• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket värme behövs för att undvika fukt i vinter?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Japp den är smidig. Att mäta är inte bara siffror, man bör veta hur det hänger ihop. Oavsett om man mäter ljus i lux candela eller lumen och volt, amper, effekt och spänningar i dB skala. Har haft denna utlånad till ett tryckeri där man hade kludd med jättestora printrar tills man byggde in fuktare i ventilationen. Och dom litade på värdena på loggern. Som alla andra mätare så är där en noggrannhet och jag ser att i detta mätområde är där +/-3,5%. Om det kryper ner så det blir minusgrader så kan jag lägga ut den igen så får vi se.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Att lämna in stickan för kalibrering är den inte värd. Men man kan göra en kalibrering själv men det har jag inte tid med. Så jag letade upp vad jag hade hemma för att göra en rimlighetsbedömning. Resultatet av detta är att värdena från stickan i husbilen är rimliga.
 

Bilagor

  • IMG_4485[1].JPG
    IMG_4485[1].JPG
    6 MB · Visningar: 40
  • ElmaLOG181TH_16080354_2019-12-14T210950.PDF
    8,1 KB · Visningar: 22

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ja det var ju precis samma på alla tre. Prova att ställa ut dem i husbilen. Det är när det närmar sig nollan som de visar fel enligt min erfarenhet.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jo det kan jag göra men det lär dröja. Jag kör med sommarsulor fortfarande då det är sex sju grader dygnet runt här drygt en vecka framåt.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Jag undrar om vi inte gör ett stort problem av något som kanske inte existerar. Titta på alla husbilar och vagnar hos handlare som står ute utan någon åtgärd alls. Har sett några stående under skärmtak hos några handlare men de flesta i det fria utan täcke. Kommer det snö har aldrig sett att det skottats av tak för ventilation. Och till våren säljs de tydligen utan kondens och mögel
 
F

F.d. 22252

Guest
Blir ju nästa ögare som får ta den smällen med en snål försäljare men de har väl försäkring och räknar med att kundens försäkring ska ta det eftersom problemen kommer uptäckas i ett senare skede.
Bästa sättet är annars att åka till spanien över vintern!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jag undrar om vi inte gör ett stort problem av något som kanske inte existerar. Titta på alla husbilar och vagnar hos handlare som står ute utan någon åtgärd alls. Har sett några stående under skärmtak hos några handlare men de flesta i det fria utan täcke. Kommer det snö har aldrig sett att det skottats av tak för ventilation. Och till våren säljs de tydligen utan kondens och mögel

Ett år ute märks nog inte men efter tio år så har bilen som stått ute åldrats märkbart mer än den som stått under tak. Och allra helst så hade jag haft min inomhus och uppvärmt.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Att lämna in stickan för kalibrering är den inte värd. Men man kan göra en kalibrering själv men det har jag inte tid med. Så jag letade upp vad jag hade hemma för att göra en rimlighetsbedömning. Resultatet av detta är att värdena från stickan i husbilen är rimliga.

Laddade hem mätvärden från SMHI´s mätstationer i Malmö resp. Växjö under din mätperiod. Skiljer mycket i fuktighet, blev ganska förvånad att det är så mycket torrare i Malmö. Så dina siffror i husbilen stämmer nog bra. Inte nog med att Växjö har minst sol i hela landet, det verkar också vara ett riktigt fukthål.

Microsoft Excel-4.jpg

tillägg:
24/10 - 15/12 till så var medelfuktighet i Malmö 88,7% och i Växjö 94,5%, en skillnad på ca 6% till Växjö's nackdel.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Pratade med svärfar och av en händelse kom vi in på mina fuktobservationer. Han har varit flygare i hela sitt yrkesliv och därmed fått en del erfarenhet och kunskap i meteorologi. Hans teori vad gäller skillnaden i fuktighet mellan Växjö och Malmö är helt enkelt att det är samma absoluta fuktighet i luften här som i Malmö men eftersom temperaturen är drygt en grad lägre här på grund av högre höjd över havet så blir ju den relativa fuktigheten också högre. Räknar man på det så verkar den teorin stämma mycket bra.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vintern går mot sitt slut och det har äntligen blivit lite vårväder med sol och allt börjar torka upp efter vinterns regn. Kommer nu att ta ut bilen och avsluta testerna. Har det fungerat? Vet inte egentligen eftersom jag inte har något att jämföra med. Däremot så har det inte blivit något mögel eller korrosion. Snitteffekten på värmen har varit runt 150W och totalt har det gått ca 500kWh nov-mars. Inte så stor kostnad och jag kommer fortsätta nästa vinter med uppvärmning på samma sätt.

Nedan är 3 plattjärn som smärglades av i november. En låg på köksbänken, en i bagaget och en utanför bilen. Vilken som låg var får ni lista ut själva. Och utanför är i ladugård med öppet mot norr.

Iphone - 1 (1).jpeg
 
Toppen