• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur utforma ställplats?

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hur utforma ställplats?

Tycker att alla skall vara välkommen till en ställplats/ övernattningsplats,
vi som har lättlastbil (tror att vi är många) även husvagnar.
Tommy R

Om du har läst i alla de trådar jag har försökt att förklara skillnaden mellan ställplats och parkeringsplats för PII och inlägget nedan. Är jag benägen att hålla med vissa här på forumet, när dom säger att nu ger jag upp för dom kommer ändå inte att fatta.
Ställplats begreppet finns inte Sverige utan det är parkering för personbilsklass 2 som gäller.
Om man vill tillåta husvagnar att komma in och övernatta, då blir det en camping med alla dom bestämmelser som följer detta, tror du ägarna vill bekosta och jobba med detta bara för att en husvagn ska få övernatta när syftet är att anordna en övernattningsplats för husbilsåkare.
Om du har följt med i media och här på nätet så kan det väl inte undgått er att det har stängts en massa platser pga dessa missförstånd.
Om du går in och tittar på den bifogade länken så ser du hur rädda ägarna av dessa platser är för att husvagnarna ska ställa sig där så dom till och med skriver det i klartext på sin hemsida.Ställplats för husbilar | Stug o Fiske
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

Kul med nya ställplatser.

Vi har drivit en Ställplats och det som är viktigt är att man får något bra för priset. Den ligger vid Vänern, finns affär och lite annan shopping.

125:- (25:- moms) har vi tagit och det har känts som gränsfall vad man vill betala. Gräs att stå på. Inklusive dusch, toa, tömning av grå och svartvatten, färskvatten för påfyllning.

Kontant och swish har funkat bra. Tyvärr så förväntar sig många att man ska komma runt innan man betalar. Det är nog det största "arbetet".

Lycka till!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hur utforma ställplats?

Ställplats tycks kommuner likställa med camping. Då verkar det automatiskt inträda skyddsmekanismer för de campingar i kommunen som redan finns och till sin hjälp tar då kommunen till långa listan med olika krav som en camping skall ha med brandskydd, avstånd mellan fordon, VA och el mm.

Säger du att du vill anlägga en enkel parkeringsmöjlighet för PbII (personbil typ 2 som de flesta husbilar är registrerade som) så faller kravlistan.

Du skriver att dom flesta idag är PB11, går det på nåt sätt få fram
siffror på hur många, skulle vara intressant o veta.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur utforma ställplats?

Saken er at med pb2 så er det i praksis alle biler som ser ut som en husbil om du ikke skal kreve å se reg dokument :D. Og reg dokument kan godt ha fel, min husbil i Sverige hadde pb1 i dokumentet :D selv om den var 9m lang og veide 6 tonn.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur utforma ställplats?

...Tyvärr så förväntar sig många att man ska komma runt innan man betalar. Det är nog det största "arbetet". Lycka till!
Tråkigt med respektlösa snyltare, så är det bara. Enda sättet tror jag är in/utpasssage-bom. Dessa fanns främst i Tyskland, även i Frankrike dock sällan i Spanien där ägaren sprang runt minst 2 ggr/dag.
 

kulan

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Kinda
HBK-Nr
10634
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

hur fungerar det med hbk sponsring av tömningsvagn?mvh.christer
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hur utforma ställplats?

Lite info till Mikael Johansson.
Vi är 30469 st som åker lätt lastbil/lastbil. 2004 registrerades 2837 st
bilar, av dessa var 1619 st lastbilar = 57%.
Om vi som åker lastbil kommer till en plats som är märkt med idiotiska
påhittet PB11, skall vi strunta i skyltar med PB11 eller åka vidare till
någon plats där alla med mobilt boende är välkomna.
Vad tycker ni ?

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

Eftersom det rör sig om en parkering på privat mark så är det upp till markägaren att tillåta även lastbilsregistrerade husbilar på plats som är märkt Pb typ II. Markägaren kan också skylta parkeringen med exempelvis P och tilläggsskylt "Endast husbil". Skyltning på privat mark behöver som bekant inte följa de av Transportstyrelsen godkända varianterna.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

För tydlighetens skull vill jag åter poängtera att om upplåtaren av marken vill kunna ta ut ett avgift vid felparkerade, så måste de följa de regler som följer av Lagen om kontrollavgift och skyltar som är fastställda enligt Vägmärkesförordningen.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

Även om platsen är korrekt skyltad för PB2 enligt Lagen om kontrollavgift och skyltar som är fastställda enligt Vägmärkesförordningen, så kan väl ingen tvinga markägaren att ta ut en felparkeringsavgift för husbilar som är lastbilsregistrerade?
Bara för att man har en rättighet behöver man inte utnyttja den.
Så en infotavla som säger "husbilsparkering" + korrekt skyltning borde väl inte vara något problem? Då kan markägaren ta ut kontrollavgift för PB1 med eller utan husvagn och bussar samt även "vanliga" lastbilar, eller?
//Jan
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

Helt rätt som jag ser det! Regelverket som styr parkeringar är mycket tillåtande när det gäller erbjudandet av parkering. Upplåtaren av marken kan styra användandet av den, helt enligt regelverket om han känner till det. Ett problem är dock att många förare av personbilar som inte är av klass II, känner till vad detta är.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

.... Ett problem är dock att många förare av personbilar som inte är av klass II, känner till vad detta är.

Förvisso, men det hindrar inte att de får kontrollavgift/felparkeringsavgift/böter. Fast det akuta problemet med att de ockuperar en parkeringsplats kvarstår ju tills de återvänder till sin PB klass 1.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

Lite info till Mikael Johansson.
Vi är 30469 st som åker lätt lastbil/lastbil. 2004 registrerades 2837 st
bilar, av dessa var 1619 st lastbilar = 57%.
Om vi som åker lastbil kommer till en plats som är märkt med idiotiska
påhittet PB11, skall vi strunta i skyltar med PB11 eller åka vidare till
någon plats där alla med mobilt boende är välkomna.
Vad tycker ni ?

Tommy R

Det finns betydligt fler parkeringsmöjligheter för en lastbilsregistrerad HB än en som är Pb11 registrerad.
Här är de flesta parkeringar markerade med Pb1, lastbil eller buss. På dessa dessa får man inte stå med en Pb11 registrerad HB men är den lastbilsregistrerad så får man stå på lastbilsparkeringarna.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hur utforma ställplats?

Förstår att du reagerar, ber om ursäkt för mitt inlägg.

Tommy R
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

Hur påverkas utformningen av en ställplats av texten i inläggen från och med 30?

Mats C:confused:

Det ska jag informera om. Skyltning om villkoren uppställning på ställplatsen/parkeringen och om vilka fordon som tillåts är viktig för för hur platsen ska användas, vilket i sig har haft betydelse när den utformades.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Hur utforma ställplats?

Sätt upp en skylt med "P" och en tilläggsskylt som visar en husbil samt info om ev pris/24h. Då behöver du inte bry dig om husbilen är registrerad som en PB1, lätt lastbil eller en PBII.
 
Toppen