Husbilskalles resa

Tråd startad i 'Husbilskalle' av Michael Johansson, 15 Februari 2009.

1. Michael Johansson

Michael Johansson HBK Webb

Kommun:
    Nybro
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    663
    HBK Kalle.jpg
    Hej!

Jag heter Husbilskalle och är klubbens maskot. Jag hoppas att få följa med så många medlemmar som möjligt på sina resor i Sverige och utomlands. Då får jag se mycket och med lite hjälp från dem jag reser med så kan jag berätta om mina eskapader. Med lite tur kanske jag kan komma med på någon bild också från olika platser så att alla på Husbilsklubben.se vet var jag är.

Förra hösten åkte jag runt i nästan hela Europa kändes det som. Jag fick åka med upp till Passo dello Stelvio i norra Italien. Det var en häftig serpentinväg med massor av tvära serpentinkurvor. Här sitter jag uppe på toppen och blickar ut över den fantastiska utsikten.

HBK Kalle Stelvio.jpg

Jag har hört att jag snart skall få följa med en annan bil och då går antagligen färden upp till Göteborg. Det skall bli skönt att få röra på sig efter att ha varit flera månader i Ystad. Men innan jag byter bil skall dom jag åkt med nu berätta lite hur det hela fungerar:

Tanken med Husbilskalle är att han skall åka med så många som möjligt. När den som har honom för tillfället träffar någon annan medlem så kan man fråga om de är intresserade att låta Husbilskalle följa med dem ett tag. Sedan träffar denna nya medlem en tredje medlem på någon resa och Husbilskalle kan då få byta värdfolk igen. På så sätt flyttar han från bil till bil, från medlem till medlem. Lite som en stafettpinne.

För att vi övriga skall veta vad Husbilskalle har för sig så är det viktigt att den som har hand om honom skriver några rader då och då, gärna med bilder på Husbilskalle vid olika resmål. Det kommer så småningom att bli en lång reseberättelse som förhoppningsvis kan sträcka sig flera år framöver. Denna reseberättelse finns i tråden Husbilskalles resa i Under Markisen.

Husbilskalle har en ryggsäck som innehåller en kortfattad beskrivning samt ett adresskort om han skulle råka komma bort.

Just nu är Kalle på väg till Göteborg tillsammans med Hjulnissarna HBK 1025. Jag hoppas att det snart kommer lite berättelser om hans fortsatta resa nu när våren inte är så jättelångt bort här i södra delen av landet.

2. KuMaNi

KuMaNi HBK Medlem

Kommun:
    Laholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    50
    Sv: Husbilskalles resa

Intressant att få veta hur långt har Husbilskalle rest och var befinner han sig just nu? Vem är den lycklige som just får ha Husbilskalle som resekamrat?

Senast ändrad: 12 Mars 2009
    Roland52, Carina, Rolf & Gunilla och 3 andra gillar detta.
  3. Hjulnissarna

Hjulnissarna HBK Medlem

Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1025

Vi är de lyckliga som för tillfället rår om Kalle. Tyvärr är ju väder och arbetskrav lite emot oss just nu men....
    Kanske det redan på lördag-söndag kan bli en liten tur med bilen - varför inte till Fotöbron. Eventuellt möter vi och Kalle då någon annan trevlig HBK-are som vill ta sig an vår medresenär. Just nu vilar Kalle och bilen i "julesnö" (typiskt mars - det var rena rama våren igår) men vem vet - kanske imorgon vårluften kommer till Göteborg:msn_wink:!

Vem blir den lycklige att få rå om Kalle???
    Vi har HBK-skylt fram och bak - håll utkik!

Lisbeth o Boo/Hjulnissarna HBK 1025, Göteborg

4. Ludde Kuddsson

Ludde Kuddsson HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

HusbilsKalle är hjärtligt välkommen att träffa Ludde Kuddsson himself (se tråd "Ludde Kuddsson" under Markisen))! Det vore nog en merit att ha träffat Herr Kuddsson, då detta är en gammal och berest person, som kanske kan dela med sig av sina erfarenheter!
    Vi ska ut med husbilen på tur nästa helg, och vill Kalle hänga på så går det bra!
    Vi bor nära E6 strax söder om Göteborg, så om Hjulnissarna passerar så är det bara att höra av sig!
    Telefonnr i medlemsmatrikeln

MVH Ludde Kuddsson (Annette Seldén)

Carina, Rolf & Gunilla, PAM 97 och 1 annan gillar detta.
  5. Bengt-Åke Linder

Bengt-Åke Linder HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1424

Det vore väl att kännas övervakad men tänk att trycka i en sådan GPSspårare som man har till hundar då kan alla se var han är för stunden .
    http://www.petlink.se/

Men det skall bli kul att se hur lång han har åkt i höst .

6. Hjulnissarna

Hjulnissarna HBK Medlem

Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1025

Hej på er!
    Nu har jag varit ute och rest lite grann. Det var första vårhelgen så mina "fosterföräldrar" tog mig med ut till Hönö. Vi stannade under Fotöbron - värst vad dimmigt det var där på lördagskvällen. Men jag hade det skönt inne i den goa husbilsvärmen medan de vuxna åt räkor, nybakade baguetter och drack en god Chardonnay. Det var visst någon slags sångtävling på TV där det gällde att sjunga så högt och brett som möjligt. En som drog en aria vann visst. Sedan tittade de på en gammal serie om familjen Ashton - det var en väldans massa avsnitt. Så skönt vi sov sedan till ljudet av en avlägsen mistlur.
    På morgonen sken vårsolen som den bara kan göra här på Bästkusten. Vi gick allesammans en flera timmar lång runda runt hela Hönö-n - jag fick till och med pröva att åka båt - fast bara på låtsas. Någon sa visst att den inte var sjöduglig. Sedan åkte vi runt lite på Fotö och Öckerö. Precis när vi kommit över vägbanken till Hälsö stannade vi uppe på en kulle för att äta lunch - halleda en sån utsikt. Där hade det kostat att bo - fast för oss med hjulhus var det gratis! Eftersom vi inte mötte någon annan HBK-are (var var ni någonstans???) så fick jag åka med till Tuve igen. Nu dröjer det visst två veckor innan vi kan dra ut igen - det är synd - jag vill gärna ut och röra på mig och se hela Sverige. Om det blir läge sista marshelgen kanske mina fosterföräldrar ger en liten vink på forumet vart vi skall åka - så kanske jag får chansen att åka med åt annat håll med någon.
    Jag visar några bilder hur helgen har varit - så får ni se vad jag upplevt idag.
    Hej på er allesammans - hoppas ni skottat fram era bilar -det är Vår på gång!

Husbilskalle (med assistans av HBK1025).

Bifogade filer:

7. Hjulnissarna

Hjulnissarna HBK Medlem

Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1025

Hej på er allesammans!

Nu är jag ute på vift igen!
    Plötsligt kom en annan husbil som jag fick åka med! I den satt Annette och Thilda - och så förstås Ludde Kuddsson - en kompis! Du kan se på fotot hur gott jag sitter tillsamman med Ludde i Thildas famn.
    De skulle visst via Jönköping till Vadstena för Naturfotografernas möte. Vad kul att jag fick åka med. Får se om vi möter någon annan HBK-are på vägen så kanske jag hoppar över i den bilen! I så fall får ni hålla utkik efter HBK1356 på väg österut idag.

Hej då!
    HUSBILSKALLE

PS. Min förra "husse o matte" (HBK1025 Lisbeth o Boo) hälsar också till er alla och önskar er en skön husbilshelg!

Bifogade filer:

Eva & Hasse 9, Anne & Klas, maro och 22 andra gillar detta.
  8. Ludde Kuddsson

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

Här kommer en kort rapport från fredag kväll!

Jovars, nu fick man plötsligt byta husbil, hamnade i en bil med två tjejer, en stor och en liten!
    Den lilla tjejen, Thilda, gillar mig jättemycket!
    Jag fick sitta i hennes knä hela vägen från Göteborg till Vadstena. Vi har lyssant på musik (smurf-hits) och tittat på den fina utsikten. Särkskilt fint var det när vi kom fram till Vättern. Ohh, så vackert det var när vi körde E4:an längs med Vätterns östra sida. Det hann bli mörkt innan vi kom fram, men vi såg ett stort slott. Vi har nämligen kommit till Vadstena! Vi står med husbilen alldeles vid vallgraven intill Leksaksmuséet och Pressfotografernas Klubb.
    Sen fick jag vara ensam i husbilen ett tag, medans Annette och Thilda åt en god middag på restaurang. Jag blev såå glad när dom sen kom tillbaks. Nu har Thilda somnat och jag sitter bredvid. Hmmm, det blir svårt att skiljas från henne sen...vi gillar verkligen varann!

I morgon blir det fotografering på något vackert naturområde, vi får se var...
    Jag rapporterar i morn kväll!
    Hej-svejs från HUSBILSKALLE!

Bifogade filer:

Monica & Hasse, Anne & Klas, maro och 22 andra gillar detta.
  9. Ludde Kuddsson

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

Hej igen alla HBK:are!

Nu kommer äntligen en rapport från min resa! Lördag 21 mars:

Vi vaknade utvilade i Husbilen. Efter frukost bar det av mot Tåkern tillsammans med ett gäng naturfotogafer. Först var vi i ett fågeltorn, tyvärr såg vi inte så mycket fåglar, men om en månad är det massvis med flygfän här.
    Tåkern är en grund sjö med många vassruggar och här tycker många änder och vadarfåglar om att häcka.
    Vi åkte runt hela Tåkern och stannade till på två ställen. Ett nytt naturum håller på att byggas och ska stå klart 2010. Naturfotografernas förening, /N, har fått i uppdrag att göra ett bildspel om Tåkern, som ska visas i det nya naturummet.
    Jag testade att sitta på en Canon-kamera och det var helt OK, fast det bara var en Canon.
    Annette har fotograferat mig med en Nikon.

Bifogade filer:

Anne & Klas, maro, Stig o Gittan och 14 andra gillar detta.
  10. Ludde Kuddsson

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

Sen fortsatte vi till Omberg, och tittade på vacker utsikt över Vättern.
    Thilda och jag är redan bästisar som ni ser!
    Omberg ligger vid Vätterns östra sida, härifrån har man en fantastisk utsikt! Det gäller som sagt att hålla i hatten!

Bifogade filer:

11. Esbjörn

Esbjörn HBK Referensgrupp

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2497

Verkligen vasst!

12. Ludde Kuddsson

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

Vi övernattade vid Leksaksmuséet och Slottet i Vadstena. Här sitter jag och beundrar denna vackra byggnadskonst.
    Resten av eftermiddagen tillbringade jag i husbilen, eftersom Annette skulle delta i Naturfotograferns årsmöte. Thilda var med på mötet också, hon var jättesnäll och satt som en litet ljus i åtta timmar och ritade och såg på film i sin bärbara DVD-spelare!
    Vilken femåring hade gjort det???
    Sen var dom ute på restaurang igen!!!
    Utan mig...:mad:

Men jag passade istället på att umgås med min nye vän Ludde Kuddsson. Han hade ett och annat att berätta om sitt fantastiska liv som docka, en oerhört erfaren sådan. Och så klart umgicks jag ju även med Thildas gosedjur. Hon hade tagit med sig en hel drös hemifrån för att jag skulle ha sällskap. Hennes käraste gosedjur är en flodhäst som heter Hippo. Han berättade att han varit på Antarktis! Där har inte ens Ludde varit...
    Ja, och så har jag blivit bekant med Heffaklumpen också! Trevlig prick det där!
    Naturfotografernas årsmöte pågick till ca 02.17 på natten. De tittade på bilder de fem sista timmarna. Hmmm, kan nog bara vara fotografer som orkar hålla på med sånt mitt i natten...

Bifogade filer:

fr6po, Anne & Klas, maro och 15 andra gillar detta.
  13. Ludde Kuddsson

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

Söndag 22 mars:

Ja, så vakande vi efter en mysig natt i husbilen. Efter frukost var det dags igen...för att forstätta /N: årsmöte...
    Vilka tråkmånsar, dom lämnade mig i bilen igen...:mad:

Men som tur var så fick jag komma ut efter några timmar, och jag fick verkligen komma till ett paradis för såna som mig, gissa vart...Jo LEKSAKSMUSÈET!!

Va kul! massvis med leksaker! Jag provade en lagom stor säng till mig, en lite för stor trehjuling, kollade på modelljärnväg, tittade på en Legostad och mycket mer...
    Kolla bilderna...
    Hippo och Heffaklumpen gjorde mig sällskap tillsammans med Thilda!
    Jag var tvungen att sätta mig och vila ett tag mot en garagevägg...Sen testade att provsitta några gamla fina moppar...
    Coolt ställe måste jag säga, vad kan slå detta tro...

Bifogade filer:

Anne & Klas, Harmonia, maro och 20 andra gillar detta.
  14. Ludde Kuddsson

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

Efter lunch var äntligen deras möte till ända...:rolleyes:
    Då körde vi och gjorde en blixtvisit hos HBK 2927, Rolf o Gunilla som bor i Vadstena. Vi skulle från början stått med husbilen hos dom, men så blev det mer praktiskt att stå vid Leksaksmuséet eftersom mötet skulle hållas där, på Pressfotografernas Klubb!
    Så här har ser ni mig tillsammans med Rolf och Gunilla. Tyvärr, så kunde dom inte överta mig, då deras husbil ännu inte var påställd, så jag fortsatte med HBK 1356!

