• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil för vintercamping

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Vi funderar på att köpa vår första husbil nästa år
Kommer i stort sett uteslutande använda den vintertid då vi seglar under sommarhalvåret.
Vi seglar även senhöstar och vet hur irriterande det är med kondens varför vi mest har tittat på Kabe som vi hört ska ha det bästa inomhusklimatet vintertid.
Vi vill befinna oss där snö och kyla finns så vi kommer köra norrut.
Kabe kostar en hel del och jag undrar om det verkligen är så stor skillnad med andra märken.
Vi är två vuxna som ibland har två gäster med oss så idealet vore två separata sovplatser utan att man behöver bädda i sofforna. Kostnad max 700000.
Har tittat på en Adria Matrix med vattenburet aldesystem. Vi vill absolut ha vattenburet som vi har i båten där vi har en mysig kamin.
Hur står sig begagnatpriserna? Vilken tid är det bäst att köpa husbil?
 
H

HighwayHotel

Guest
Sv: Husbil för vintercamping

Hej,

Kan rekommendera Frankia Helintegrerad. Dubbelgolv med Alde vattenburen värme ger väldigt bra klimat. Finns med dubbelglas i sidorutorna.
vi fryser absolut inte i vår bil.

God Jul
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Ska ni uteslutande använda den vintertid så är ju en alkovbil med rejäl stängbar mellanvägg till förarhytten klockren.
Dessutom får ni mycket bil för pengen.

God Jul!!
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Tack för svar. Har kollat runt på era förslag och lagt några som bokmärke. Hittade också några Alde Matrix supreme 677 sc som känns lite moderna, lagom stora och bra planerade.
Problemet är att jag hittar tre totalvikter 3500 (utomlands) 3600 (-11) och 3800 (-12). Vi vill gärna ha möjlighet att packa en del extra så den går bort om den verkligen väger 3500. Vet någon den riktiga totalvikten?
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Jag svarar mig själv. Det blir en Kabe. Vilken är inte hugget i sten men 750 Xlx ligger bra till
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbil för vintercamping

Finns nog en massa husbilar som duger för vintercamping!
Vi köpte bla. en ny Adria Adriatic 610 år 1991..... Den hade jag även i jobbet året runt! Värmen i den var en Truma utan eltillsats, fast en vanlig cupevärmare fick göra grovjobbet.
Det funkade riktigt bra. Avloppet fick stå öppet, men det frös ändå så en värmepistol ingick i "standardutrustningen".
Jag minns att sovalkoven var svinkall så där placerades en värmefilt under madrassen!
Allt var egentligen en fråga om att tillföra energi i form av el i mängd! Jag jobbade på SJ så el fanns obegränsat, hehe!

Nu när vi har en Carthago med dubbelgolv och ALDE's fina vatteburna system i kombination med Webasto och tankar frostfritt i dubbelgolvet .........

Så använder vi bilen April till September:oops:, så är det!
 

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Det är trevligt med husbil i vintern. Har åkt en hel del på vinter samt även haft en Matrix, dock ej en med Aldesystem. Jag tror dessvärre att Matrixen kan ge en del nackdelar trots Aldeversion . Det är en bra bil, mycket för pengarna, men den är nog bäst på vår-höst. Om det går att finna för rimliga pengar är en helintegrerad med dubbelgolv, alt alkov med dubbelgolv att rekommendera. Matrixen har endast dubbelgolv i begränsade delar. Detta har kompenserats med elgolvvärme i vissa modeller men det blir inte lika bra. Vidare läcker bildelen i en halvintegrerad ganska rejält. Här är helintegrerade med isolerglas på sidorna längst fram väldigt bra. Alt alkov där du kan stänga för bildelen. Matrixen har också avloppstanken ligger utanför vilket också är en nackdel av två skäl. Det ena att det kan frysa trots att de är uppvärmda det andra att det blir mycket smuts när saker sitter under golvet. Ett slätt golv med glasfiber under bilen är bra. Matrix har plywood. Matrixen har också ganska tunna väggar vilket märktes när kylan kom. Det ger en känsla av drag. Bakhjulsdrift är bra men vi har kört framhjulsdrivet på en femtonnare och det har fungerat uppe i fjällvärlden.

Jag har nu ett Dethleffs helintegrerad med dubbelgolv och Alde. Saknar isolerrutor på sidorna fram i bildelen på min vilket hade varit bra. Det vet jag finns på Niesmann och Carthago mfl. Du borde kunna få någon av dessa modeller inom din budget om du kan tänka dig en bil som är ett par/tre år gammal beroende på storlek. Lycka till! Hoppas du fått lite vägledning.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Husbil för vintercamping

Hej.
Vi har (ännu) ingen erfarenhet av riktig vintercamping, men har däremot försökt läsa oss till vad som behövs.
Är nu inne på vår 3:e husbil. Den första var en äldre alkovbil som inte var lämplig att bo i då det var minusgrader.
Sen köpte vi en halvintegrerad Adria Coral 670sl, med Truma luftvärme,
och den fungerade hjälpligt någon enstaka natt vid temperaturer ner till 4-5 minusgrader (tyckte vi).
Då vi började titta efter en ersättare till "Coralen" hade vi bestämt att nästa husbil ska vara mer lämpad för vintercamping.
Nedan är några punkter som vi tog fasta på:
Helintegrerad
Uppvärmt dubbelgolv
värmeväxlare för att kunna utnyttja spillvärmen från motorn
Vattenburen värme (el och gasol)
Flera värmesystem
Tjock isolering
Vattentankarna i dubbelgolvet
Isolerade rutor i "bildelen"
Helst bara 2 ytterdörrar
Finns ganska många husbilar som uppfyller ovanstående punkter, precis som man kan ana om man läser kommentarerna till denna tråd.

