• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket värme behövs för att undvika fukt i vinter?

R

RobbeS

Guest
Känns lite som ett evighetsprojekt att försöka hålla en husbil fuktfri om temperaturen ligger strax över 0:an och det i övrígt är fuktig väderlek utomhus som det är i södra delen av landet. Det optimala borde ju vara en tillsluten husbil där den enda luft som kommer in i husbilen passerar typ en luftvärmepump med luftavfuktare i ena änden och ett utsug i andra som får luften att röra sig i bilen. Eller varför inte en uppvärmd lokal med samma funktion. Det bästa sättet borde alltså vara att få in torr luft istället för att avfukta fuktig luft som redan finns i husbilen.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Inom Försvarsmakten finns mångårig erfarenhet av torrluft och i den här artikeln från FMV kan man läsa att det inte bara är mögel som man vill undvika, utan även korrosion på elektroniken.
Tekniken som sparar miljarder

Det finns likheter i driftprofiler mellan FM:s fordon och en husbil. Fordonen går relativt få mil och lever under ganska lång tid. 30 år är ingen särskilt hög ålder för fordon inom FM.

Jag läser i artikeln att man bör lägga gränsen vid 50% om man vill undvika korrosion på elektronik, samt att FMV använder sig av sorptionsavfuktare.

Jag har f.ö. fått hem min nya avfuktare till plåtisen. Det blev en Wood's MRD10, som är en kondensavfuktare. Den jobbar på rätt bra just nu och jag tömmer nån liter då och då.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Nu har jag inte det som vore bäst, en uppvärmd lokal och då gäller det att göra det bästa möjliga av situationen vilket är inne i ladugård på betongplatta och öppning mot norr. Får se hur mitt experimenterande går, just nu känns det som det fungerar men till nästa vinter kanske det blir avfuktare.

Har 3 st järnbitar utlagda som prov sedan några månader. Kört med vinkelslipen på en yta om ca 50x50mm för att få dem helt rena. De inne i bilen visar ingen synlig förändring. Den utanför bilen, i ladugården börjar nu visa lite ytrost. Har tyvärr ingen referensbit som ligger i en ouppvärmd bil.

Hade även tänkt göra lite experiment med torrbollar och har köpt hem det. Har inte kommet så långt eftersom jag inte kan bestämma hur man ska göra en rättvist koll. Funderingen är att ha två större kartonger varav en med torrboll och sedan jämföra fuktigheten kontinuerligt. Lite av problemet är att motivera kostnaden, varje fuktgivare kostar 3-400kr. Något annat förslag???
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Använd hink, sil, o vägsalt. Fint till avfuktning, billigt. Håller 16 grader i bilen när den inte används. Billigare än garage. Kollar flera gånger i vecka, torrt o fint. Varmgarage vore givetvis bäst.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På min arbetsplats tillverkar vi 1000t/dygn av en mycket hygrosskopisk, men torr produkt.
Kunde vi hålla torrt med att bara höja värmen vore det en baggis, då vi har enormt med spillvärme.
Vi har istället mycket stora avfuktare från Munters, som håller <30%Rh i lagermagasinen.

Vill man ha torrt avfukta, vill man ha varmt starta värmaren.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
På min arbetsplats tillverkar vi 1000t/dygn av en mycket hygrosskopisk, men torr produkt.
.....
Vill man ha torrt avfukta, vill man ha varmt starta värmaren.

Ni vill ju hålla ner den absoluta fuktigheten och det går ju bara med avfuktare.
Mitt mål är att undvika mögel och då hjälper det att höja temperaturen och då sänks den relativa fuktigheten.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men du höjer samtidigt den absoluta fuktigheten, när man ökar temp.

Jag tror att man kommer undan mögelrisken billigast genom att avfukta höst vår,
samt ha kallt och god ventilation vinter.
Med avfukta menar jag inte typ torrbollmetoden.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Men du höjer samtidigt den absoluta fuktigheten, när man ökar temp.

Jag tror att man kommer undan mögelrisken billigast genom att avfukta höst vår,
samt ha kallt och god ventilation vinter.
Med avfukta menar jag inte typ torrbollmetoden.

Avfuktare är säkert den bästa lösningen. Däremot håller jag inte med att man höjer den absoluta fuktigheten med höjd temperatur. Möjligen just när man startar uppvärmningen eftersom fukt som finns buffrad i textil och trä kommer fram men efter någon vecka bör den absoluta fuktigheten vara den samma som utanför. Mina mätningar även med min nya mer noggranna fuktmätare bekräftar detta. Men jag är samtidigt ödmjuk för allt som har med fukt att göra eftersom allt inte beter som väntat.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej. Var lite försiktiga med avfuktare. Dra inte ut all fukt o kör bara när det behövs. Vid av egen erfarenhet. Krympte avloppsslangarna så det började läcka. Inget annat som kunnat orsaka detta. Men hade ställt den ganska kraftigt.

