Husbilskampen går vidare

Tråd startad i 'Under Markisen' av Los Suecos, 19 September 2019.

1. Lennart Eriksson

Lennart Eriksson HBK Medlem

Kommun:
    Laxå
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1411
    Att jag inte undervisar i ekonomi får stå för dig, men efter 20 år som egenföretagare vet jag mycket om företagens utvecklings möjligheter. Vad du undervisar i stör mig inte.

Weckman och -geva- gillar detta.
  2. Glädjen

Glädjen HBK Medlem

Kommun:
    Sigtuna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    397
    Man ska nog intet så stort allvar på vad som just nu står i tidningarna. Jag är säker på att skatteverket får ett uppdrag att titta över hela skattebilden för Husbil (av o påställning är ju en liten del av det).
    Förhoppningsvis pausar man införandet från årsskiftet och avvaktar utredningen.
    Ha de

Roger67, Gösta Evén, Los Suecos och 1 annan gillar detta.
  3. ericssonc52

ericssonc52 FD. HBK Medlem 2020

Kommun:
    karlstad
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    27952
    tror inte det blir nån ändring greta efeckten är alldeles för stor

Bennsan gillar detta.
  4. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Det Knarrevik troligen avser är risken att missa att ställa på bilen när du tar den i bruk igen,detta har hänt mig,fäster en lapp på ratten numer.

Senast ändrad: 29 November 2019
    MiRe och Gösta Evén gillar detta.
  5. Jolie

Jolie HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24753
    Nja, alla försäkringsbolag använder inte Kivra. En del bolag meddelar via E-post att man har en ny försäkringshandling att hämta. Då får man logga in på försäkringsbolagets hemsida för att hämta försäkringshandlingen. Det lär väl inte vara mer arbete för försäkringsbolaget än att använda Kivra.
    Jag har däremot en känsla av att försäkringsbolagen försäkrar månadsvis så att ställer man av den andra i månaden får man betala för hela månaden innan försäkringen går över i avställningsförsäkring. Jag tycker mig ha upplevt att det är så men det kan ju vara bra om andra också kollar detta och om det skiljer sig mellan försäkringsbolagen.

Jan-Olov

Gösta Evén gillar detta.
  6. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Kräv Kivra!
    Enklare och billigare för båda parter.
    PostNord har fullt upp med småpaket numera.

GöranH gillar detta.
  7. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Jag har Caravanclub försäkringen sköts helt automatiskt via autogiro,vid månadsskifte går pengar ut eller in på kontot,inga papper överhuvudtaget,och det stämmer också har koll,betalar per dygn inte hela månader,så beloppen varierar från månad till månad.

8. surtecruisers

surtecruisers HBK Medlem

Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4687
    kivra kräver mobilt bankid ! alla har inte mobilt bankid ? mobilt bankid kräver en någorlunda smartphone ? alla har inte det ? osv osv ska jag behöva ha alla dessa prylar för att kunna köra min husbil ? var tog friheten vägen ? ni har missat hela grejen ? ska jag inte kunna sätta mig i bilen utan en massa knapptryckande hit o dit ? men hallå vart är vi på väg ? sen ska jag ha med en lur sen ska jag ha med appar ? vad hände med reservhjul verktyg osv finns det appar för det med ?

Bengt Rehngren, Jan K, Krulle och 8 andra gillar detta.
  9. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Välkommen till tjugohundratalet!
    För egen del tycker jag att det mesta blivit enklare med ny teknik och bank-ID borgar för säkerheten som är nog så viktig.
    Kom ihåg att dataåldern startade för ca 35 år sedan då vi fortfarande var något sånär unga och läraktiga.

Gudby, Olof G, Kristian676 och 4 andra gillar detta.
  10. surtecruisers

surtecruisers HBK Medlem

Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4687
    jo tack jag är medveten om det ! jag jobbade på nätterna med att sortera hålkort hette det då ! men det har ju inget med att åka hb att göra ? jag vill sätta mig i bilen och åka utan en massa hit o dit !

