• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilslarm tips om det bästa

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Vi har haft samma problem, men det fixade jag själv.

Skilj dosan åt och slipa eller skär ner gummiknapparna en aning.
 
F

F.d. 1182

Guest
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Hej alla...

Läser med förtjusning om larm. Är det någon som haft inbrott där larmet hjälpt? När det gäller billarm är det ju ingen som bryr sig när det blinkar och tutar utan det avfärdas oftast som falsklarm, dvs utlöst av rörelse, en tung lastbil kanske?

Själv äger jag ingen husbil men hyrde en sådan i somras för 2 veckors semester och blev biten! Dock hade jag av goda vänner hört att man kunde råka ut för inbrott. Vi bevakade vagnen så gott vi kunde men vad hjälpte det? Blev av med dator och lcdTV som vi tyckte vi gömt bra. Lite märkeskläder ingick också i tillgreppet. Efter självriskbetalning var det surt som räven sa...

Hela nöjet att ha ett rullande hem försvann. Då började jag undersöka larmmarknaden. Det mesta som säljs känns som ett spel för galleriet. Varför ska man tro att larm i husbil avskräcker när företagslarm i butiker ej gör det? Ett inbrott går på sekunder och enligt de billarmsinstallatörer jag snackade med fanns inget skydd utöver utan det var till att lita på turen att tjuven var så dum att han trodde att mitt larm skulle innebära utryckning med blåljus...

Av en slump hamnade jag på en sida när jag surfade; www.inferno.se. Har ni som köpt larm men som blivit besvikna på effektiviteten läst om denna produkt? Dom har nå´t som kallas Inferno Auto System som kan kopplas ihop med befinligt larm eller jobba självt. Sirenen ger ifrån sig ett hiskeligt ljud och klarar 150 m3. Dokumenterad om du läser deras pressreleaser också. Räcker alltså mer än väl?
Kollade med dem och kostnaden skulle enligt en kille som hette Johan kosta ca 6 tkr ex moms, inkl installation. Billigt med tanke på vad man förvarar i bilen eller husvagnen när man ej kan lita på konventionella larm eller retar sig galla på försäkringsbolagens ovilja att ge ersättning.

Jag har fått lyssna till sirenen hos en återförsäljare. Infernos hemsida ljuger inte. Snudd på att jag fick beställa kemtvätt...När jag köper vagn vet jag i alla fall vilket skydd jag ska montera.

Fler som gillar Inferno?

Mr B
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Detta med Inferno låter jättebra. Skall kolla direkt till nästa bil.

Vi har träffat vid våra resor många som det vanliga larmet inte hjälpt. Därför, när vårt larm gick sönder, reparerade vi det inte, utan skaffade från JULA deras Hundlarm, dvs, larm som skäller som bara den, direkt när någon närmar sig vagnen. En enkel, liten låda som kopplas på 12V och lämnas inne i bilen.

Ingen inbrott på 9 månader ute i Spanien, Portugal..... (knack, knack på trä). Kanske hundlarmet avskräckte de som planerade något, kanske hade vi bara tur.

Hälsning jyrkla/274
 
F

F.d. 7903

Guest
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Ang inferno i husbil:
Inferno är en ljudbarriär, den är designad för att FÖRHINDRA inbrott. En inferno använder sig av fyra alternerande frekvenser i det hörbara registret och tjuter med mellan 124-126 db, så nära laglig ljudnivå för en sirén som det går. Som bieffekt kan nämnas att vissa personer kan bli fysiskt mycket illamående. Detta då frekvenserna i många fall kan störa ut vattnet som finns i hörselgångarna, alltså ballanssinnet.
Ljudvågorna kan även i vissa fall om det tex är trångt (läs husbil) förstärka varandra.

Dessa effekter är fantastiskt bra på fasta objekt, eller högriskobjekt speiellt i kombination med blixtljus.