Hälsningar Sanddammaren
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Mina bilar har i alla år stått utan avfuktare eller värme, likadant med båten i 30år har även det fungerat, utan mögel eller andra problem,ställer dynorna på högkant, tar ut mat och kläder,klart.
Tänk alla personbilar som står ute år efter år,en del körs andra inte,trots detta fungerar elektronik osv.
Jag anser att detta är ett icke problem.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Körde avfuktare i höstas under ett par veckor, sen i slutet av november var den avslagen.
Idag på morgonen var det strax under nollan och 80% !!
Slog på ett element och när jag får upp temp på minst 3-4 grader så åker avfuktaren på igen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Körde avfuktare i höstas under ett par veckor, sen i slutet av november var den avslagen.
Idag på morgonen var det strax under nollan och 80% !!
Slog på ett element och när jag får upp temp på minst 3-4 grader så åker avfuktaren på igen.
Vid 0 grader och 80% fukthalt kan luften innehålla 4gr per kubikmeter,hade det istället varit 20 grader med 4gr/m2 hade fukthalten varit 25%.
Att läsa av fukthalt och avfukta kall bil är ett evighetsjobb,jag hoppas du har all ventilation,takluckor,ventilation i bildelen stängd också ,annars är snart fukthalten tillbaka till samma värden igen.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
En bild på hur det ser i min telefon.
Övre diagrammet visar temperatur ute och inne under ett dygn. Staplarna i nedre delen visar när värmefläkten går.
Nedre diagrammet visar fuktighet ute och inne samt när värmefläkten går.
Under dygnet har temperaturen bitvis varit under 0C och då stängs värmen av.
Tempgivare är Dallas ds18b20 som är mycket exakta. Utefuktgivaren är en DHT22 som man inte alls kan lita på. Innefuktgivare (och även tempgivare) är Honeywell HIH6130
Image-1-2.jpg
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jag har haft husbilen stående ouppvärmt under tak under 8 vintrar.
Problemet har varit metalldelar som oxiderat, typ gångjärn och skruvhuvud som ser fula ut. På en personbil som jag ägt sedan -93? och som stått i carport har det kommet mögel på ratten och en del rost inne i bilen.
Alltså inga stora problem men det skulle kännas bra slippa dessa. Därför jag provar att bara värma bilen minsta möjligt för att slippa problemen utan att kostnaden blir för hög. Gissar att elkonsumtionen blir ca 600Kwh oktober-mars = 1000kr vilket känns som ett lågt pris för förlänga livet på bilen och samtidigt undvika mögeldoft.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
RTFM => läs handboken (fritt översatt med lite trevligare språkbruk)

Hittade mer information på Ljungby fuktkontrolls sidor. Där finns info om att fuktgivare inte går att lita på, de driftar ordentlig när tempen närmar sig +0C vilket jag fått erfara den hårda vägen.
Hygrostaten på avfuktare kan vara missvisande - Ljungby Fuktkontroll & Sanering AB

De har även en fuktsensor med relä som motsvarar den jag byggt. Kan rekommenderas för de som vill avfukta som jag gör. Den har ett auto-läge som tar hänsyn till temperaturen och därmed sparar el.
Hygrostat HygroPro styrning till avfuktare m.m. - Ljungby Fuktkontroll & Sanering AB
"Om man ska använda auto-läget i sommarstuga på vintern där det finns textilier, möbler och kartonger så bör man sänka RH ytterligare 6-8%."
Hygrostat HygroPro styrning till avfuktare m.m. - Ljungby Fuktkontroll & Sanering AB

Har nu lagt till autoläget till min fuktsensor. Fuskat lite vad gäller kurvor för att förenkla det, lite svårt med mina mattekunskaper göra det utan att försöka jobba med hjärnan. Se röda grafen hur det är tänkt. Kommer nu att köra den som test sänkt 8% från normalnivån 70% som rekommenderas. Fuktigheten ska då hamna på 67% - 77% vid de temperaturer som det är nu. Under 0C stängs allt av.

hygropro-diagramma_jg.gif
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Tömmer på vatten och ätbart och har dynor och sängkläder kvar. Ingen värme, avfuktare eller torrboll. Har fungerat än så länge.
 

Bilagor

  • ElmaLOG181TH_16080354_2019-12-09T194827.PDF
    13,1 KB · Visningar: 51

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kollade hur du loggar temp och fukt, verkar vara en riktig smidig sak du har.
ElmaLOG 181TH PDF USB datalogger

Du har ca 75%RH enligt loggern men det tror jag är lite lågt, jag kommer upp över 80% efter några dagar utan uppvärmning och vi har nog ganska lika klimat.


getimage.ashx.jpeg
 
Toppen