Kåraboda, husbilar, Gösta Evén och 2 andra gillar detta.
  11. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Forslaget om å se til andre EU land kan slå helt feil ut, Danmark har en høy avgift ved første gangs registrering i landet og en ganske høy årlig skatt/avgift. Selv om Norge ikke er i EU men EØS så har de og en høy første gangs avgift (men med rabatt for husbil :D) og en nesten hyggelig årlig avgift for kjøretøy (ingen rabatt ved avstilling). Skattekåte politikkere ville elske den danske modellen :D

12. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Hmm, jeg rakk med 40 år i databransjen før jeg ble pensjonert for over 10 år siden.

Jan K, Gösta Evén, bengtic och 1 annan gillar detta.
  13. Jolie

Jolie HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24753
    Det går också att logga in på Kivra med lösenord.
    För att logga in på försäkringsbolagets hemsida krävs Mobilt Bank-id eller Bank-id installerat på dataenheten man ansluter med.
    Jag ser ingen skillnad på att logga in på Kivra eller försäkringsbolagets hemsida för att ladda hem försäkringshandlingarna. Varför ska man då kräva Kivra?

Jan-Olov

Gösta Evén gillar detta.
  14. Ulf & Marie

Ulf & Marie HBK Medlem

Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24973
    Du behöver ju inte smartphone, bank-id och Kivra.
    Bara låta husbilen vara påställd och knalla iväg till postombudet och betala pappersfakturan för försäkringen 1 gång per år. Inga knapptryckningar före avfärd ;)

15. bomaud

bomaud HBK Medlem

Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    13273
    Hola
    Håller med Ulf&Marie att det går att leva utan uppkopplingen men det underlättar att vara utan pappersfakturor om man som vi lever i husbilen året runt utan fast adress. Vi har en ’ Särskild postadress’ enl anvisning från Skatteverket. All myndighets , bank , försäkrings , m,m post hanteras via Kivra. Enkelt , bra och effektivt.
    Hälsningar från ett varmt Spanien där vi firar vintern på 4 hjul och firar en varm jul.

MaJe, smålänningen, Gösta Evén och 2 andra gillar detta.
  16. Anki & Bengt

Anki & Bengt HBK Medlem

Kommun:
    Åmål
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22819
    Pratade med Kivra via mejl häromdagen , har lösenord nu , men det blir ändring på det, hädanefter är det endast MOBILT bankid som gäller svarade dom mej.Inget annat.

surtecruisers och Gösta Evén gillar detta.
  17. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Skillnaden är att du får tillgång till all viktig post med en enda inloggning!
    Dessutom slipper man alla skrymmande pärmar med viktiga papper från alla möjliga viktiga instanser.

18. ingbe

ingbe HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26160
    Lits ALDRIG på någon annans lagring. Se till att ha (digitala) kopior på fler ställen - som du själv har kontroll över.
    /Ingvar

Jan K, Gösta Evén, Montreal och 3 andra gillar detta.
  19. Golfbil

Golfbil HBK Medlem

Kommun:
    Kalmar
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28667
    Kan man inte avhandla av och påställning samt olika digitala brevlådor i en separat tråd, alternativt använda de trådar som redan finns och behandlar ämnet redan??

20. Weckman

Weckman HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    27473
    Många trådar spårar ur till slut men en massa konstigheter.. Är väl Admins uppgift att ibland styra upp tråden om han ser att det skenar iväg.. Vissa Admin tycker ju om att stänga trådar och ta bort inlägg i vissa andra trådar det blir en icke hållbar standard, som man själv inte fattar varför men känsligt för vissa kanske.. Men sen kan ju Admin själv tycka likadant som vissa konstiga inlägg och då gallras den inte bort av något skäl..

Ska bli intressant att se när detta inlägg raderas. Dock inget personangrepp på någon specifik person eller styrelse finns i inlägget, bara en reaktion från mig..

Laika 730 och Golfbil gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.