• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsdäcks ventiler

F

F.d. 2591

Guest
Hej hbk:are, tänkte ta upp en tråd angående däckventiler. Har ni tänkt på villka
ventiler ni har på era däck.
Anledningen till att jag nämner det är att jag själv råkat ut för ventilsläpp. Alltså
ventilen klarar ej trycket från däcket. Jag kontaktade en stor däckfirma och där
fick jag reda på att till husbilsdäck ska de sitta stålventiler p.g.a. det höga däck-
trycket som vi har på våra husbilar till skillnad från personbilar. så jag har bytt
till stålventiler. Förmodligen så levereras ej dessa stålventiler på nya husbilar,
och jag tror inte kostnaden är så mycket mer än vanliga gummiventiler. Men kan
husbilsförsäljare spara några kronor här o där så gör dom förmodligen det. Ville
bara höra era erfarenheter i detta ämne. Ja nu är midsommarhelgen snart här, och
jag vill passa på at önska er en trevlig midsommar.

Stig B.
 
F

F.d. 9142

Guest
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Hej.
Har haft samma problem som ni. på vår förra husbil sköt alla fyra ventilena på en månad. Satte dit stålventiler. jag har nu på denna husbilen bytt till stålventiler. Men man bör vara observant så att man inte köper ventiler från en liten däckfirma då ventilerna där kan bli liggandes rätt så länge innan man dår dem på sin bil.
de har ju utgångsdatum gummit blir gammalt även på ventiler.
Ha det gott
Tord
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Har i dag varit och kollat däck tryck på däckfirma ska vara 5,5Kg Har inte kollat sedan vi köpte däcken inget var under 5 kg 1,5 år sedan de var nya. Och det är stålventiler som jag har.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Vår husbil (Adria) levererades med stålventiler.
//W
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Extremt dåligt av den däckfirma/ verkstad som lägger på däcken att inte veta det! :mad:
Något många slarvar med - även på PV-däck - är att inte byta ventilen när man byter däck. Har sett ett antal sådana oseriösa däckbyten där ventilen har gått av p.g.a. ålder! Däck köps på "nätet" och man letar upp en billig "hemmaverkstad" som lägger på däcken.

Ett tips: Leta upp en firma ni litar på och håll er till den! Det kan bli mycket dyrt och framför allt mycket bök, om man alltid försöker köpa det billigaste man hittar. Självklart vill man försöka spara några kronor, men snälla ni! Gör det på nåt annat än däck!! För er egen och andras skull.

Jodå - vi har stålventiler på vår Adria. Kollade det innan köpet. ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Hej. Snälla du det måste väl finnas andra sätt att få bra ventiler monterade, utan att behöva betala dubbla kostnaden för själva däcksinköpet på en däcksfirma.

M.v.h. JANKRO.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Har siden 2001 kjøpt 5 brukte og 2 nye husbiler. De brukte bilene har vært maks 6 mnd gamle. Alle sammen har vært levert fra fabrikk med stålventiler.


Er dette ett ettermarkeds problem med ukyndige operatører i monteringshallen?
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Hej. Snälla du det måste väl finnas andra sätt att få bra ventiler monterade, utan att behöva betala dubbla kostnaden för själva däcksinköpet på en däcksfirma.

M.v.h. JANKRO.

Det finns det säkert. Bara man själv kan och vet vad man vill/ måste ha! Källargubben bryr sig i regel inte! Och OM han kan skaffa fram det vill säga. Tror inte att "Biltema" säljer stålventiler?
Tänk på att man inte enbart betalar för däcket, tillbehören och arbetet. Man betalar även för kunskapen och ansvaret däckfirman tar!
 

