• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur rengör ni myggnätet i takluckan?

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hejsan
Vi har haft husbilen i tre år från att den var ny och har nu märkt att det fastnar damm i myggnätet under den stora takluckan vid dinetten.
Tror att dammet lättare får fäste efter stekos och dylikt. Har försiktigt försökt dammsuga men utan resultat. Har ni något bra tips på detta problem?
 

Bilagor

  • 20140704_191839.jpg
    20140704_191839.jpg
    1,5 MB · Visningar: 52
Senast ändrad:

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Hur rengör ni myggnätet i takluckan?

Om inte tryckluft fungerar eller om det inte finns så kan det fungera med dammsugare med svag effekt fungera, om det inte fungerar utifrån så kanske inifrån.

Jag har använt det på sidofiltren på den stora takluckan och det fungerade.

Lycka till..

/hike
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur rengör ni myggnätet i takluckan?

Prova med att spraya lite rengöringsmedel på nätet och efter en stund så tar en en våtdammsugare och suger rent .
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Hur rengör ni myggnätet i takluckan?

Hej
Efter vår Spanienresa var våra fulla av pollen. Jag tog typ Ajaxtrasor såna som är "färdiga" och drog fram&tillbaka över nätet funkade alldeles utmärkt ( vi har släta nät) Nu är det skinande rena igen.
Gun
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Hur rengör ni myggnätet i takluckan?

Tack för era svar, vi ska testa lite. Men jag förstår inte hur snäppa av det ser ut som de ligger i en låda. De är ju så ömtåliga.
Ha en skön sommar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur rengör ni myggnätet i takluckan?

Ble inspirert av tråden og var ute i dag og gjorde ren insektgitteret på Mini Heki. Det var bare å legge labben inn i et hjørne og ta et kort rykk så løsnet hele undre ramme (hadde sjekket på web hvordan den luken ble installert).
Må innrømme at det gitteret har vært i daglig bruk siden 2008 uten rengjøring så det tok litt tid å vaske plastnettet. Men Fantastic Vent på kjøket var mer jobb!
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Hur rengör ni myggnätet i takluckan?

Ble inspirert av tråden og var ute i dag og gjorde ren insektgitteret på Mini Heki. Det var bare å legge labben inn i et hjørne og ta et kort rykk så løsnet hele undre ramme (hadde sjekket på web hvordan den luken ble installert).
Må innrømme at det gitteret har vært i daglig bruk siden 2008 uten rengjøring så det tok litt tid å vaske plastnettet. Men Fantastic Vent på kjøket var mer jobb!

Vad bra att du fick loss nätet, vet inte om det går att få bort vårat lika enkelt, ska se om det finns något om det i manualerna....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur rengör ni myggnätet i takluckan?

Om du vet merkeog type på luka eksempelvis Heki Midi så google etter "Heki Midi install" en skulle da få opp en liste hvor minst en kopi av install dokumentasjonen er med - eller som jeg også fant en fotodokumentasjon fra en som hadde montert en luke makan til min selv. Siste trinnet ved install er å sette på innvendig ramme med myggnett og blendingsgardin.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur rengör ni myggnätet i takluckan?

Hej, om man skulle behöva fler eller nya plåtklips som håller innerramen på plats på HEKI så har jag sett att de finns som reservdel. Det låg X st. i en liten påse som det stog KAMA på.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen