• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil (Försäkringar)

F

F.d. 2779

Guest
Hej Husbilsåkare, har bytt från husvagn till husbil. Hur hittar jag billigast försäkring på husbilar? Tacksam för förslag.

Fruxo Västergötland
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Husbil

Hej och välkommen till HBK. Jag och säkert många med mig hoppas att du skall trivas här och hitta många vänner att dela ditt husbilsliv med.

Beträffande försäkringar är det näst intill omöjligt att råda eftersom så många faktorer spelar in, exempelvis vilka övriga försäkringar du har, var du bor mm.

Ett tips att försäkra sig om många svar är att precisera sin frågerubrik. Att bara skriva "Husbil" riskerar att många hoppar över frågan och därför inte kommer att svara även om de sitter inne med bra kunskaper.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Husbil

Jag vill nog råda er att ringa runt (eller ta offertar över natet). Jag hade Länsförsäkringar de första åren eftersom jag fick bäst pris av dem, men vid senaste omskrivningen fick jag bättre pris av Trygg-Hansa.
Som Michael säger är det så mcykset som spelar in. Och man behöver kolla varje år, för ofta fpr man bra pris första året för att man ska komma över till dem, så höjer de rejält andra senare och hoppas att man inte ska reagera och fortsätta av bara farten!
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Husbil

Har Du Camping Card Scandinavia så kan Du ta försäkring genom dom.

Det gjorde vi och det blev bättre än Trygg-Hansa som vi hade tidigare.

Kolla runt lite på nätet, ta in offerter o.s.v.

Det är en djungel, lycka till i ditt letande, hls Kurt.
:D :D
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Husbil

En sak jag lärt mig är, speciellt om man har en helintegrerad bil, att välja en försäkring som har ett fast belopp i självrisk på glas. Alltså inget med x% på vad det verkligen kostar. Det blev ett stenskott i vår och den totala kostnaden skulle hamna på ca 25.000. Då är man glad att det "bara" blev 1500:- i självrisk.

Om du är med i Caravan club så har dom en bra försäkring, kolla deras hemsida. Är du eller blir medlem ska du ringa kundtjänsten så blir premien lägre. / Jeanette
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Husbil

Kanske dags att HBK försöker få ett avtal om billigare försäkring för sina medlemmar! Vi är väl tillräckligt många skötsamma och aktsamma nu!
 

Birgitta & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
367
Medlemskap
2026
Sv: Husbil

Hej jag har fått tips om att det är bra att ha husbilen i samma försäkringsbolag som hemförsäkringen. Om man får inbrott i bilen så får man bara 1 självrisk, annars 2 en för lösöret i bilens bodel och 1 för skadorna på bilen.
Birgitta & Uffe
 

Hasse J

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
334
Medlemskap
2024
Sv: Husbil

Hej!

Jag tog hjälp av www.insplanet.com dom tog fram billigaste alternativet,
jag bytte från IF till Salus Ansvar och sänkte premien från 7200 till 3200
du kan också gå in på Google och söka på husbilsförsäkring.
Hoppas du hittar ett bra alternativ.

Hasse J
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: Husbil

Är du medlem i M så har de ett billigt alternativ.
Vi hade tidigare Salus Ansvar och när vi bytte så blev premien c:a 2000:- billigare per år.

Eva och Kjell
 
F

F.d. 13091

Guest
Sv: Husbil (Försäkringar)

Hej alla husbilsälskare.
Jag tar tar alltid hjälp av insplanet, dom har ficat i stort sätt alla min försäkringar både vad gäller hem och bilar!
Håller just nu på med dom för att få det billigare än folksam, ett bra sätt att byta till annat bolag under pågående försäkringsperiod, är att ställa av bilen under en helg och då byta bolag, så var inte bunden med för höga kostnader för länge!
Men detta viste ni väl redan!?
janne63.:yes:
 
F

F.d. 2669

Guest
Sv: Husbil (Försäkringar)

Hej
Vi har just bytt husbil och på vår, Kabe Travelmaster var Länsförsäkringar bäst för oss. Vi har fler försäkringar hos dom därför blev väl priset riktigt bra jag har jämfört med Salus Ansvar som vi haft tidigare och caravanclubbs försäkring som inte blev billigare. Försökte med Insplanet på nätet för att få in offerter men ingen visade något intresse, fick ett samtal från deras representant sedan inget... Har tidigare när det gäller personbil upplevt dom som offensiva men inte med husbilsförsäkring.
Detta är i alla fall våran lösning och intryck.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Husbil (Försäkringar)

Jaha du Töreboda, grattis till Husbil, ang försäkringar är det en djungel,men att samla alla försäkr i samma bolag ger oftas en helkundsrabbat dessutom ska man nog inte byta för ofta ,ja tror i min enfald nämligen att vid ev ,ersättning tar dom hänsyn till om man är en lång o trogen kund, har haft mina i länsf,i 40år och inte behövt använd dom föränn i år ,krockskador 60.000 inget problem dom bara betalade , Lycka till med bilen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Husbil (Försäkringar)

Jag vet inte om du testat compricer.se?? Där söker den av automatiskt dem billigaste försäkringarna för dig allafall till personbilar men borde väl funka på husbilar med värt ett försök?

Har inte testat men gör ett försök och funkar det så har du ju nått att förhålla dig till allafall lycka till.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Husbil (Försäkringar)

ring dom stora bolagen och pruta...det är bilförsäkringar som kan ge rabatterna. Dom kan ge mer än att samla alla försäkringar på ett ställe.
 

Erik & Anna-Stina

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6883
Medlemskap
2025
Sv: Husbil (Försäkringar)

Detta här med försäkring på husbil är ett skämt jag har nu rint till ett antal olika bolag och alla har fått exakt samma förutsättningar och svaren varierar mellan 5350 kr till 11500kr.
Detta är inte seriöst
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Husbil (Försäkringar)

Detta här med försäkring på husbil är ett skämt jag har nu rint till ett antal olika bolag och alla har fått exakt samma förutsättningar och svaren varierar mellan 5350 kr till 11500kr.
Detta är inte seriöst
Det är detta som kallas fri konkurrens. Bra ibland, sämre andra gånger.
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Husbil (Försäkringar)

Detta här med försäkring på husbil är ett skämt jag har nu rint till ett antal olika bolag och alla har fått exakt samma förutsättningar och svaren varierar mellan 5350 kr till 11500kr.
Detta är inte seriöst

Det är detta som är seriöst-marknadsekonomi.... men det är faktiskt du själv som bestämmer vad du vill betala- 5350 eller 11500.
Då skall ni veta att skillnaderna är ännu värre för motorcyklar... ringde runt för ett par år sedan om min MC och det pendlade mellan 11000 och 46000

//Niclas
 
F

F.d. 12164

Guest
Sv: Husbil (Försäkringar)

Vem var billigast?????

Kolla med SCR Försäkringar och Dina Försäkringar, dom har billigaste alternativen. SCR har bästa alternativen. Norska Gjensyn och Folksam var dyrast. Jag bytte från Dina Försäkringar till SCR Försäkringar den 1/3. Skickade en kopia av försäkringsbrevet till Dina Försäkringar och frågade om dom kunde "matcha" villkoren och priset, det kunde dom inte
Janne
 

Erik & Anna-Stina

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6883
Medlemskap
2025
Sv: Husbil (Försäkringar)

Hej!
Länsförsäkringar var billigast och de har också fast pris på glasrutan 1700kr, det står inte i deras avtal men när man pratar med dem så är det så. Klart dyrast var Sparbanken på 11500 kr. Samtliga priser gäller för en Dethleff i 7150 2011.
 
Toppen