Olle Ljung

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
3186
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Vi köpte en ny Adria 2009 med gummiventiler.
Jag var in på en stor och väletablerad gummiverkstad och ville byta gummiventilerna mot stålventiler. Killen jag talade med gick ut och kännde på ventilerna och sa att de var en kraftig modell som är anpassad för det högre trycket. Har han fel?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Det finnes i dag en hybrid ventil for opp til 7 bar, Den ser delvis ut som en gummiventil og monteres på samme måte, men kan ikke nappes ut med verktøy på samme måte som bilgummiverkstedene gjør med personbilens gummiventiler. Inne i gummien sitter det en kjerne av stål og ståldelen kan ikke trekkes ut gjennom hullet i felgen. Feilen med denne ventilen er prisen, den er dyrere enn en stålventil som skrus fast, men er mindre plaget av smålekasjer - pyspunka.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Givetvis är det stålventiler på vår Tandy Mc Louis, förvånar mig med alla dessa premiummärken på webben. Stålventil för tryck på mellan 4-5 kg.
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Jeg har gummiventiler på min 5000 kg Dethleffs. Nå har jeg hørt at man kan bli nektet å kjøre videre i Tyskland hvis man har gummiventiler! Er dette korrekt?

Kan noen gi meg lenke til en side som beskriver dette tyske (?) kravet?

Jeg vil gjerne ha noe å "slå i bordet" med overfor min forhandler som sier at gummiventiler er OK...
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Hej. Råkade ut för samma sak när vi var i Tyskland nyligen. Luften gick ur på några minuter. Som tur var har jag en 12v kompressor med mig och kunde få i luft så vi tog oss till en camping för att lägga på reserven istället för att stå längs vägen. När vi kom hem bytte jag till stålventiler på alla däcken. De kostar ca 70 kr styck. Det skulle vara lag på stålventiler på husbilar även på reserven. Kanske något att tänka på till semesterresan. Man vill ju inte bli stående i onödan. Kompressorn kostar 299 kr på Biltema. Alltid bra att ha även till cyklar, gummibåtar mm.

Mvh Per
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Eftersom Tyskland kom på tal, vill jag i förbigående nämna att man inte får köra med pluggade däck - alltså däck lagade med plugg - i Tyskland, enligt en av våra f.d. leverantörer. Bara för kännedom.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Jeg har gummiventiler på min 5000 kg Dethleffs. Nå har jeg hørt at man kan bli nektet å kjøre videre i Tyskland hvis man har gummiventiler! Er dette korrekt?

Kan noen gi meg lenke til en side som beskriver dette tyske (?) kravet?

Jeg vil gjerne ha noe å "slå i bordet" med overfor min forhandler som sier at gummiventiler er OK...

Du kan ju alltid visa honom vad som står i Fiats instruktionsbok.
:swoon:
//W
 

Bilagor

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    108 KB · Visningar: 197

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Hej! Som jag tidigare nämnt i ett inlägg om dessa ventiler fick jag utbytet till stålventiler utan kostnad inom garantin av KABE. (Reservhjulet var konstigt nog försett med stålventil!)
Hälsningar ORVAR
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Vi fick punktering när vi åkte Höga Kusten däcket byttes av Däckia i Härnösand med gummiventil, tänkte tyvärr inte mer på det då var bara glad att få hjälp, vi åkte vidare söderut och hamnade i Tumbo och kollade på lite nya bilar :)))) åkte därifrån hamnade på nylagd väg med lim och grus fick bilen full av sådant skit och fick ett he....e att få bort,
iaf så kom jag åt ventilen på det andra bakdäcket (inte det som byttes)i dag när jag tvättade och gjorde ren den, vad hände jo det pyser direkt när jag pressar ventilen lite åt sidan så det blir till att byta däck eller räcker det att byta bara ventil ??

Vi åker på bröllop till Göteborg ganska snart och är fundersam hur vi ska göra

Mvh
Pelle
 
F

F.d. 7311

Guest
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Hej!
Det räcker att byta ventilen,om inte däcket är slut
Ret 52
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Givetvis så har jag högtrycksventiler av metall http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/245223 och dom som är på nu är drygt ett år gamla på bilen. Men inte ens det hjälpte, känns som att hur man än gör så pajar något hela tiden. På motoväg i Frankrike så gav en ventil upp, inte så kul att byta med de verktygen man har med sig. Hade tur då jag kunde ställa bilen bra och det var bra väder, just då ser man det positiva i det lilla. Jag är glad att jag renoverat upphängningen då man inte har borrmaskin och vinkelslip i packningen. http://www.husbilsklubben.se/forums/t23619-3/#post227744
 

Bilagor

  • Hjulbyte.jpg
    Hjulbyte.jpg
    640,7 KB · Visningar: 26
Toppen