• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur transporterar man hund i en full husbil?

F

F.d. 19191

Guest
Vi har precis fått en valp och till midsommar ska vi ut med husbilen och det jag undrar är ifall någon har åkt husbil med fullt antal passagerare (vi har 5 passagerarplatser) samt en hund? För det första är det lagligt att ha med en hund om bilen är full och i sånt fall hur/var har man hunden på ett säkert sätt för den? :)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hur transporterar man hund i en full husbil?

Vi hade tidigare en bur monterad i garaget, men med ingång även in i bilen. Där hade vi en Riesen och en Schnauzer utan några problem.

Hundar räknas som last inte passagerare, så antingen i bur eller selade i bälte. För er del förstår jag det som att alla bälten är upptagna så då är det bur som gäller. Buren skall vara ordentligt fastsatt och en kraftig bur som är gjord för ändamålet. Dessutom pratar du om valp då tycker jag bur är mycket bättre än sele. Det blir valpens egen lilla hörna i bilen. Det finns många olika lösningar på burar, beror mest på vilken planlösning ni har...
 
Toppen