• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsförsäkring

Bamselisa

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6213
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring

Betalade 4100:- hos Dina med 35% i glas-självrisk på min Frankia i 800.

Fick nu genom HBK 3967:- hos Folksam med fast självrisk glas a 1500:- GULD VÄRT när man åker helintegrerat!!

Bra jobbat av "försäkringsgruppen" på HBK =)

Konstigt för jag ringde igår 2010-08-30 till Folksam det telefonnummer man skulle ringa för att man är medlem i HBK, men den killen sa att "det var ingen rabatt" och att glas var 35% av kostnaden DOCK lägst 1500:- men jag frågade upp och han sa att jo det kunde ju bli fort 5000:- eftersom bilen är helintegrerad. Så eftersom vi har vagnsskada med bilen och ska ha halvförsäkring nu valde vi trygg Hansa för att där var självrisken glas max 1500:- och inbrott max 1500:- Folksam hade där 1800:- samt att trygg Hansa hade billig försäkring om man ställer av bilen.
Men nu var vi tvungen att ha en försäkring från idag så det är bara att kolla till nästa gång.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Husbilsförsäkring

Har bytt från CC till Folksam, det blev 461:- billigare, inga stora pengar men många bäckar små.....
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Husbilsförsäkring

Jag ha jämfört lite för att se vilket bolag, av de jag valt mellan, som är billigast.

Jag har använt mig av Folksam sedan 1992 till husbilen. Förra året, vid förfallodagen 1 oktober ville Folksam ha 3622:- för helförsäkringen. Dina klarade samma sak för 2865:- En skillnad på 757:- eller om man så vill 26%

Folksam var inte villiga att förhandla på något sätt, alltså sade jag upp försäkringen hos dem. Nu gick det inte så bra, varje gång jag ställde på husbilen fick jag försäkringsbrev från Folksam trots att jag betalt till Dina.
Det tog mig ända tills i våras, då jag ställde på inför sommaren, att få tag på en person hos Folksam som gick in och tog bort den "spärr" som gör att Transportstyrelsen kontaktar rätt bolag.

Nu tänkte jag att jag skulle kolla igen inför förfallodagen. Ringde därför på rätt nummer och frågade om försäkring. Fick intyga att jag är medlem i HBK och fick då pris på försäkringen. Vid fråga om detaljerna upplyste kvinnan mig om att glasförsäkringen var 35% eller minst 1500:-.

Jag protesterade och sa att jag läst om att det skulle vara endast 1500:-
Hon försvann en stund och kom sedan tillbaka och meddelade att jag hade rätt, det var bara 1500:-

Folksam vill, för min husbil, ha 3277:-
Dina nöjer sig med 3148:-
Man kan alltså konstatera att Folksam fortfarande är dyrast, dock "bara" 129:- eller 4% om man räknar så..

/Lasse
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Husbilsförsäkring

Exakt samma förklaring fick jag på glassjälvrisken (minst 1500 eller 35%) Men jag stod på mig och handläggaren reste på sig och kollade. Efter en stund fick jag till svar att det ENDAST var 1500:- i självrisk pga HBK medlemsskap.

Hoppas nu försäkringsbeviset säger samma sak som det avtalade villkoret. Återkommer med det.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring

Vi bytte från Trygg Hansa (4628kr) till Folksam (3277 kr), det blev 1351 kr billigare.

Sacce:spinny:
 

Bamselisa

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6213
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring

Vi bytte från Trygg Hansa (4628kr) till Folksam (3277 kr), det blev 1351 kr billigare.