Men jag skulle aldrig rekomendera att sätta in en sådan sirén i en husbil. Detta av två anledningar.
1. Om sirénen löser ut när man vistas i bilen tex sovande, så finns en överhängande risk att det blir riktigt svårt att ta sig ut. Det är en sak att lyssna på en inferno när man är beredd, en helt annan att bli väckt av den.
2. om sirénen löser ut under färd är detta en totalt livsfarlig situation. Jag har själv råkat ut för detta 2 ggr och jag klarade mig undan med blotta försckräkelsen.

Vill man spendera mycket pengar och få en bra lösning så skulle jag rekomendera:
1. bra skyltning
2. bra innesiren(max 100db)
3. blixtljus eller saftblandare ute
4. kraftig utesirén
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

jyrkla/274 - ditt Hundlarm på 12V verkar intressant.

Har sökt på Jula men de har bara ett 230V nu som inte finns på lager.
Kan du möjligen läsa av fabrikat/typbeteckning så kan jag söka.....

Hälsningar erkhu/2087
 
F

F.d. 1182

Guest
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Aldrig sätta in Inferno i husbil?

I min bekantskapskrets har jag 4 personer med husbil/husvagn som valt detta alternativ. Rätt installerad, dvs av behörig larminstallatör, får man ej de problem du anger. Falsklarm beror på styrenheten, ej på sirenen. Vitsen med Inferno är ju att skrämma skiten ur tjuvar. systemet ska enligt min ene vän aldrig vara påslaget när man vistas i vagnen. Ej heller för den delen om husdjur vistas där...

Skulle tro att företaget som säljer denna produkt och som fått svenskt patent på den har garderat sig. En annan bekant driver ett företag som ingår i Securitas Direct. Han sa att falsklarm förekommer men att det alltid handlar om mänskliga faktorn dvs felaktig installation. Han ville ej installera i husbilar/husvagnar då han ej var förtrogen med billarm. Var och en till sitt...
 
F

F.d. 7903

Guest
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Vi jobbar också med larm, både jag och min man. Och just därför har vi väl denna fasta åsikt ang inferno i husbil. Att sätta den i en husvagn/husbil som inte används är väl inte lika illa, men vi som har erfarenhet av den skulle aldrig ha en sådan installerad i en bil vi bor i.
En bekant installerade för ett par år sedan en inferno i sin båt. Han tog bort den efter första inbrottet och det förstår jag mycket väl.
Men alla är saliga på sin tro, och om du tror att inferno är lösningen för dej Bluesman så är ju det ändå huvudsaken.

Sedan vill jag också nämna att bra larm sällan falsklarmar, det handlar nästan alltid uteslutande om handhavandefel. Men varför infernon går igång är ganska ointressant, det räcker att risken finns. Och det faktum att det kan gå riktigt illa.
Ett larm installerar man för sin egen trygghet, men om larmet ger mer orokänsla än trygghetskänsla är det ett dåligt alternativ.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Hej erkhu!

Apparaten själv är 12V, men papplådan är märkt utanpå bara med 230V.

Den har en lös transformator för 230V som förvandlar strömmen till 12V till apparaten med 2 meter sladd. Så jag bara klippte av den vanliga elkontakten från trafo-sladden och satte dit en 12V vanlig cig.tändar plug, och det funkar bra. (Många har den även hemma innanför dörren som larm, och då är det ju nra att kunna sätta in den även på vanlig ström.)

Lycka till!
jyrkla/274
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Hej jyrkla,

köpte en apparat igår och upptäckte precis det du skriver.
Har du någon bra lösning på att fjärrstyra 12V-uttaget för att sätta på larmet efter att ha lämnat bilen resp att stänga av det när man kommer tillbaka ?

