• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur vet man när en plåtis är vinterbonad?

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag har sett artiklar om hur plåtisarna kan vara isolerade med lager under panelerna, men det här är inget jag läser om i annonserna. Vad är det för nyckelord jag ska leta efter?

Har semestrat i en (lånad) 6m helintegrerad Hymer B524 ett par somrar nu och kommer att skaffa egen bil inför 2020. Det kommer att bli en plåtis - som eventuellt skulle kunna bli enda-bil i förlängningen.

Jag har provåkt i kanske fyra somrar i husbil och hittat mitt ”beteendemönster”. Flera turer till släkt och vänner, nån dags vandring i Norrland, nåt annat spontant stopp, en långhelg på nån östersjö-ö… Är bilen min och står här på gården blir det ju såklart oftare resor. Tänker att den ska vara behaglig även vid några minusgrader, men kanske inte nödvändigtvis just under smällkalla vintern.

Värmare... Truma (eller nåt) med elpatron tycker jag låter vettigt, eftersom jag oftast står med sladden i när jag parkerat, men det är knappt någon plåtis som har det (t.ex. Truma Combi 4E eller 6E). Är det smart att spara på gasen och köra el, eller är gasen överlägsen för värme?

Batterier... Fler än ett batteri, eller ska man titta på hur många Ah det har? Batterierna ger ju iofs ingen värme, men solpanelerna (om jag har sådana) ger kanske klena watt vintertid.

Fönster i bak på långsidorna eller inte? Hur mycket kyla släpper de in, om man har fönster bak vid sängarna? Hur bra mot kyla är de små gluggarna som man hittar på t.ex. Malibu?

Däck... Kör man med åretruntdäck, eller bara sommardäck (avställt under halka)?

Dubbelgolv har nästan "ingen". Tror att jag sett det på nån La Strada bara, men i det närmaste obefintligt på de vanligaste märkena.

Täckdukar... Jag har sett här på forum lite smarta lösningar om dukar på in- eller utsidan av förarhytten.

Det är egentligen inte jätteviktigt för mig med vinterbonad bil, men jag tänker lite på 2:a-handsvärdet förstås. Och jag vill inte ha en bil som det blåser rakt igenom. Missar jag nåt?

Jo just… För mig är det bara Fiat Ducato (l=5,99m & höjd=intejättehög) som är aktuella. Vilken påbyggare är mindre viktigt - iaf just nu.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det är nog alla mer eller mindre, isolerade. Lite olika hur det är gjort. De flesta har en isolering klistrad mot plåten, hindrar kondens dropp. En Sun Living jag haft hade isoleringen i innertaket. Då fick jag kondens dropp från plåttaket ner i isoleringen. Jag har min plåtis som enda bil, kontakta mig så ska jag ge mina erfarenheter.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Gas har du väsentligt högre effekt på (mer värme) än när du kör en panna på el-patron.

Är det kallt ute (säg några minus och lägre temp) tror jag inte el-patronen räcker till.

Skall man köra på vintern rekommenderar jag en uppsättning vinterhjul. Och då helst dubbade däck på.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Prova nya kabe van merzedes sprinter helt vinter isolerd med vatten buren värme,
med alde värme och golv värme, desutom bra resultat i krokk test värt mycket.
MVH bertil
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! skall du köra mycket norrut kanske en dieselvärmare är att föredra ska du däremot köra söderut hade jag nog valt gas ! lycka till
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag har min plåtis som enda bil, kontakta mig så ska jag ge mina erfarenheter.
Schysst - Done!

Gas har du väsentligt högre effekt på (mer värme) än när du kör en panna på el-patron.
Är det kallt ute (säg några minus och lägre temp) tror jag inte el-patronen räcker till.
Ja just... 2-4kW på gas, medan el ger 0,9-1,8kW.

hej ! skall du köra mycket norrut kanske en dieselvärmare är att föredra ska du däremot köra söderut hade jag nog valt gas ! lycka till
6kW är mycket värme! :) Jag tror det blir Norrland sommartid och som mest Svealand vintertid. Tror jag kikar på en Truma Combi 4 - och ser det som bonus ifall bilen råkar ha en 4E. Men eluppvärmt känns ju så rätt...

Prova nya kabe van merzedes sprinter helt vinter isolerd med vatten buren värme, med alde värme och golv värme, desutom bra resultat i krokk test värt mycket.
Jättefin panzarvagn! Jag snabbkonfigurerade en bil och landade på dryga 1,07 MSEK (varav vintertäcke stod för 24 kSEK). Lite off-target för mig - ekonomiskt och prestandamässigt. Den verkar inte ha kommit ut på 2:a-handsmarknaden än.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
$_20.jpg

Är det dumt att välja en bil med runda skottgluggar - om man vill kunna behålla värmen under vinterhalvåret (och ha fullängd på en tvärbädd)?
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi har en Burstner City Car 600 och har den som enda bil. Vi kör året runt, helgturer på vintern. 5,99 m.


Den är väl mer eller mindre en standardplåtis, ingen extra isolering tror jag. Fiat Ducato.

Vi använder vintertäcke från Biltema på utsidan av hytten, det gör stor skillnad. Lägre gasolförbrukning. Inget drag. Ingen kondens på insidan. Och vi har ett isolerande draperi innanför bakdörrarna på vintern. Fönster i bakdörrarna.
Varmt och skönt :)


Värmare...

Vi har en Truma Combi 4E (elpatron).
Elpatronen ger bara 1800W så du behöver toppa med gasol på vintern.


Batterier...

Vi har 2st 95Ah AGM samt 150W solcell.
Och ett 1000W elverk.


Däck...

Vi har dubbdäck. Och har underredsbehandlat bilen plus monterat stänkskydd och hela innerskärmar.


Fråga på :)
 
Senast ändrad:

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Bäste Börje!
Dubbel plexi-glas med luft emellan är helt ok.
Jag hade det i ca 30 år på min egen-byggda VW-plåtis, helt ok!
Visserligen rektangulära dito i original-karossens öppningar.
Däremot hade jag ett öppnings-bart specialfall-fönster...
Karmen var av aluminium, jösses vilken köldbrygga den karmen var!
Varmt o gott inne i bilen, aluminium-karmen kall som en isbjörns.... ;-)
Det droppade kondensvatten från karmen,
när temperatur-skillnaden var tillräckligt stor.
Det gick att hantera, men inget att eftersträva, eller hur?
För övrigt känner jag mig tveksam till värme från
12 volt solcells-el på vintern.
Men det är bara en "ackumulerad" känsla,
är inte tillräckligt kunnig på det området, tyvärr :-(
Till lycke!
 
Toppen