• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil genom Slovenien

F

F.d. 55728

Guest
Jag beställde en idag och jag fick ladda på med pengar. Lite svårt att veta hur mycket man behöver ladda men det löser sig nog.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Hmmm...vi har åkt genom Slovenien sedan 2012. Eftersom vi har tung husbil gäller inte vinjetten så vi åker alltid i bussfilen vid tullstationerna. Vi blev stoppade på motorvägen 2016 av polis som hade vinjettkontroll. De poängterade att vi saknade vinjett och att vi behövde ha det för att åka på deras motorvägar. Jag visade pass, körkort och registreringsbevis samt biljetten vi tagit vid senaste tullstation från bussfilen. De var lite fundersamma över att vi hade så tung bil. Gick iväg med papperen och återkom senare med glada hälsningar och en förmaning om att alltid åka i bussfilen. Vi vinkades av och vi fortsatt som planerat.
Så har vi gjort sedan dess och senaste resan gjordes 2017. Är det nya regler för i år som kräver en sådan box eller kan man välja båda lösningarna kanske?

Claes
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi åkte genom Slovenien sensommaren 2017. Jag vill varna för att vägarna kan vara mycket skakiga. Framför allt där det är cementbelagda vägar.
Jag har samma erfarenhet av dåliga betongvägar i Slovenien. Någon påstod att de inte underhållits sedan kriget, jag vill tro att han menade det trettioåriga.
Ett klistermärke i rutan kostar inte mycket och är en bra försäkring mot skakiga vägar!
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Då får vi beställa en sådan vi också tydligen. Man kan ju hoppas att det någon gång i framtiden blir ihopkopplade med Brobizzen på samma sätt som Go boxen.
Tack Smålänningen!

Claes
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack, har använt din lathund fungerar utmärkt, väntar bara på dosan nu.
Sloivenien har ju krånglat till systemet för beställning av dosa minst sagt, men man behöver ju bara gå igenom detta en gång.
 

hansbrolin

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
11043
Medlemskap
2022
Har åkt i Slovenien sedan 2011 husbil över 3,5 t åkt genom lastbil/buss tullen vid motorväg för betalning, undrar om det är rätt när ni skriver om vinjett och dosa?
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Då jag skulle beställa "dosan" så gick det inte att få den hemskickad längre.
Den måste hämtas ut från ett av deras utlämningsställen.
Fick detta besked i början av Juni -18.

WillerWalle
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Då jag skulle beställa "dosan" så gick det inte att få den hemskickad längre.
Den måste hämtas ut från ett av deras utlämningsställen.
Fick detta besked i början av Juni -18.

WillerWalle
Stämmer. De har slut på dosor. Man får köra in på första mack i Slovenien och tala om vilken väg man ska köra och betala för det. Ni får ett intyg att visa upp vid kontroll. De ska få in nya boxar 9 Juli.
 
Toppen