• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur nära passerar du en cyklist med ditt fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Vid omkörning av gående, cyklister mopeder mm.

För min del har jag alltid kört ut mer än halva vägbanan eller mer vid omkörning helst över mittlinjen eller stannat bakom tills tillfälle ges- det spelar ingen roll vilken trafikant som ska passeras. Tänk dig att en HB passerar dig i 90-100km, hur långt ifrån ska fordonet passera dig för att det ska vara ok. Jag hävdar att HB borde köra med sina högra hjul på mittlinjen eller längre till vänster i de flesta passager.

Min körlärare Erik Hedman hade bett mig att kliva ur körskolebilen om jag skulle BARA ha passerat 1,5m till en cyklist eller gående och jag hade inte fått köra upp och fått mitt dyrbara körkort som tagit mig 150 000 mil runt i de nordiska länderna sedan 1968.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Håller med om detta. Väldigt irriterande och farligt är de bilister som har gående eller cyklister på sin sida som inte bromsar upp och låter mötande trafik köra först,vilket man skall göra.
Har fått bromsa vid många tillfällen, det gäller att vara med.
 
4

4 JO

Guest
Absolut, håll ut så mycket det går eller stanna kvar bakom om du inte kan passera.
Som väldigt aktiv cyklist uppskattar jag dessutom att man ger en kort signal på tutan mellan 50-100 meter bakom cyklisten (beroende på vilken hastighet man håller). Ligger du och trampar på i 30-40km/h så gör vindbruset det svårt att höra trafiken bakom.
Jag upplever också att ute i Europa, och framför allt i de stora cykelnationerna, att man visar en helt annan och bättre respekt för cyklister.
Häromveckan i Högakusten så togs rekordet av en husbil som skulle om till varje pris. Backspegeln höll på att fälla mig men som tur var är man alltid på alerten och du som undrade vem det var som knackade på väggen när du körde om kan sluta fundera.

Men det har också hänt en del roligt, som när man kämpar sig upp för en backe och det är svårt att köra om. Bilen kommer till slut om och drar på ordentligt och 200 meter längre fram står polisen och vinkar in bilen, då ler man inombords.

Kontentan av det hela:
Håll ut och ge en kort signal med tutan.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sluta köra 2-4 i bredd på allmänna vägar när det kommer trafik. Släpp fram annan trafik i rondellerna. Stanna för gående på övergångsställen. Håll inte högre än skyltad hastighetsbegränsning. Sluta köra om på insidan i nedförsbackar.

Har tusentals cykelmarodörer som tror dom äger världen där jag bor i San Agustin.
 
4

4 JO

Guest
Det blir alltid en diskussion om hur man cyklar och jag kan väl hålla med om att cykla i bredd kanske inte alltid är så lämpligt. Men ge oss en signal i god tid så hinner vi maka in oss på led.
Men även om man som jag oftast trampar själv så är det lite för många som ligger alldeles för nära när de kör om.

En cykel räknas också som ett fordon och ska precis som alla andra visa hänsyn i trafiken och följa de trafikregler som finns. En av anledningarna till att man inte ligger nära vägrenen är framför allt att vägen oftast är sämre där, antingen fastnar man i en spricka med tvärstopp som följd och då ligger man ute i vägbanan eller så är det alldeles för mycket saker där som ger punka trots stenhårda däck.

Att cykla på cykelvägar, i Sverige, är i regel ett dåligt alternativ. Det är inte ovanligt att man håller samma hastighet som fordonen på vägen intill och då blir inte gångtrafikanterna glada. Har för mig att det finns en oskriven regel om att hålla max 20 på dessa och då blir träningen bara en liten utflykt på cykeln.
Holland är nog ett föredöme med sina cykelvägar som sopas och spolas rent regelbundet. Dessutom breda och enbart för cyklister.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Svar: så långt ifrån som det bara går, annars "står ut" tills körbana blir bredare. Norge, Spanien och framför allt Portugal är rena rama rysaren...
 
