• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil med tyske nummerskylter

F

F.d. 54711

Guest
Hejsa.
Gennem de sidste 3-4 år har vi overvejet at købe husbil, og som det ser ud nu, sker det senest på Elmia i 2020.
Det nye bonus/malus har dog fået os til at overveje at købe husbilen sammen med tyske kompisser boende i Wolfsburg.
Er der nogen, som kan oplyse os om begrænsninger for vores muligheder for at benytte husbilen i Sverige, hvis der er tyske nummerskylter?
Venligst to med stor husbilsinteresse
Helle og Jan, Örkelljunga
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta är det närmaste jag kommer med en snabb Googling.
Mitt tips är att skriva till Transportstyrelsen och fråga.
Kontakta oss
Detta är för allvarligt ämne för detta forums gissningslekar.


Frågor och svar om utländskt registrerade fordon - Transportstyrelsen

"Jag är bosatt i Sverige och ska hyra en bil som ägs av ett tyskt företag. Får jag använda bilen här i landet?

Ja, under förutsättning att det är ett tillfälligt brukande. Hyrestiden av bilen får inte heller vara mer än ett år, eftersom du som då hyr bilen anses vara ägare av den."
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om jag inte minns fel från när jag tog hem min husbil för 3 år sedan med tyska skyltar så fick man köra på dessa max 1 vecka med kravet att den var trafikförsäkrad. En tillfällig försäkring på husbilens chassinummer löstes av Länsförsäkringar.
 
F

F.d. 54711

Guest
Også tak til dig for hurtigt svar.
Vi har nu sendt en officiel forespørgsel til Transportstyrelsen.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Har för mig att det är en stor skillnad om man HYR bilen via ett företag eller LÅNAR/SAMÄGER den med privatpersoner. I det första fallet OK med vissa begränsningar medan det i det andra fallet är NOK utom under vissa speciella förutsättningar.
Kolla skillnaderna noga!!!
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
När du köper ett fordon i Tyskland så kan man köpa tillfälliga skyltar som säljaren hjälper till med och då blir fordonet försäkrat o skattat och du bestämmer tiden upp till en månad
.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Jag köpte en turistbuss i våras och allt ingår i försäkringsväg o skatter. Har även handlat personbilar och samma sak där.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Så var det inte för mig. Husbilen helförsäkrades på chassinumret & när registreringsbesiktningen var klar & jag hade fått skyltarna så fördes bara reg,numret in i försäkringen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är ju ett bättre sätt, men här handlade det om den försäkring man kan köpa i Tyskland tillsammans med exportskyltarna.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om jag har förstått frågeställaren rätt handlar det om en husbil som de tänker äga tillsammans med vänner bosatta i Wolfsburg. Frågeställaren undrar också om hen kan använda bilen i Sverige med tyska skyltar.

Detta tolkar jag som att bilen kommer att vara registrerad på de tyska vännerna, och då torde förhållandet bli detsamma som om hen hyr en bil av ett tyskt företag och kör den i Sverige.

Vad som då gäller, liksom vad som gäller i snarlika fall, kan Transportstyrelsen (vilket Michael S tipsade om redan i inlägg #2) ge besked om: Frågor och svar om utländskt registrerade fordon - Transportstyrelsen

Pålle
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Nja, Transportstyrelsens "frågor och svar" tar inte upp fallet att man lånar/hyr bil av en privatperson.
 
Toppen