Eric/2087
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Hej Eric,
Bara ett jätteenkelt sätt: köpte från Biltema en förlängningsuttag på cig.tändare med tre meters sladd, den drog jag bakom soffan osv till bredvid dörren. Larmet sitter bak på golvet och larmsladden kommer under mattan till bredvid förlängningsuttaget.
Så varje gång jag går ut sätter jag kontakten i och fördröjningen i apparaten sätter i larmet efter c:a 10-15 sekunder. Precis lagom att jag hör utifrån att det är på. Larmet har jag justerat så att den börjar skälla när man går förbi bilen utanför. Den skäller enkelskäll först ett par gånger, om man stannar så ökar det skället till fortlöpande.
När jag går in, drar jag ut sladden. Enkelt och bra.

hälsning jyrki/274
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Hej jyrkla,

får det inte att känna av om jag närmar mig någon av de 3 dörrarna med din golvplacering- vovven tyst.
Med placering mittför bodelsdörren och riktat snett mot passagerarframdörren känns dessa 2 dörrar av men ej förardörren. Om nattjalusierna med aluminiumsida utåt är fördragna känns inget alls av.
Menar du att ditt larm känner av om du går förbi plastkarossen på utsidan?
Om jag stannar så tystnar skället medan ditt fortsätter fortlöpande?
Har provat både 12V= och 230V~ anslutning med samma dåliga avkänning.
Något förslag?

Hälsningar erkhu
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Hej igen,

Vi har nog inte varit så vetenskapliga på att undersöka var runt bilen rörelserna skall vara för att larmet reagerar.
Våra framdörrar är extralåsta med HEO-Safe så ingen kan öppna dem varken utifrån eller inifrån. Att klättra in via sönderslagen framfönster tar lång tid och observeras säkert som konstigt av runtgående, så det har vi inte brytt oss om, då vi på våra resor aldrig lämnar bilen på ensamma platser. På nätterna sätter vi en extra röd larmblink igång i hytten om vi inte är i bilen, så att det säkerligen syns ut att bilen är larmad.

Då bodelsdörren är säkerligen den svagaste punkten, så räcker det gott om larmet reagerar utanför denna vägg. Och det gör det, fast jalusierna med aluminium är nedragna, som vi alltid har när vi inte är i bilen, såsom gardinen mot förarplatsen.

Om boven skulle slå sönder fönstret, eller takluckan, går ju skället igång direkt - vi tror inte han vill gå in och kolla om det är riktigt eller inte.

Hundlarmet är ju inte någon fullt komplett eller kompetent larm, men jag anser att den kompletterar bra det vanliga larmet, samt driver bort en och annan som kanske skulle försöka komma in, speciellt i sydliga länder där folket brukar vara mycket mer rädda för hundar än här.. Har det gjort det en gång, så är det redan bra!

När vi själva sover i bilen så har vi bara skal-larmet på, plus vår riktiga hund. Ingen kan ens smyga runt bilen utan att han hör det direkt.

hälsning
jyrkla/274
 
F

F.d. 6481

Guest
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Jag lät i våras installera ett Cargard larm med skal-skydd.

Fungerar suveränt inga fel larm å inga problem :)

Kan rekomenderas, jag betalade 7000:- installerat och klart.

MvH
Nicklas
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

JR larm är mycket bra förutom manöver-"brickan" som ska vara i nyckelknippan. Mycket lätt att den blir påverkad i fickan o då går larmet. Jag har nu tillverkat en plåt som omsluter manöver-"brickan". Sedan dess är larmet perfekt. Hade kontakt med JR-larm eftersom jag ej fick med instruktion av förra ägaren till husbilen och de skickade detta utan problem. Jag kände då ej till ovanstående problem, o har därmed ej meddelat dem. (Förra ägaren hade ej använt larmet beroende på att det alltid fellarmade enligt ovan!)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

När mitt larm var nytt för ca 9 år sedan, skildje jag larmets fjärrkontroll åt och slippade ner nabbarna som sticker ut genom hålen i höljet. Därefter fungerade fjärrkontrollen bra utan några falsklarm.
 
Toppen