• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen, vi vann!

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag hade tänkt beställa en 2020 då med euro6d motor men nu lär det bli en 2017-18 ifrån Tyskland då modellen jag vill ha är ovanlig. Staten förlorar moms och motorn är väl aningen smutsigare.

Ja det blir säkert vanligare.
- Minskade skatteintäkter (fordonsskatt)
- Minskade skatteintäkter (moms)
- Lägre hastighet på förnyelse av fordonsparken (smutsigare bilar)
- Minskade arbetstillfällen i Sverige (skatteintäkter)

Jättebra beslut....

Politik och logik verkar tyvärr vara varandras motsatser...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Skattesänkningar är ovanliga så tyvärr har vi förlorat denna kamp,nu får lobbyisterna fokusera på att gör det möjligt att korttidsavställa bilen dygnskatt tex. då slipper politikerna säga att vi inte tar vårt ansvar,dom flesta av oss använder bilen mindre än 6 månader aktivt.
Den nya bil jag skulle beställa med leverans hösten 2020,kan jag stryka från min lista.
Att registrera bilen i ett annat land kanske är ett alternativ,jag använder idag bilen mindre än 6 månader i Sverige, fler kreativa lösningar? Hoppas inte detta är politik....
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Myndigheterna fick väl kalla fötter när småföretagarna gick ut med liknande invändningar som husbilskampen.

Resultatet lär bli som tidigare sagts, tre år gamla bilar från Tyskland kommer i fortsättningen att dominera import och ersätta den svenska nybilsförsäljningen. Staten missar då ca 200.000:- i momsinkomster och gör en rejäl nettoförlust samtidigt som sysselsättningen minskar och miljön inte gynnas på något sätt.


Skatteverket tycks inte gilla husbilsfolk något vidare, en grupp som till stor del består av pensionärer som vill ha något att aktivera sig med. Till skillnad från småföretagarna kan vi husbilsägare inte skicka kostnaden till någon annan som betalar utan det blir en personlig utgift. Om nu Co2 utsläpp till varje pris skall begränsas så kanske myndigheterna kan beskatta fritidsbåtar med schablonbelopp på 20 tusen eller så. Även husvagnar borde straffas med hög skatt eftersom de orsakar att dragfordonet vida överskrider sina utsläppsvärden.
Vi skall betala hög fordonsskatt pga höga co2utsläpp plus koldioxidavgift i bränslepriset.....
Kanske skatteverket utgår ifrån att vi ställer av fordonet 11 månader om året och kostnaden därmed blir hanterbar.
 
W

Weckman

Guest
Blir till att skita i Elmia och husbilsmässan i år.
Får ta sikte på båtmässan i Göteborg 2020
Välkommen till Båtmässan | 2-10 februari 2019 | Svenska Mässan Där träffar jag trevliga och likasinnade människor typ politiker som har samma intresse. Inget skatt på dessa fritidsfordon och ska bli miljöpartist & tjöta skit och dricka rödtjut med dessa nya vänner.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan A

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27705
Medlemskap
2025
Alltså! Skattehöjningen skall gälla i 3 år ?? Men vad händer efter 3 år. Blir bilarna renare och bättre om man betalar hög skatt dom första åren ,eller hur menar man.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tänker du på pensionärerna?

Nej, inte i första hand, det finns andra. Men det är klart att det finns fattigpensionärer i vårt land. Men du kanske är ovetande om detta? Vad jag menade var att allt blir dyrare & sämre tack vare statens dyra utlägg på annat. Att skatten på bilar schockhöjs var väl bara att vänta. Snart kommer väl skattehöjningar på äldre fordon också liksom att fastighetsskatten är på tapeten igen. Det skall ju sparas & sparas hela tiden. Förstår inte varför man slår sig ju för bröstet & säger att Sveriges ekonomi aldrig har varit så stark.
 
Senast ändrad:
Toppen