• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsplatser Gävle

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsplatser Gävle

Sorry allt såg ut att fungera. Provar att kopiera texten. Hoppas på bättre tur. :)
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsplatser Gävle

Husbilscampingen vid Gavleån försenas och det blev tvärstopp för förslaget att bygga en husbilscampingplats vid Strömdalens kraftverk.
Politikernas senaste bud är att erbjuda husbilsställplatser på sommarstängda skolgårdar.
Husbilsturismen ökar. Det har under flera år varit en större efterfrågan på husbilsställplatser i de centrala delarna av Gävle än vad kommunen har kunnat tillhandahålla.
Husbilsturisterna kan hänvisas till kommunens sommarstängda skolgårdar, enligt samhällsbyggnadsnämndens politikers senaste förslag.
Husbilsturisterna kan hänvisas till kommunens sommarstängda skolgårdar, enligt samhällsbyggnadsnämndens politikers senaste förslag.
För att möta efterfrågan planeras sju platser vid restaurang Hos Eva på Södra Skeppsbron. De blir försenade på grund av en upphandlingstvist.
Läs även: Husbilscampingen försenas av upphandlingsbråk
Ersättningsförslaget som Gefle Dagblad kunde berätta om häromdagen var att göra i ordning sex platser på parkeringen vid Folke Löfgrens park i Villastan.
Läs även: Villastan kan få husbilsparkering
Det förslaget röstades ned vid samhällsbyggnadsnämndens möte på onsdagen.
I stället vill politikerna att tjänstemännen ska undersöka möjligheten att erbjuda husbilsturisterna att stå på stadens sommarstängda skolgårdar.
– Det här (Folke Löfgrens park) hade ju varit ett attrakivt ställe för husbilar. Jag tänkte att man kunde flytta återvinningscontainrarna någon annanstans. Men resten av nämnden tyckte att det var viktigare att behålla parkeringsplatserna, säger Roland Nilsson, M, nämndens ordförande.
Vilka skolgårdar som kan bli aktuella och hur snabbt det skulle kunna bli verklighet blir nu en fråga för samhällsbyggnadskontorets tjänstemän att utreda.
Det är därmed oklart om någon husbilsuppställningsplats alls kommer att finnas i drift inför sommarens turistsäsong.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsplatser Gävle

Bra ändå att de är kreativa och försöker finna en interimlösning! Folke Löfgrens Park, Södra Skeppsbron och 2-3 platser vi Konserthuset hade varit iktigt bra. Kanske även ett par platser vid Folketshus som bara är tillgänglig på helgen, för att fungera som vanlig parkering på vardagar. Vi besöker Gävle pgra ggr per pr och har uppskattat Skeppsbron. Har även stått en natt vid just Folke L's park, tagit en frukost på det anrika cafét 20m ifrån samt fin utsikt över dammen. Klockrent! Gävle har verkligen fått valuta för mina uppställningar där.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsplatser Gävle

Var i Gävle ligger Folke Löfgrens Park?
Hittar inte den platsen i Villastaden.
Besöker Gävle varje år och har då stått på parkeringen vid Gevalia men den platsen lär inte vara tillgänglig längre.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Husbilsplatser Gävle

Var i Gävle igår för o besöka sonen som bor där. Men att hitta en plats i denna stad för en större bil är mission imposible
 

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsplatser Gävle

Var till Gävle förra året och stod vid Södra Hamnen. Vi gick en promenad genom Boulognerskogen, gick över ån och kom fram till Regementsparken. Där tror jag att det går att stå utefter Kungsbacksvägen på vä sida från stan sett.
Liliane
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsplatser Gävle

Var i Gävle igår för o besöka sonen som bor där. Men att hitta en plats i denna stad för en större bil är mission imposible

Var ställde ni er till slut då? Jag är rätt säker på att man kan finna en plats för nattparkering skapligt diskret.

Hu är det uppe vid Hemlingby, är det möjligt att stå där?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsplatser Gävle

Har sett stora bilar stått längre österut där det finns 2 platser, fortsätt efter strandvägen där Limöbåten utgår, vet inte hur det är nu då jag inte åkt förbi på ett tag.
 
Senast ändrad:

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsplatser Gävle

Var ställde ni er till slut då? Jag är rätt säker på att man kan finna en plats för nattparkering skapligt diskret.

Hu är det uppe vid Hemlingby, är det möjligt att stå där?

Om det inte ändrats nyligen, så är delar av parkeringen uppe vid Hemlingbystugan skyltad "Husvagn/husbil max 72 timmar".

//Peter
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Husbilsplatser Gävle

Var ställde ni er till slut då? Jag är rätt säker på att man kan finna en plats för nattparkering skapligt diskret.

Hu är det uppe vid Hemlingby, är det möjligt att stå där?

Förra gången körde vi ut till Valby köpcentra Denna gången körde vi vidare.
Tidigare har jag stått på en mindre bakgatan men nu hade det kommit upp skyltar här. Vid södra skeppsbron stod två holländare och enligt dem hade de klämt in 5 bilar på dessa två platser natten innan. Mötte också flera andra bilar som var ute efter dessa platser. Folke Löfgrens PArk blir det till o kolla upp nästa gång nära o bra. Så tack för det tipset :) .
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsplatser Gävle

Vänner, välkomna till Gävle, om ni inte vill störas av trafiken, för små platser eller dålig luft så finns det alternativ.

10 km utanför absoluta centrum finns Testeboån naturreservat Rovan, som är en mycket vacker och lugn plats, med plats för hur stora husbilar som helst.

Lade in platsen förra månaden;

http://www.husbilsklubben.se/forums/t315/

Om ni undrar vilka som bor där mitt på skogen, huset till höger när man svänger in, så kan jag berätta att det är vi som bor där. :)

Välkomna!

TommyD
 
Senast ändrad:
Toppen