• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilstält

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Husbilstält

Har precis köpt ett Kampa motor Ace air i Holland. Det är något större än rally tror jag, 3x4 meter, 295 högt. Vi satte upp det dagen efter och det är hög kvalité på tältet. I Sverige kostar det 21000 kr, men på Obelink i Holland gav jag drygt 13000 kr. Vi skall använda det i vinter i Spanien. Får se till våren om det var ett bra köp.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Husbilstält

Mitt tält väger 24 kg. Volymen typ stor hockeybag. Det finns endast 2 tältstänger mot bilen.
 

Leumi

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21941
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstält

Vi står i begrepp att köpa ett uppblåsbart tält som går att fästa i markisens tältlist. Kikade på några olika på Elmia-mässan - ganska likartade konstruktioner på allihop (som dessutom, enligt säljarna, alla var det bästa på marknaden :) ) Skulle dock tacksamt ta emot praktiska erfarenheter från husbilsåkare som har använt ett sådant tält och om det finns något som är extra viktigt att tänka på inför köp. Vi har en halvintegrerad husbil (LMC T683 -16) Tack på förhand!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Husbilstält

Tänk på att välja rätt höjd på tältet. Kampa lär ha den kraftigaste tältduken och de flesta av deras tält blåses lätt upp via bara en ingång. De har även ett nytt smart system att fästa sidorna mot bilen med sugproppar som beställs extra till. Troligtvis behöver ni även köpa adapterlister för att tältet ska passa i markisen.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstält

Vi har det som er vist i videoen, og er kjempefornøyd NÅR DET ER SATT OPP. Bruker du markisen så vær forsiktig med å rulle markisen for langt ut for telter er tungt og markisen er ingen heisekran. Har kjøpt skinne som skal tapes og skrues fast under markisehuset til våren.
Teltet er oppe med ca 40 pump, alle 5 vinduer/dører kan åpnes/fjernes. Kjøp med innertak også for å slippe regn innendørs, for det kondenserer som alle telt.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstält

Vänner till oss köpte ett Kampa Motor Ace Air 400 XL PRO på en campingtillbehörsfirma i Högdalen utanför Stockholm i augusti i år och betalade 14.500 kronor för detta förtält (kampanjpris vid denna tidpunkt).

Dom är mycket nöjda med tältet - mycket lätt att föra in i markisens skena och därefter pumpa upp och sedan är det bara att spika fast det i marken.

Vi fick vara med och testa att ta ned tältet och packa ihop det och lägga det i den stora "hockeytrunk" som tältet levereras i - lätt som bara den !

För några veckor sedan drog ett oväder förbi Benidorm under ett par timmar och det regnade och blåste MYCKET, men inte en endaste droppe vatten kom in i tältet !

Glöm inte att mäta höjden från marken och upp till nederdelen på markisen, så att du får rätt höjd på förtältet - tältet finns i olika höjder !

OBS ! Någon skena (list) behöver inte monteras på husbilens vägg utan tältet levereras med 2 olika tygstycken (med olika tjocklek) som är integrerade högst upp på tältet - bara att föra in den bredd som passar i just din markis.

Lycka till !
Bosse och Gerd
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Husbilstält

"OBS ! Någon skena (list) behöver inte monteras på husbilens vägg utan tältet levereras med 2 olika tygstycken (med olika tjocklek) som är integrerade högst upp på tältet - bara att föra in den bredd som passar i just din markis."

Kolla upp detta när ni beställer. Jag har köpt två olika Kampa tält och med båda har jag behövt en adapter/skena för att det skulle passa i markisen.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstält

Om det er markise på bilen, så passer nok "kanskje" Kampateltet de fleste markiser. Vårt telt har 4 og 6 mm kederlist, og vi har Thule markise og bruker 6 mm.
Jeg tror ar Fiamma bruker 4 mm.
Man må ikke ha en egen list, om markisen har et spor som passer, men har sett flere som har festet en list under markisen eller i underkant av markisekassen.
Når vi skal parkere markisen med teltet hengende, går ikke det, uten å løfte markisen flere cm.Derfor ønsker jeg en list som er limt og skrudd under markisekassen for å spare markisen og teltet kommer også noen cm nærmere vognsiden.
 
Toppen