Sacce:spinny:

Och förutom förvirringen med 35% eller inte hos Folksam så var inte Trygg Hansa billigare men det var självrisker och villkor som avgjorde. Denna gång. Skillde inte så mycket och eftersom vi bara nu behöver halvförsäkring, men som sagt man måste kolla varje gång

Gunilla :)
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring

Och förutom förvirringen med 35% eller inte hos Folksam så var inte Trygg Hansa billigare men det var självrisker och villkor som avgjorde. Denna gång. Skillde inte så mycket och eftersom vi bara nu behöver halvförsäkring, men som sagt man måste kolla varje gång

Gunilla :)

Trygg Hansa hade vi 6000 kr på vagnskada och glas 1500 kr och Folksan fick vi 4000 kr på vagnskada och 1500 på glas.

sacce
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring

Hej !
Jag har en hel försäkring hos SCR för en HOBBY 750 - 2005 den betalar jag helår 4988.- inkl skatt. Låga självrisker. Sen har jag en tilläggs försäkring som möjliggör att jag kan lämna H-bilen utan tillsyn i max 7 dygn. för detta tillägg betalar jag 557.- mina privata saker utanför H-bilen ingår också + högre vädre på privata saker.

Peter
 

kjell2

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
23117
Medlemskap
2027
Sv: Husbilsförsäkring

Hej Har fått att av ställnings försäkring skulle kosta 1833 kr plus för skatt på trafikförsäkring 99 kr man kan undra varför man skall betala detta?det är gäller för Codan
Vilket bolag tog du och har du telefon nr?
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring

Fick idag mitt Försäkringsbesked för Avställningsförsäkringen från Folksam.
Det står: Årspremie 778 skr.
Gäller från 29 sept till 16 feb - undrar varför det är till 16 feb?
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Husbilsförsäkring

Fick idag mitt Försäkringsbesked för Avställningsförsäkringen från Folksam.
Det står: Årspremie 778 skr.
Gäller från 29 sept till 16 feb - undrar varför det är till 16 feb?

Kan det ha något att göra med ev. försäkringsperiod för ordinarie försäkring?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsförsäkring

Fick idag mitt Försäkringsbesked för Avställningsförsäkringen från Folksam.
Det står: Årspremie 778 skr.
Gäller från 29 sept till 16 feb - undrar varför det är till 16 feb?

Varför inte ringa och fråga och sedan berätta för oss hur tidsperioden bestämts.
 
F

F.d. 6615

Guest
Sv: Husbilsförsäkring

Förstår dig fick byta ruta på min Knaus 700 till en kostnad av 32.000:-
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Husbilsförsäkring

Hmm lite fundersam, har precis köpte en ny Sunlight T64, Folksam vill ha 5611 för en helförsäkring dyrt tycker jag, om man ser vad folk i tråden betalat för sina försäkringar, dessutom är detta en relativt billig vagn och hör och häpna, foksam är ändå billigast i en prisjämförelse, de flesta ville ha över 6000kr och upp mot 7000kr
Bor i villa i liten stad så vad f-n kan deta vara som gör denna vagn så dyr att försäkra.:(
 

Gunbritt o Rune

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Mark
HBK-Nr
5640
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring

Bor också i liten stad i Skåne. Köpte ny HB Carado 337 i höst. Helförsäkringen kostar hos Länsförsäkringar 3 058 kr/år. Avställningsförsäkringen kostar 366 kr.
Självrisk brand=1500 kr
Självrisk glas=35% av skada, lägst 1000 kr
Självrisk vagn=3000 kr
Assistansförsäkringen är inte intressant ännu. Den delen svarar Ford för.
 
F

F.d. 13307

Guest
Sv: Husbilsförsäkring

Har haft länsförsäkringar men byte till swedbank där har jag bättre villkor samt 1500,00 billigare per år samt assistans i priset betalar ca 2800,00 för en knaus 604.
 
T

TeamM&M

Guest
Sv: Husbilsförsäkring

Jag kollade med IF eftersom vi hade alla andra försäkringar där men dom skulle ha 4400 kronor om året 5000 i självrisk.
Länsförsäkringar 4246 med 3000 kronor i självrisk
Dina försäkringar 3796 kronor 3000 kronor i självrisk.

Finns alltså en del att tjäna på rätt försäkringsbolag.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen