• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har haft bilen inregistrerad några veckor men är nu avställd igen.
Frågan är om jag kan betala bara den skatt som jag är skyldig eller om jag måste betala hela beloppet som fakturerats? Se skärmdump:
Mina sidor.jpg

Kan jag betala 2757-2331 = 426 :-
 
Senast ändrad:

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter vid tillfällig påställning

Håller helt med dig. Enklast att betala det belopp som debiterats. Det tar bara några dagar fö t styrelsen att betala tillbaka. Ange ett kontonummer till dom så sätts pengarna in på ditt konto.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter vid tillfällig påställning

Jag brukar ringa dem o får då exakt besked på vad jag ska betala in.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter vid tillfällig påställning

Du får en faktura när du har ställt på husbilen med ett visst belopp. Om du går in igen på Transportstyrelsen någon dag efter att du åter ställt av husbilen så ser du beloppet som du blivit skyldig. Betala in belopp och ange OCR-nr du fick på fakturan. Då slipper du att ligga ute med överskottet. Så gör jag, dessutom gör jag det med Transportstyrelsens App i telefonen som underlättar hela proceduren.:)
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Betala fakturan exakt som den anger.
Transportstyrelsen ypperligt snabba med att återbetala de obalanser som uppstår.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Det är en förskräcklig skyffling fram och åter av pengar. Det är inte enbart vägskatten utan också försäkringen om man har garageförsäkring under avställningen. Med dagskatt är det mycket funnet att ställa av och på efter behov.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Via appen "Mina fordon" kan man några dagar efter avställningen se hur mycket skatt som är debiterad. Jag använder OCR-numret på fakturan
Transportstyrelsen sänder och betalar in beloppet som kan avläsas i appen. Fungerar klockrent.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Via appen "Mina fordon" kan man några dagar efter avställningen se hur mycket skatt som är debiterad. Jag använder OCR-numret på fakturan
Transportstyrelsen sänder och betalar in beloppet som kan avläsas i appen. Fungerar klockrent.

Tack för alla svar!
Får lugna mig tills imorgon och se om siffrorna kommit fram. Har nu kollat både appen och hemsidan och ingenstans finns det några uppgifter om vad jag är skyldig. Avreggades 26/3, nu väntat 3 dagar men de kanske bara gör den datakörningen på vardagsnätter.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Är det summan som står under"Debiterad fordonsskatt inklusive avgifter" som ska betalas?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Tack för alla svar!
Får lugna mig tills imorgon och se om siffrorna kommit fram. Har nu kollat både appen och hemsidan och ingenstans finns det några uppgifter om vad jag är skyldig. Avreggades 26/3, nu väntat 3 dagar men de kanske bara gör den datakörningen på vardagsnätter.

Ring och fråga vad summan är som du skall betala, använd ocr numret du fick på hela summan i pappersfakturan, då slipper du ligga ute med en massa pengar i onödan så har jag gjort i flera år nu.
Varför betala flera tusen och sen få tillbaka nästa allt ? Märkligt förfarande tycker jag.

/Pelle
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Varför krångla till det?
Betala beloppet på avin, återbetalning på någon dag eller två.
Eftersom räntan är noll förlorar man inget och riskerar ingen påminnelseavgift.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Det är väl att krångla till det, varför ligga ute med pengar när ett samtal på 30 sek löser det, först betala sen vänta på återbetalning och så ställer man på efter 14 dagar,,, vilken röra det blir. Ska man betala in hela summan igen då och åter vänta på återbetalning.

JonasS ställ inte sådana här frågor gör som du tycker är bäst själv det blir 2 läger direkt, många sådana här frågor ställs och hela tiden är det olika svar sedan många år, sök på frågan så kan du avgöra själv.

/Pelle
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Tycker inte skatten är problemet utan försäkringsbolagen. Dom har alldeles för långa hanteringstider. Eller så har man alternativet att sitta i en oändlig telefonkö.
Blev en liten urspårning av tråden kanske:rolleyes:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Tycker inte skatten är problemet utan försäkringsbolagen. Dom har alldeles för långa hanteringstider. Eller så har man alternativet att sitta i en oändlig telefonkö.
Blev en liten urspårning av tråden kanske:rolleyes:

Transportstyrelsen meddelar automatiskt ditt försäkringsbolag vid på- och avställning och du behöver inte göra något. Ovanligt smidigt för att vara en statlig myndighet! :)
Se även mitt tidigare inlägg #5.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Tycker inte skatten är problemet utan försäkringsbolagen. Dom har alldeles för långa hanteringstider. Eller så har man alternativet att sitta i en oändlig telefonkö.
Blev en liten urspårning av tråden kanske:rolleyes:

Med månatligt autogiro så löser det sig sjäv.
Det hela sköts av datorer så man behöver inte känna att man är till besvär.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Det är väl att krångla till det, varför ligga ute med pengar när ett samtal på 30 sek löser det, först betala sen vänta på återbetalning och så ställer man på efter 14 dagar,,, vilken röra det blir.

/Pelle

Det blir ingen röra alls!
Varför sitta i telefonkö utan anledning?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Transportstyrelsen meddelar automatiskt ditt försäkringsbolag vid på- och avställning och du behöver inte göra något. Ovanligt smidigt för att vara en statlig myndighet! :)
Se även mitt tidigare inlägg #5.

Jag beskrev problemet med försäkringen.;)

Inte problem med "statlig myndighet"
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket skatt ska betalas efter tillfällig påställning

Jag beskrev problemet med försäkringen.;)

Inte problem med "statlig myndighet"

Inga som helst problem med Länsförsäkringar, fungerar helt automatiskt. Men till skillnad mot övriga försäkringar där där jag betalar premien för helår så får Länets dra premien för husbilen månatligen med autogiro.
Inget skäl att sitta i telefon, allt klaras av på sekunder Transportstyrelsens app.

aake
 
Toppen