• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur viktig är maskinskade ersättningen?

F

F.d. 8332

Guest
Jag sitter och försöker komma fram till vilken försäkring som passar oss. Villkoren och premierna är olika mellan bolagen. Vår bil är importerad av 2010 års modell, har rullat omkring 1400 mil. Vi kommer inte att åka mer än i Sverige och då under sommarhalvåret. Många bolag har ju förhöjd självrisk vid maskinskada, men hur viktig den biten på en bil som är så ny och gått så lite. Jag tycker kanske att maskinskadeersättning för utrustning i bodelen är viktigare.
Vad tycker ni och vad bör jag tänka på vid val av bolag. Idag har vi LF där vi också är förmånskund. Jag har kollat de flesta bolag men blir inte klokare. Dina kommer tydligen med en tilläggsförsäkring för maskinskada i bodelen 1 april men kan inte ännu ange kostnaden.
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är maskinskade ersättningen?

Vi är glada att vi hade en sådan, när vår bil pajade i Frankrike. Den hade gått 3700 mil o vi hade strax innan bytt kamremmen pga. Ålder (5år)
Motorn totalhavererade o bilen fick transporteras hem på trailer.

Vårt råd blir alltså: ta maskinförsäkring.

Även om bilen är ny kan det ju hända ett motorhaveri.

Herr o Fru Myra

Ps. Vi har nu en ny bil 2011 med maskinförsäkring
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är maskinskade ersättningen?

All försäkring är viktig. Jag tror du klurar på självrisken på maskinförsäkringen. 5000 i självrisk är inte mycket om hela motorn eller hela bilen är skadad. Men det är större risk
att bilen får små backningsskador osv. och då känns det bra att i dessa moment ha lägre
självrisk typ 3000 kr.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Hur viktig är maskinskade ersättningen?

På min 3 år gamla VW Golf gick ESP delen sönder, ny del kostar 17000 kr, försäkringen tog skadan och jag betalade 2300 kr.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Hur viktig är maskinskade ersättningen?

Tvingades utnyttja maskinskademomentet på vår Renault Knaus (också importerad från Tyskland) för 1 år sedan då motorstyrningskortet pajat. Felsökning och utbyte kostade 15-20 kkr, men eftersom jag valt Folksam (efter att ha haft LF tidigare) betalade jag 2 kkr (med LF-försäkringen hade det blivit 8 kkr). LF har heller inte maskinskademoment för bodelen så för mig blev valet enkelt trots att jag också är förmånskund i LF.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur viktig är maskinskade ersättningen?

Hej Stigga, jag är i samma situation som du, också förmånskund hos LF.
Jag kommer att byta bolag pga den extra maskinskade självrisken, vilket gör att den är minst 8.000:- Även glasrutesjälvrisken har betydelse för mig.

Mitt val står nog mellan HBK/Folksam eller Caravan Club försäkringen.

Håller inte med dig riktigt om att maskinerna i bodelen är viktigare. Ett fel på kylen eller värmaren är ju betydligt mindre kostsamt än ett haveri på motor, växellåda eller lufkonditioneringen.
Visst är det då bra om det finns med i försäkringen på båda, vilket de två bolag jag funderar på har.
Är nog bra val, även om det blir dyrare.
 
Toppen