Bifogade filer:

15. Ludde Kuddsson

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

Vi lämnade Vadstena och styrde kosan söderut. Snön bara vräkte ner, men i Ödeshög slutade det snöa!
    Så småningom svängde vi av motorvägen och styrde mot Kaxholmen. Alltså, jag kände att jag var ju bara tvungen att få komma till platsen där HBK:s vagga stod en gång...:D
    Vi svängde in på gårdsplanen hos Ragge och Susanne, HBK 358, fram på eftermiddagen. Här fick vi komma in på en fika, och så bytte dom lite prylar med varann också.... Thilda fick bl.a två nya musikCD skivor, och tack gode gud för det, jag har sår i öronen efter alla Smurf-hits...Polkagrisar fick hon också, hon började genast smaska i sig en...
    Fantastisk vad alla HBK:are är trevliga och gästvänliga!
    Tack Susanne, Ragge Gustav för allt, inklusive luft!
    Och så fick vi se två fina flygplan också!
    HBK 358 ville inte heller överta mig, när de hörde att mitt nuvarande värdpar ska till Norge om två veckor. De tyckte det skulle vara bra för mig att få lite fjälluft!
    Vi får se, om någon annan vill överta mig, så går det förståss jättebra, annars hänger jag väl med till Norge...
    Jag har precis kommit hem nu till värdfamiljen. Jag vilar ut lite efter helgens begivenheter. Vill någon ta med mig som passerar förbi med sin husbil, så är det bara att höra av sig till HBK 1356. Om inte, så drar jag till Norge om två veckor!
    Tack för att ni orkade läsa hälsar HUSBILSKALLE!

Bifogade filer:

Anne & Klas, maro, Stig o Gittan och 17 andra gillar detta.
  16. Ludde Kuddsson

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

Öhhmm...jag hade en lite fråga till Webbarna, kan inte jag få en helt egen avdelning? Jag känner att jag är en oerhört viktig person, och alldeles för speciell för att ligga under Markisen. Kan jag inte få en egen knapp på framsidan med en lite bild på mig, så alla HBK.are hittar mig lättare?
    Tackar på förhand gör HusbilsKalle!

Esbjörn, Roger Medin, JanneEkan och 17 andra gillar detta.
  17. Rolf & Gunilla

Rolf & Gunilla HBK Medlem

Kommun:
    Vadstena
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2927

Tack för besöket och välkomna åter.
    Gunilla

Ludde Kuddsson gillar detta.
  18. BuggJocke

BuggJocke HBK Ungdom

Kommun:
    Skinnskatteberg
    HBK-Nr:
    3335

hallå alla goa HBK:are!:p ska husbilskalle åka med på årsmöte?? vi ska dit och tar gärna med husbilskalle på en resa:D:D då kommer han få följa med till buggträff och lära sig bugga!

ps. är han lättlärd?:D

MVH Buggjocke! ha de gött allihopa!!:)

Bonzo, Ludde Kuddsson, Kingen och 3 andra gillar detta.
  19. Ludde Kuddsson

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

Ja vi får väl se vem som kan ta HBK-Kalle, kanske vi träffar någon norsk HBK:are i påsk?
    Vi kommer att lägga ut fortlöpande rapporter om Kalles resa, han sitter just nu i husbilen och ser oss springa ut och in med packning!
    I morgon bär det av mot Norge!
    Självklart måste vi ju hjälpas åt så han kommer med på årsmötet, fattas bara...

Senast ändrad: 8 April 2009
    Kingen och JanneEkan gillar detta.
  20. Ludde Kuddsson

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

Tjohej!!

Här kommer äntligen en hälsning från mig!!

Idag, skärtorsdag har vi lämnat svea rike, och rullat in i Norge. Vi stannade för natten på en bensinstation alldeles norr om Oslo. Vi hade lite mys i husbilen och åt chips på kvällen!
    Thilda och Emil tar väl hand om mig!
    Tyvärr har vi begränsad tillgång till Internet, men vi återkommer så fort vi kan!
    Hälsar HBK-Kalle!

Bifogade filer:

Anne & Klas, maro, Stig o Gittan och 9 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.