• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen, vi vann!

W

Weckman

Guest
Tycker det är bra och helt enligt lagboken och utanför straffskala. Regeringen/Skattemyndigheten har gjort det omöjliga möjligt att äga en husbil på över 3,5t på ett smidigt sätt.
Är faktiskt samma sak med båtar och andra motorfordon om man använder dessa i kund event. Men som jag tidigare sagt så är det bättre att investera med företagets skattepengar än att skatta bort dom. Och 20% skatt på aktieutdelning är bara bonus. Malus är iof att allt som är företagets fordon ska stå på företagets område efter 17:00. Om man nu inte förmånsbeskattas.

Lite ironi i det hela. Men så funkar det
 
W

Weckman

Guest
Hopped att skattemyndigheten tar tag i detta och försöker ändra det låter ju för fan inte klokt om det är på detta vis
Nu ska du inte vara sådan. Skattemyndigheten själva tagit fram beslutet tillsammans med regeringen, blir lite knivigt att upplösa en redan genomförd åtgärd. Var glad att vi företagare hjälper tillverkarna att sälja bilar och fyller statskassan lite med våra skatter och avgifter.

Men nu gällde inte tråden om detta utan den skyhöga skatten som drabbar husbilarna.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Fattade jag rätt eller fel, är skatten på en 3500kg uppåt billigare än 3500 kg neråt. (alltså på en ny HB då?)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Tycker det är bra och helt enligt lagboken och utanför straffskala. Regeringen/Skattemyndigheten har gjort det omöjliga möjligt att äga en husbil på över 3,5t på ett smidigt sätt.
Är faktiskt samma sak med båtar och andra motorfordon om man använder dessa i kund event. Men som jag tidigare sagt så är det bättre att investera med företagets skattepengar än att skatta bort dom. Och 20% skatt på aktieutdelning är bara bonus. Malus är iof att allt som är företagets fordon ska stå på företagets område efter 17:00. Om man nu inte förmånsbeskattas.

Lite ironi i det hela. Men så funkar det
Företaget kanske skulle Betala lite skatt . Hur skulle det kännas Weckman samhället bygger på att vi gemensamt bidrar
 
W

Weckman

Guest
Företaget kanske skulle Betala lite skatt . Hur skulle det kännas Weckman samhället bygger på att vi gemensamt bidrar
Ojsan. Betalar skatt och går inte in på hur mycket det är, men garanterat mer än dig. Bidrar i samhället med inkomstskatt, moms, sjukförsäkringar, pensionsspar till anställda. sociala avgifter, fordonsskatter, företagsskatt, arbetsgivaravgifter, sjukpenning, förmögenhetsskatt, vinstskatt, förvaltningsskatt, straffskatt mm mm. Friskvård till anställda. Jag skänker oavkortat pengar till hjälporganisationer. Hjälper även ungdomar som har det tufft att komma in i arbetslivet, med att ge dom en liten merit i CV:t. Sponsrar aktivt föreningslivet med pengar, och det gäller flertalet idrottsklubbar i närområdet.
Så tycker du inte att jag bidrar något till samhället så får du gärna räkna upp hur mycket DU bidrar med. Jobbar inte några 40 timmars veckor. Inte 4 veckors semester. Inte mellan 7-16.

Jag är inte kriminell eller kringgår lagen på något sätt. Följer alla regler som finns och givetvis gör jag allt för företaget och dess anställda. Att jag kan göra det du tycker är fel på ett lagligt sätt kallar jag bara Svensk avundsjuka och den visar du så tydligt med dina inlägg. Tänk dig för innan du gör ett inlägg och tycker något om någon annan.
Men väntar tålmodigt på svar om vad du har att bidra till samhället.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu kan jag berätta att Carina HBK6, HBK’s första ordförande, har accepterat att vara vår representant på branschhearingen på ELMIA på onsdag.

Trevligt, som bonus ger det HBK ett modernt och feministiskt avtryck i husbilsvärlden, som dras med en patriarkalisk image.

Lycka till Carina, vi är många som håller tummarna.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Dagens Nyheter har också uppmärksammat den orimliga och orättvisa beskattningen på våra nya husbilar, som för en normalstor husbil blir 80 kr om dagen de tre första åren!

Högre skatt för husbilar – myndighet gav fel besked - DN.SE

Hoppas det är öppen artikel, kan inte själv avgöra eftersom vi är prenumeranter på DN.

TommyD
 
Toppen