• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil och båtvagn

F

F.d. 2025

Guest
Någon som har erfarenhet av sjösättning av båt med husbil.
Problem med framhjulsdrivet kanske.
Tacksam för nedskrivna erfarenheter.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Har ingen erfarenhet av det, hoppas ingen annan heller har det.. Med en framhjulsdriven husbil kan du säkert sjösätta båten men det blir nog svårare med upptagningen, både av båt och bil med släp.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbil och båtvagn

Jag har sjösatt och tagit upp en del båtar på sjösättningsramper. I tveksamma fall t.ex. vid kraftig lutning eller halt underlag har vi bundit en tamp mellan båtkärran och bilen och det har fungerat varje gång. Naturligtvis bör man ta det lite lugnt och några extra "gubbar" som hjälper till skadar inte.
För övrigt tyckte jag att Kölis inlägg var skojigt. Jag begrep det inte först, men till slut ramlade tioöringen ner!

Jappe
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbil och båtvagn

Jag har löst det med en dragkrok även fram.

Det ger bättre överblick vid sjösättningen samtidigt som drivhjulen får bättre grepp.
 
F

F.d. 2774

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Har ingen erfarenhet av det, hoppas ingen annan heller har det.. Med en framhjulsdriven husbil kan du säkert sjösätta båten men det blir nog svårare med upptagningen, både av båt och bil med släp.

Men snälla Kölis det där var väl inget snällt svar ........ akta så inte tomten läser ditt svar :santa-5-icon:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Nej det kanske det inte var men det var ärligt. Jag skulle aldrig komma på tanken att sjösätta en båt, ännu mindre dra upp den med en husbil. Är den framhjulsdriven och har hög tyngd där bak så har man inte mycket som trycker på framhjulen. Kopplingen, utväxlingen samt motorfästen och drivaxlar är inte direkt dimensionerade för sådana övningar. Vi får väl se om tomten kommer till mej i år...:santa-3-icon:
 
F

F.d. 15312

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Dragkroken fram...???? Hur har Du monterat den????Låter som en väldigt bra ide!!!
 
F

F.d. 2774

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Nej det kanske det inte var men det var ärligt. Jag skulle aldrig komma på tanken att sjösätta en båt, ännu mindre dra upp den med en husbil. Är den framhjulsdriven och har hög tyngd där bak så har man inte mycket som trycker på framhjulen. Kopplingen, utväxlingen samt motorfästen och drivaxlar är inte direkt dimensionerade för sådana övningar. Vi får väl se om tomten kommer till mej i år...:santa-3-icon:

Tomten kommer med all säkerhet till dig, och speciellt nu när du förklarade så bra, det är ok Kölis, nu förstår jag hur du egentligen menade
. :santa-3-icon:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Som kompis till Kölis så har jag följande kommentar:

Kölis har vi ALDRIG upplevt som ELAK.

Han är bara SAKLIG och KUNNIG.

Han har sådan kunskap (Nästan som Farbror Claes)

Dessutom har han kontakter som få har när det gäller Fordon och Skatter.

Detta var min personliga kommentar.
:yes:Hls Kurt
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Har ingen erfarenhet av det, hoppas ingen annan heller har det.. Med en framhjulsdriven husbil kan du säkert sjösätta båten men det blir nog svårare med upptagningen, både av båt och bil med släp]

Kölis !
Hur vågar du skriva så.:present-2-icon:
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Är inte en husbil i de flesta fall byggd på en lastbil som ska klara av lite belastning.



Nej det kanske det inte var men det var ärligt. Jag skulle aldrig komma på tanken att sjösätta en båt, ännu mindre dra upp den med en husbil. Är den framhjulsdriven och har hög tyngd där bak så har man inte mycket som trycker på framhjulen. Kopplingen, utväxlingen samt motorfästen och drivaxlar är inte direkt dimensionerade för sådana övningar. Vi får väl se om tomten kommer till mej i år...:santa-3-icon:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Ja det stämmer, den är alltid (nästan) byggd på en lätt lastbil som tål belastning. Problemet är att den redan har överlast (för det mesta) innan båten hängs på. Överlasten brukar oftast ligga bakom bakaxeln eller på bakaxlarna. 9 av 10 husbilar är framhjulsdrivna idag (om du inte har en gammal MB 508 som knappt tar sig upp ur rampen utan båt..). Visst, man kan dividera det här hur länge som helst, alla har rätt vare sig man har dragkrok fram eller bak, framhjulsdrift eller bakhjulsdrift. Själv använder jag en Jeep med fyhjulsdrift, diffspärrar och lågväxel. Då vet jag att jag kommer både ner och upp utan att få en fuktskadad husbil med uppbränd koppling som bärgaren får dra till verkstaden.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Nu ska ju inte precis båten hängas på utan det är högst 80kg i kultryck.
Låter som ett bra alternativ det med jeep men hur lyckas du med konststycket att köra både husbilen och jeepen samtidigt.
Ska man hålla på med hängslen och svångremmar då blir man sittandes utan personlig utveckling som en hare.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Om du har dragkrok på husbilen så skulle jag rekommendera dej en elvinsh som man kan hänga på dragkroken. Då kan du ställa bilen på säker mark men ändå sjösätta och dra upp utan att riskera att sänka bohaget i havet. Jag har själv en sådan till Jeepen och det är en bra grej att ha, man kan ju även slira fast på gräsmark med husbilen... Man skruvar fast en lång sladd på batteriet i princip bara, den räcker bak eller fram till vinchen som man hänger på dragkulan. sen är det bara att börja spela! Hararna sitter brevid i skogsbrynet och lär sig...
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Dennis ! ta nu Kölis förslag, det är en klok man , du får snabbare nu , för isen blir bara tjockare. :wink:
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Man vill ha det så enkelt som möjligt och undvika en massa prylar så det där med vajerspel och vingel är inget för min del.
Kan bli så man konverterar till gummibåt också vid de tillfällen när det är både båt och husbilsliv.
Dock med fortsatta höjningar av bränslepriser och den debatt som pågår om uppvärmningen får man väl lämna motorn hemma och ro istället.
Å andra sidan så har jag snöskoter och åkte 10 mil med den i fjol och längdskidor 50 mil.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbil och båtvagn

Mrabarth;

Den främre dragkroken är fäst till höger om motorn i balken. Den är normalt inskjuten till stötfångaren och sticker knappt ut från bilen. Vid användningen dras den ut en bit och spärras. Sidoförskjutningen har ingen negativ betydelse vid sjösättningen, snarare tvärtom.

Jag har letat bland mina bilder om det fanns någon som visar hur det ser ut, men har tyvärr inte hittat någon.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Husbil och båtvagn

Ja det var ju en viss skillnad. Trodde att du menade en riktig båt som med trailer kan väga ett par ton. En gummibåt med trailer väger inte många hundra kilo, då går det säkert bra att sjösätta med husbilen, kanske även dra upp båten också om det inte är för brant.
 
Toppen