• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp

Judge

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
28122
Medlemskap
2025
Hej .Ny medlem här i klubben ,tänkte bara skriva några rader . Intet är som väntans tider fem dagar kvar
tills vi får hämta våran första husbil, det blev en Bürstner t 680 Mercedes -04 får hoppas att det är ett bra
köp. Har ju läst att några nämner något om vaggande gång , kamkedja ock bakhjulsdrift på plussidan fick avgöra. Man får väl köra saktare :) Mvh.Raffe
 
F

F.d. 59131

Guest
Välkommen!
Är själv ny medlem med första bilen. Knaus sport tr, Renault. Funkar bra såhär långt. Förutom att stödbenen inte bra eftersom de tar i marken innan de är nedvevade.
En sak du kommer märka är att du får svar på dina frågor och att många tycker väldigt olika /Henrik
 
F

F.d. 58689

Guest
Hej och välkommen.
Också ny här. Köpte 1a husbilen ifjol, Ford Hymer Van. Kamkedjan, samt bränslesnål, liten och smidig var avgörande för mig.
 
F

F.d. 56515

Guest
Hej .Ny medlem här i klubben ,tänkte bara skriva några rader . Intet är som väntans tider fem dagar kvar
tills vi får hämta våran första husbil, det blev en Bürstner t 680 Mercedes -04 får hoppas att det är ett bra
köp. Har ju läst att några nämner något om vaggande gång , kamkedja ock bakhjulsdrift på plussidan fick avgöra. Man får väl köra saktare :) Mvh.Raffe

Är inne på min andra Mercedes och märker inget vaggande. Bra köp tycker jag. Vad det gäller bodelen så är det ju det som passar dig bäst som gäller.
 
J

Jonas Mellberg

Guest
Välkommen Roffe. Är själva nya medlemmar och har vår första husbil och kan redan nu säga att det är det bästa jag har skaffat. Smidigheten jämfört med att ha haft husvagn är enorm samt att man kan ta sig mer in i städer och hitta fina ställplatser. Du kommer ha mycket glädje av din husbil kan jag lova och sen gör man den mer personlig och få den som vill :).
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Vi är också nybörjare på detta med husbil efter att ha haft båt i över 40 år. Båten finns kvar men ligger i medelhavet nuförtiden så vi kände att det behövdes något fritidsfordon på hemmaplan också.

Vår bil är också baserad på MB (Sprinter 316 CDI), en Westfalia James Cook. Även för oss var kamkedja och bakhjulsdrift avgörande (samt automatlåda). Har inte märkt någon vaggande gång men upplevde bättre vägkontakt/-känsla med högre däcktryck. Vi ligger nu på 4.0 fram och 4.5 bak och då ligger bilen väldigt stabilt på vägen. På sämre vägar blir det dock lite skakigt.
 

Judge

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
28122
Medlemskap
2025
Hej har också varit sjöfarare i många år så det blir nog inga problem om det skulle gunga lite ;)
 
Toppen