Vi valde en Pilote G742 med Alde värmare som har elpatron upp till 3kW, gasoldriven Truma booster och Webasto värmare.
Isoleringen i väggarna är 38mm, vattentankarna ligger i det uppvärmda dubbelgolvet, sidorutorna i "bildelen" har dubbelglas.
Kostade även på oss underredsbehandling (kanske onödigt).
Är vår första säsong med den här bilen och vi bor i höjd med Stockholm, så än har den inte fått bekänna färg riktigt.
Tror dock att det kommer att finnas möjlighet att vintertesta bilen (lär bli minst en resa upp till någon skidort).
En sak som vi märkt i de husbilar vi haft (även i denna) är att det kan bli en del kallras mot "torpedväggen", så en isoleringsmatta här är en bra idé.
Har också konstaterat att värmeväxare är ett helt suveränt tillbehör.
Sen är det bra med ett utvändigt täcke som täcker rutorna i "bildelen" då man campar (för att slippa kondensen på insidan).

Julhälsningar från Bettan o Einar
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Tack för alla bra svar - det finns mycket att titta på. I kväll blir det till att kolla på blocket efter era tips!
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Husbil för vintercamping

Det är väl ingen konst att hitta en bra vinterbil där finns ju hur många som helst dom säljs ju bra så dom får bra andra hands värde den har har allt som krävs av en riktig vinterbil och desutom tillverkad i Sverige att den sedan hatad av många är lätt ha överse ende med.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Husbil för vintercamping

Det är väl ingen konst att hitta en bra vinterbil där finns ju hur många som helst dom säljs ju bra så dom får bra andra hands värde den har har allt som krävs av en riktig vinterbil och desutom tillverkad i Sverige att den sedan hatad av många är lätt ha överse ende med.
Eldar man tillräckligt mycke blir d varm i vilken koja som helst
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbil för vintercamping

Du har fått en del goda råd men du tycks ju av någon anledning redan ha fastnat för Kabe. Jag vill i så fall verkligen rekommendera att du hyr en kall vintervecka innan du bestämmer dig för köp. Inte för att Kabe är sämre än någon av de övriga som nämnts, även om det saknas isolerande dörr mot förarhuset och vad jag minns även uppvärmt dubbelgolv (vilket dock till del kompenseras av värmeslingor i golvet). Allvarligare enligt min erfarenhet är att märket idag inte går köpa annat än med framhjulsdrift, vilket kan ge problem i vinterföre, särskilt om du avser att dra släp.
Själv hade jag en Kabe alkovbil under några år det förra decenniet, men den bilen var specialbeställd på ett bakhjulsdrivet chassi (MB 316) och fungerade riktigt bra på fjällvägarna, men inte i nivå med mina riktiga vinterbilar.

Sök här i forum på exempelvis sökordet "vinterbil", annars kan du läsa om mina erfarenheter i denna länk: http://www.husbilsklubben.se/forums/t65590-3/

aake
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Det är väl ingen konst att hitta en bra vinterbil där finns ju hur många som helst dom säljs ju bra så dom får bra andra hands värde den har har allt som krävs av en riktig vinterbil och desutom tillverkad i Sverige att den sedan hatad av många är lätt ha överse ende med.

Är Kabe en bra sommarbil ?
icon10.gif
Då det gäller "hatet" så är det kanske så att många drömmer om en Kabe, men inte når ända fram.....
icon11.gif


Själv får jag nöja mig med en billig importbil suck, eftersom jag tillhör de icke välbeställdas krets. Men att drömma om en riktig bil det är gratis......
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Den enda anledningen till att jag kollar extra på Kabe är deras luftströmningssystem med dubbla väggar i skåp (med varmluftström bakom).
Vet hur det är med kondensfukt på väggarna i skåp i båt vilket kan orsaka mögliga kläder och böcker.
Men jag är faktiskt öppen för alla bilar med vattenburen värme. Andra kanske har annat som gör dom jättebra och en husbil kanske inte har så mycket kondens som en båt??
Hade jag redan fastnat för ett speciellt märke hade jag inte frågat här - jag är verkligen tacksam för alla svar.

I morgon ska vi besöka den lokala HB-försäljaren så vi får lite mer kött på benen. Sedan kommer vi att besöka handlare runt om Uppsala tills vi känner oss säkrare på vårt val.
Och vi har faktiskt hyrt en husbil - på Island i sommar :spinny:
 
Toppen