• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil och båtvagn

F

F.d. 2025

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Menade faktiskt t.o.m. gummibåt utan trailer min käre Watsson.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbil och båtvagn

Hittade denna gamla tråd nu när jag letar efter info om dragkrok (skulle behöva uppgradera till 2000 kg).
Jag har i många år sjösatt fiskebåten med husbil. På 90-talet hade jag en Pillos på Peugeoutchassie med 4 WD. Den fick slita ont; för klen dieselmotor och väl så högt växlad. Med nuvarande bil på MB Sprinter 316 CDI med automat så har det inte varit några problem att hantera 1200 kg båt ens vid rätt branta ramper. Under några år körde jag med en 4 WD pick-up med camper och den dög naturligtvis också för sjösättning. Hade under någon tid parallellt med detta en husbil på Fiatchassie (127 Hk med antislir) men den räckte inte alls till för båtupptagning (=slirade). Men kanske det skulle gå om man installerar diffspärr?
Jag har sett någon hantera båt med en demonterbar kula framtill på en framhjulsdriven personbil och det tycktes fungera bra.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbil och båtvagn

Mrabarth;

Nu har jag tagit några bilder som visar dragkroken fram.
Den främre dragkroken är fäst till höger om motorn i balken.

drag2.jpg

Den är normalt inskjuten till stötfångaren och sticker knappt ut från bilen.

drag1.jpg

Vid användningen dras den ut en bit och spärras. Sidoförskjutningen har ingen negativ betydelse vid sjösättningen, snarare tvärtom.

drag3.jpg
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Man blir liksom imponerad Gunnar är mannen med kluriga ideer:yes:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Hej,

Hade faktiskt en till höger frammonterad dragkrok i början av åttiotalet. Satt på min MB 230 1980 och var toppen, när jag skulle rangera Öggestorparen på trånga campingplatser söderut. Fanns att köpa anpassad för bilen. Bara skruva på!!

HD bra !
 
Senast redigerad av en moderator:

JohanL

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Jönköping
Hej, om man nu använder en draglina eller winch och står längre upp med bilen där det inte lutar, är det då inte stor risk att båtvagnen tippar över när man sjösätter eller vinchar tillbaka båten?
 
Toppen