• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket snö vågar man ha på taket..?

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sitter och kolla på min kära HB, den har Julas vinter täcke på sig men snöande slutar aldrig känns det som.
Just nu har jag ca 15 cm snö på taket, är det för mycket vad håller ett plast tak?
Har en Mc Louise 2017
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har varit i Trysil och skottat av taket på husvagnen (Polar 590 CTH 2009) ett antal gånger (tappat räkningen). Vid några tillfällen har det varit ca 50 cm snö och is. Vi har värme i vagnen så det är lätt att få bort isen. Än så länge "står den pall för trycket". Jag tror 15 cm är riskfritt. På Campingen i Kläppen (nära där vi bor) finns det vagnar med mer än en meter snö på taket. Hemma har vi ett Wire Hus till husbilen, där glider snön av så fort solen tittar fram.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Är lite rädd att Jula täcket går sönder för att det är så hårt nu när det har vart så kallt länge föröskte ta bort på sidorna och under snö var det is!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag skulle inte bry mig om om det är så lite. Större risk att skada Julaskyddet om man börjar röra runt ifall det är is under snön.
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Har tidigare haft bilen under julatäcket och haft betydligt mer snö på taket än det som är nu utan problem.
Skottade av husbilstaket förra veckan beroende på att vi var ute med husbilen helgen som var.
Bernt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Varför skulle snön bli tyngre om det börjar töa?

Densiteten blir förvisso högre, men massan (och därmed belastningen på taket) torde förbli densamma.

Pålle

Självklart blir inte snön som ligger där tyngre, men om det samtidigt börjar regna binder den mera vatten och då kan det t.o.m. frysa och bli till ett mycket tungt snö/istäcke. Ingen ovanlig företeelse i våra trakter snö-regn-frost, allt under samma dygn. Därför bör man alltid sopa av snön så fort som möjligt. Du läste aldrig det där om regn innan du svarade? :)
 
Senast ändrad:

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Jag undrar hur många husbilsfirmor som skottar av taket på sina husbilar ??? Jag tror det är NOLL som gör det Jag har haft husvagn och husbil sedan 1976 och aldrig skottat av något tak . Inget har hänt på alla dessa år. Min slutsats är därför =ingen skottning av tak så länge du inte behöver en stege för att ta dig upp på taket. :) :) :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Risken är ju att ventilationen i takluckorna (där det finns sådan) täcks igen & inte fungerar. Vid ett väderomslag till varmare väder är risken att luftens fukthalt stiger i bodelen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Problemet är kanske lite annat än om just taket på bilen håller när man har ett skydd på taket. Antingen det är Julas överdrag eller en billig eller bra dyr presenning på enbart taket för att skydda luckor ventiler m.m. från fukt så blir det ofta spänningar vid hörn och vid uppstickande saker på taket. Det är ju inte heller bra om man får en liten bassäng eller fågelbad mellan takrelingar, takluckor m.m.
Jag har en mindre bunt med frigolitblock som jag lägger upp på taket där fördjupningar finns. Man kan ev. även ta till andra saker som lösa mindre hanterbara däck m.m. för att ta bort fördjupningar och skarpa toppar eller jämna ut. Två skottkärredäck runt ett takutsläpp för äldre värmare eller takventil som ex. Det gör ju också att ventilationen som Bennsan påpekar inte blir helt tilltäppt när det finns luftutrymme uppe på taket.
Man kan försöka att ha som mål att allt vatten rinner av utan att det blir någon fågeldamm på taket vid första regnskuren när man är klar på hösten. Det gör ju också att snön lättare glider av själv när det blir töväder, kanske med enbart lite hjälp utan att direkt behöva skotta av taket och sabba skyddet.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är ju ingen jätteansträngning att efter ett snöfall ta en stege och en borste och gå upp och "putta av" snön, ännu lättare blir det ju om man gjort som du föreslår!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag undrar hur många husbilsfirmor som skottar av taket på sina husbilar ??? Jag tror det är NOLL som gör det Jag har haft husvagn och husbil sedan 1976 och aldrig skottat av något tak . Inget har hänt på alla dessa år. Min slutsats är därför =ingen skottning av tak så länge du inte behöver en stege för att ta dig upp på taket. :) :) :)

Att husbilsfirmor missköter sina lagerbilar är väl inget skäl till att vi skall göra detsamma, kanske är en sådan hantering en av anledningarna till vattenskador senare i bilens liv. Tänk bara på den sprängkraft som is har om vatten lyckas leta sig in någonstans, kanske under en kantlist eller flänsen på en lucka, eller en kabelgenomföring.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Tror att luften kommer in i ventilerna i vilket fall då det inte är helt plan, har lite antenn och solceller osv som göra att det inte täcker helt. Men ska försöka få bort lite idag!
 
Toppen