• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur nära passerar du en cyklist med ditt fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Nä nä bilisten blir inte alltid vållande. Fallet i Lund så blev först cyklisten dömd och efter en runda till så blev bilisten dömd. Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister
Det var vad handläggarna på Länsförsäkringar sa, och så blev det. Jag fick alla kostnader betalda och ersättning för sveda och värk, trotts att skuldfrågan var diskutabel. Samma hände en kompis i Göteborg, men omvänt, han körde bilen och fick ta alla kostnader.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Eftersom jag själv cyklar en del för motion, passerar jag en cyklist med god marginal c:a 1meter.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Lassej,
Jag skulle absolut inte vilja bli passerad i 90 km av en HB på 1m avstånd = direkt livsfarligt enligt min åsikt
Testa gärna

Det finns vägar där man inte har mer än c:a 1m till cyklisten, för att inte köra i diket på vänster sida blir avståndet inte större. Hur mycket avstånd man har till cyklisten beror givetvis hur bred vägen är. Kör jag på en väg kanske 6 meter bred och ingen mötande trafik blir avståndet större, på en mindre väg blir avståndet mindre. Frågan går inte exakt att svara på då vi inte vet förutsättningarna om vägens bredd.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Skulle vilja se någon hålla ut på 1+2väg. Det kan bli långa sträckor innan det blir 2 filer. Vad bör man göra då? Ligga bakom i 5 km?
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
En cyklist eller gående får ju ej färdas på dessa vägar men jag har sett en cyklist nyligen :eek:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Vet inte om alla känner till det men diskussionen om 1,5m avstånd i sidled när man passerar en cyklist är föranledd av en motion i riksdagen av Jakob Forssmed KD som riksdagen ställt sig bakom och skall utredas.
Åke
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Och jag har sett det flera ggr. Det speglar egoist tänket Jag kör så får alla andra visa hänsyn till mig som är oskyddad. Istället för att välja vägar som är lågtrafikerade och säkrare för alla parter. Här där vi bor finns det cykelbana som inte används så mycket av gående men ändå ska dom på cykel cykla på vägen. Cykelvägen går parallellt med den stora vägen .
 
F

F.d. 55460

Guest
Man ska naturligtvis hålla så stort avstånd det bara går, MEN varför ska cyklister , så fort dom tar på sig tävlingsställ, cykla 3-4 man i bredd???? Cykla efter varandra så blir det aldrig några problem.
 
F

F.d. 54123

Guest
Att köra om EN cyklist, eller flera, är som att köra vilket annat fordon - traktor, bil eller lastbil - som helst. D.v.s. gör en säker omkörning genom att lägga dig i mötande körfält. Är vägen en-filig lägg dig bakom och vänta på att vägen blir två-filig eller att en mötesplats, som kan underlätta ett samarbete i trafiken, dyker upp.

Varför tar så många bilister på sig "tävlingsdräkten" på våra allmäna vägar???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen