• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur skyddar ni era batterier?

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Har funderat lite på vad jag har som skyddar mina batterier mot urladdning när dom sitter i vagnen och inte används under en längre tid, förvarar vagnen i vid ungefär 10 plusgrader så jag låter batterierna sitta i. Jag kom fram till att det inte finns något skydd alls mot detta och börjar kika runt lite vad som finns på marknaden. Vad använder andra?

Hittade lite olika varianter i olika prisklasser. ex.
https://www.conrad.se/p/batterivakt-urladdningsskydd-12-v-24-v-kemo-m148-24-1226980
Smart BatteryProtect 65A
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag hade Victrons (dyra) bateriprotect som tyvärr gått sönder, troligen pga mitt elmeckande, men dennes funktion är att stänga av förbrukningen vid för låg spänning vilket hjälper inte i ditt fall. Du säger att du har 10˚C vilket innebär att du troligen står inomhus och inte kan underhållsladda med en solcell samtidigt som jag förstår att du inte har tillgång till el. Vår solcellsregulator ser till att både bodelsbatterier och startbatteriet får laddning dom dagarna då det är ljust eller soligt ute...
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Batteriet är väl redan frånkopplat och förbrukare avstängda?
Då hjälper väl inte en batterivakt. Menar du mer hur du ska långtidsförvara batteriet?
Jag hade laddat upp det till max och tagit av en kabel. Du får säker mer detaljerat svar av andra, jag kör året runt och har solcell plus 220V vid parkeringen så vet ej exakt vilken kabel.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Lossa minuspolen på alla batterier om du inte har bilen inkopplad på 230V, dom batteriskydd du hänvisar till hindrar att batteriet förstörs, dom kopplar från då batteiet är väldigt urladdat, du måste isåfall ladda dom snarast,ingen bra lösning vid långtidsförvaring.
 

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Jag hade Victrons (dyra) bateriprotect som tyvärr gått sönder, troligen pga mitt elmeckande, men dennes funktion är att stänga av förbrukningen vid för låg spänning vilket hjälper inte i ditt fall. Du säger att du har 10˚C vilket innebär att du troligen står inomhus och inte kan underhållsladda med en solcell samtidigt som jag förstår att du inte har tillgång till el. Vår solcellsregulator ser till att både bodelsbatterier och startbatteriet får laddning dom dagarna då det är ljust eller soligt ute...

Yes jag står inomhus utan tillgång till el eller möjlighet att använda min solcellsanläggning
 

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Batteriet är väl redan frånkopplat och förbrukare avstängda?
Då hjälper väl inte en batterivakt. Menar du mer hur du ska långtidsförvara batteriet?
Jag hade laddat upp det till max och tagit av en kabel. Du får säker mer detaljerat svar av andra, jag kör året runt och har 220V vid parkeringen så vet ej exakt kabel.

Jo batteriet var bortkopplat, jag hade kopplat loss plus-poolen och lagt kabeln bredvid. Men när jag körde dit vagnen så måste kabeln ha hoppat tillbaka och fått kontakt, kollade inte detta när vagnen blev parkerad och besökte jag vagnen och upptäckte detta och batteriet var helt tvärtomt. Förhoppningsvis kan jag Kicka igång batteriet med min CTEK-laddare igen.
 

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Du kanske inte behöver någon pryl om batterierna är frånkopplade. De håller spänningen ganska bra över tid, särskilt vid lite lägre temperaturer. Batteriets urladdning - Tudor
Som jag skriver nedan så var batteriet bortkopplat, men av en olyckshändelse så var det inte det längre. men det verkar ju finnas teknikska prylar, vilket jag älskar, som löser mitt problem.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Till prylgalna (som jag själv & troligen merparten av oss HBK-are):

OK stevej, i så fall jag hade köpt en ”lagom” stor solcellspanel (med regulator) och satt den på byggnadens solsida samt anslutit till batteri(er) i husbilen, både start & bodel.

Alternativ 2 är att ta ut batterier och ha dom hemma samt uh-ladda med 230V.

Allt handlar egentligen om lagringstiden. Som föregångarna skrev, toppladda och koppla bort kablar eller uh-ladda, bara att välja det som passar bäst. Vi uh-laddar med solceller då vi alltid står ute...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag bara älskar den här klubben med alla kommentarer man får läsa och känner mig fortfarande som i yngre åren!

Mannen ringde sin husläkare och lät direkt hysterisk:
- Min femåriga son svalde just ett kondom!
- Var inte orolig, jag kommer snart och tittar till honom.
Just som husläkaren skulle ge sig iväg på hembesöket ringde mannen på nytt:

- Doktorn, nu behöver ni inte komma över. Jag har hittat en annat kådis!
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
På nya bilen skall jag montera en huvudbrytare (som man har i båtar)pga jag har en värmematta fram ,som är bökig att lossa ,jag tar alltid bort minuskabeln kan stå ca 3-4 månader startar fint efter vintern,håkan
 
E

Ericsson c52

Guest
jag har min bil ute så jag har en 50watt solpanel till startbatteriet har funkat alltid panelen är en tunn böjbar som man kan plasera lite var stans
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har funderat lite på vad jag har som skyddar mina batterier mot urladdning när dom sitter i vagnen och inte används under en längre tid, förvarar vagnen i vid ungefär 10 plusgrader så jag låter batterierna sitta i. Jag kom fram till att det inte finns något skydd alls mot detta och börjar kika runt lite vad som finns på marknaden. Vad använder andra?

Hittade lite olika varianter i olika prisklasser. ex.
https://www.conrad.se/p/batterivakt-urladdningsskydd-12-v-24-v-kemo-m148-24-1226980
Smart BatteryProtect 65A
Huvudströmbrytare på minuspolen eller lossa den, sedan kan du lämna batterierna minst ett år utan laddning

Finns inga skydd som hjälper dig
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Bara för att klargöra: att lossa på plus eller minus spelar ingen roll, bara kretsen bryts.
Man brukar alltid förespråka att ta bort minuspolen på en bil som är minusjordad eftersom att den minskar risken för kortslutningar jämfört med pluspolen, men bäst är båda polerna såklart eller i vart fall en pol:yes:
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Huvudströmbrytare på minuspolen eller lossa den, sedan kan du lämna batterierna minst ett år utan laddning

Finns inga skydd som hjälper dig
Samma sätt här. Använder huvudströmbrytare på bodelsbatterier och lossar kabel på minupolen av bilbatteri. Vi brukar ställa av HB i början av November. Vid påställning, första veckan i April, har HB startat utan problem, hittills...
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Man brukar alltid förespråka att ta bort minuspolen på en bil som är minusjordad eftersom att den minskar risken för kortslutningar jämfört med pluspolen, men bäst är båda polerna såklart eller i vart fall en pol:yes:
Hur kan det minska risken för kortslutning? Lika liten risk om pluspolen är bortkopplad....
Dock under tiden man kopplar bort kabeln (slinter med verktyg etc) finns risken när man jobbar med att koppla bort pluspolen, det kanske var det du avsåg, inte risken för kortslutning när polen väl är bortkopplad :) Det är skälet till att man bör börja med minuspolen när man ska plocka bort batteriet, och avsluta med minuspolen när man sätter dit det igen.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Om inte batteriet klarar sig över vintern med bortkopplad batterikabel är det nog dags att byta det.
Vilospänningen ska aldrig understiga 12.4 V, eftersom annars börjar sulfateringen som på sikt förstör batteriet.
Startbatteriet i min bil sjunker till denna spänning på 2 veckor om det är inkopplat.
 
Toppen