S

Sören-6830

Guest
Största problemet här är att man inte stannar för rondeller och övergångsstället och säger man åt dom blir de bara förbannade. Oansvariga

En cyklist har ALLTID företräde, tror man i alla fall i Höllviken där jag bor....
 

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
Efter 1/8 väljer cyklisten själv att cykla på vägen även om cykelbana finns bredvid. Är själv cyklist och hb ägare det inte jag förstår är varför svenska bilister är så stressade?
En traktor i 30km/h framför sig är inga problem men några cyklister i samma hastighet så kommer hornen fram...

Jag har cyklat i ett flertal europeiska länder och Italien och Spanien är helt underbart där man respekterar varandra i trafiken.
Att ge sig ut i Kungsbacka med cykel där jag bor har resulterat under åren med allt ifrån spolarvätska i ansiktet, mötande bilar som plötsligt viker av mot vänster för att trycka ner mig i diket och till sist en fullbordad misshandel för att en kompis slog till bilen i sidan då han fått backspegeln på armen vid en omkörning.
Vi är ett stort land med bra vägstandard och lite trafik. Det finns plats till alla, jag lovar!

Tyvärr är det många gånger jag tänkt efter att kommit hem från ett träningspass att jag är glad att jag fick se mina barn igen för att någon hade bråttom och inte respekterade mig på vägen.
Krama varandra i trafiken...
 

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
Svaret är beroende på om där är en cykelbana intill vägbanan eller inte.
Under 50km/h så väljer cyklisten även om cb finns.

Dock skriver regeringen att det finns vissa undantag:

”Det är fortsatt möjligt att cykla i körbanan om det är högre hastighet under förutsättning att det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.”
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Japp där är en alldeles ny skrivning om detta och dom jag pratat med är glada och tror att det är bara att cykla på. Men man missar just tillägget 50km/h. Samt texten "hänsyn till färdlägets läge" är skriven för att man kan vistas på körbanan för att inom rimligt avstånd lämna den. Alltså så kan inte pendlings cyklister hålla sig kvar på körbanan när det finns cb. Cyklar själv mycket och kan inte förstå att man hellre är ute bland bilarna när det finns en cb. Cyklar över 200 mil på mtb men där har jag bara en massa träd och bråka med.
 

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
Cyklar också som träning och enbart landvägscykling ca 800-1000 mil/år och inte pendling.
Att köra i 30-60 km/h på cykelbanan är livsfarligt för alla (barn, hundar, telefonsurfande gående, och mig själv mm.).

Cb är byggda för en hastighet under 20km/h.

Den nya lagen är bra, kommer slippa många diskussioner men synd att vi inte går hela vägen som Spanien och lagstadgar om min 1,5 meters avstånd till cyklist vid omkörning.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Med en viss rodnad säger jag att det beror på. Om jag kommer ifatt en klunga som leker elitcyklister och håller på att köra om varandra, alltså i bredd oavsett hur många bilar som ligger bakom och försöker komma förbi och klungan kan bestå av upp mot 30-talet cyklar, då har jag inga problem med att trängas lite. Dessutom håller cyklisterna ofta på med detta beteendet på relativt smala och krokiga vägar.

Vi körde i Danmark, på deras smala vägar för ett tag sedan. Där kom jag ifatt klungor med cyklister men de var bara 4-5 stycken. Några hundra meter längre fram låg ytterligare en klunga med några cyklister. Om cyklisterna har såpas förståelse för bilismen så har jag inga problem med att ligga kvar bakom tills ett lämpligt omkörningsställe kommer. Och det finns plats för mig att gå tillbaks till högerkanten innan jag kommer ifatt nästa klunga.

I Sverige kan klungorna vara upp mot 60 till 100 meter långa trots att vid framförande av ett fordon (som även en cykel är) är man skyldig att underlätta en omkörning. Det gör man inte om klungorna är så stora.

Kanske på gränsen att detta blev lite OT.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Det var en fråga om EN cykel, EN gående som skulle passeras på tryggt avstånd i sidled
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen