål. Denna husbil har gett mej en helt ny hobby samt en ny frihet. Jag kan ta vår husbil och ge mej ut i skog och natur. Med eller utan sällskap, för jag störs inte av att åka själv. Då tar jag hunden med mej, som gärna intar husses plats i framstolen.
Hoppas att möta många av er därute på vägarna.

Lillamina
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Hej på er alla tjejer..
Fru Pettsson här..vart nya mdlemmar härom dan bara..jättekul med husbils klubb..är inbiten husvagnsägare sen förut men nu imorrn ska vi hämta hem våran nya husbil ska bli sååå kul.Har alla husvagns sakerna står i ett rum o väntar på att få åka in i husbilen..alldeles för mkt som vanligt..hihi.:twitcy:
.ska nog plocka bort lite mer ändå..vore kul med en Damernas så man kan utbyta tips på bra saker att ha i husbilen..har också hund en stor sak 50 kg en Tibetansk Mastiff på 3 år..han är en riktig vakthund:rolleyes: , så hoppas vi sover säkert..
kram på er alla från Fru Pettsson
 
Senast ändrad:

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Detta tycker jag var ett bra förslag att vi tjejer/tanter/farmor mm som vi alla är kan prata här:yes:

är det bara jag som tycker att det äre dåligt med garderober i en husbil, en liten..och det är ju så mycket man ska ha med sig...:wink:

tur att gubben inte ska ha så mycket med sig;)

Country
 
F

F.d. 12040

Guest
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Hej
Tycker också det är alldeles för små garderober.
Men det blir att gallra.
Min gubbe har massor av fiskegrejer överallt
Häls gITTAN:twitcy:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Visst är det trångt i garderoben, men det är likadant varje gång vi kommer hem så är mer än hälften inte använt. Konsten är ju att veta vilken hälft man kommer att använda?? Vädret är ju inte sol och värme jämt utan man måste vara lite förberedd på det mesta.

Eva HBK 9
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Hej håller med er.

inte mkt garderober..men mkt skåp har vi..så jag får stoppa in mkt där..som tur är..mesta är nog mina kläder.hihi.
Man får pussla ihop det..sen måste man ha hundmat me...tar lite plats..och en massa annat....
Kram på er
Fru Pettsson
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.410
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Håller med om att utrymmet i garderoben inte är speciellt väl tilltaget.
Men som Eva skrev; ändå kommer man hem med oanvända kläder :swoon: samma här.

Undrar om man någon gång kommer hem efter en resa och tycker att man haft användning för det man packat med sig ? :wideeyed:

Vet att vi också rest runt med cyklar, som man aldrig plockat ned från cykelstället :swoon: Carina HBK 6 :twitcy:
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Vi är nyblivna ägare till en Solifer 644.
Tycker att skåp och garderob räcker mer än väl till oss två vuxna.
Tonåringarna lär inte följa med oss jämt men även de har plats för sina prylar.
Har bestämt mig för att se till att vi har det som behövs inte mer.
Tänker på de ggr. man hyrt hus för vintersemester och varje gång glatt insett att man klarar sig på mycket mindre än man tror?
Ju mindre prylar man har desto mindre att städa och plocka undan....
Det är skönt tänka tanken att man har husbilen som någon sorts tillflykt undan alla krav man har hemma.
Ser framför mig böcker som ska läsas,syning som ska sys och god mat och umgänge med mannen i lugn och ro.
Fiska,plocka svamp m.m.
Sen gärna campa med vänner ibland.
Hur har ni gjort för att oordna mysfaktor i bilen?
Man vill ju trots allt sätta lite egen prägel inne i bilen....
Marina
 
Senast ändrad:
F

F.d. 673

Guest
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Jag läste början av den här tråden först idag (den har slunkit undan på något vis...), och blir lite fundersam när ni pratar om att ha lösa saker framme under färd. Visst går det att hindra dem från att glida, men det finns ju en annan väldigt viktig anledning att man ska tänka på vad man har framme:
Vid en olycka vill man ju inte ha något som kommer flygande i luften och slår en bakifrån, eller slås sönder i skärvor som sedan kommer farande... Så inga lösa saker framme för mig, om jag inte glömmer något framme (vilket jag titt som tätt gör...).
Tyvärr får jag väl erkänna att jag har ett riktigt säkerthetsrpoblem i Skorven, dock. Hunden Bamse får inte plats på golvet utan ligger på sängen under färd. Snacka om något jag inte vill ha i bakhuvudet... Lär inte sluta bra för någon av oss... Usch och fy!
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Här är en som nyttjar vår långsoffa. Både under färd och på natten. Hennes andra plats är under bordet i dinetten. För övrig är allt löst bortplockat under färd.

DSC04949edit.jpg
 
F

F.d. 2774

Guest
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Hej
Tycker också det är alldeles för små garderober.
Men det blir att gallra.
Min gubbe har massor av fiskegrejer överallt
Häls gITTAN:twitcy:

Min älskade "gube" får ha sina fiskegrejor undanplockade i "garaget" där får han plats med sina vadarbyxor o vadarskor å allt annat kollijox som är ett måste för att det ska bli ett lyckat fiske ;)
 
F

F.d. 1825

Guest
Sv: Husbilstjejer/kvinnor

Ett annat bra tips förut "halkskydd" till saker som vill åka omkring är att sätta häftmassa under. Sakerna eller pyntet står då still och det blir inga fula fläckar efter häftmassan heller, kananbra tycker jag.:yes: :yes:
Glada hälsningar Ramona
 
Toppen