• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ofta fylla glykol i Alde

F

F.d. 56211

Guest
Har bott i husbilen sen 5/3 i år och stått kopplad till el. Har Aldevärme 3010 och jag undrar hur ofta ni måste fylla på glykol. Fick fylla på nästan en liter i slutet på mars och efter det ett par deciliter vid två tillfällen. Är det normal förbrukning under den kalla perioden? Värmen funkar bra och varmvattnet oxå. Blir lite undrande bara...
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Du ska nog kolla om Det läcker någon stans. Det ska inte avdunsta så mycket . Du har inte haft systemen tömt nyligen , så det har varit luft . Då får man fylla på. Annars är det för mycket att fylla på kort stund.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Kontrollera i pannan så det inte är där det läcker isåfall dunstar det av värmen från pannan. Du ser om det är blött i botten på pannan om du öppnar den svarta inspektionsluckan.
 

Bilagor

  • 20170916_182326.jpg
    20170916_182326.jpg
    1,5 MB · Visningar: 220
J

jebystrom

Guest
Efter 3 år med stora förluster av glykol ( 1 liter/år ) kontaktade jag Scandinavian caravan center i Skåre utanför Karlstad. Enligt dem är ett vanligt problem med aldepannor att de inte gillar kyla.I synnerhet temperaturer runt -5 grader. Det är tätningen runt värmeelementen som då börjar läcka på äldre anläggningar. Priset för nya är under tusenlappen men bytet är småknepigt och pannan måste skruvas loss och lyftas ur för ett byte. Jag valde att låta dem göra det och notan hamnade på strax under 5000 inklusive byte av glykol.
I vinter har inget försvunnit så åtgärden har fungerat.
 
F

F.d. 57945

Guest
Hade också problem med att glykolen försvann... visade sig att självavluftningen som sitter på aldepannan kan läcka ur glykol och inte bara luft som det är tänkt... byta mässingsklumpen som sköter avluftningen och är backventil kostar 500kr finns på kama fritid
 
Toppen