• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket kostar kalaset egentligen?

F

F.d. 15776

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Hej.
Just nu är jag väldigt glad över vår husbil. Efter en väldigt fin tur upp till Gamvik i nordligaste Norge blev jag svårt sjuk och har genomgått en stomioperation efter spruken tjocktarm och skadat urinblåsa. Efter 8 veckor i sjuksängen är jag nu på på bättringsvägen. Det som har gjort mig så glad åt husbilen är att hustrun har kunnat vara hos mig hela tiden geom att bo i bilen på sjukhusparkeringen. Det har varit skönt och en stor trygghet.
Det här blev visst lite personligt men jag kände att jag måste dela med mig nyttan av en husbil.
Bengt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Jag har också en sjukhusrelaterad erfarenhet med husbilen. Förra hösten utsattes jag för strålning på JK Sahlgrenska i Göteborg. Många nätter under c:a två månader övernattade jag på sjukhusområdet och däromkring. Detta sparade många mil och kronor och underlättade behandlingen väsentligt.
Leve husbilen!

Jappe
 
F

F.d. 22571

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Husbil behöver inte vara dyrt! Min camper kostade ny 75000 kr. Den betalar ingen skatt och efter kontakt med försäkringsbolaget kostar försäkringen 0 kr !!! ( räknas som lastpåbyggnad ) Den står på en Dacia som kostade ny 115000 kr och används till vardags.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Denna tråd är ju inte dagsfärsk, men frågeställningen är ju alltid aktuell.
Efter att ha samanställt våra kostnader 2012 för att för att äga och använda vår husbil, så slutar kalaset på 95.000:-.
Vi har under 2012 använt husbilen ca 1000 mil och ger en milkostnad på 95:-/mil.
För mig och min fru är det värt varenda krona.
Kostnadsfördelningen är som följer:
Värdeminskning ca 50.000:- (Inköpspris 2012= 645.000:)
Försäkring 6000:-
Skatt 6000:-
Normal service 4000:-
Underhåll/reparationer 2000:- (Inköp trimbox)
Bränslekostnader 14.000:-
Ställplatser/Campingar 5000:-
Färjor/vägavgifter/Broavgifter 8000:-
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Vill inte vara en glädjedödare så här på söndagsförmiddagen, men att värdeminskningen bara skulle vara 7,75% på det första året är nog inte realistiskt.

Är inte siffran 20% det första året närmare sanningen?

Tycker i alla fall att det är värt kostnaden.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Vill inte vara en glädjedödare så här på söndagsförmiddagen, men att värdeminskningen bara skulle vara 7,75% på det första året är nog inte realistiskt.

Är inte siffran 20% det första året närmare sanningen?

Tycker i alla fall att det är värt kostnaden.

Det är kanske för lite med 50.000:- (7,75%) om husbilen varit helt ny vid köptillfället. Den bil vi köpte var av årsmodell 2007 varför jag inte kalkylerade 20%, då man kan tro att den största värdeminskningen från "nypris" redan är tagen. Kanske feltänkt?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Det är givetvis jäkla dyrt med en nyare husbil. Det är mest synd on de som inte har råd att njuta av friheten som husbilen ger. Om det sedan kostar 100 eller 150 kr milen för de dryga tusen mil vi kör kan ju givetvis diskuteras. Jag räknar dock inte med att det skall finnas några fickor på svepningen den dag man skall vidare så ......:) men vist hade det varit ännu trevligare med billig diesel, billiga campingar mm.:)
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Det är kanske för lite med 50.000:- (7,75%) om husbilen varit helt ny vid köptillfället. Den bil vi köpte var av årsmodell 2007 varför jag inte kalkylerade 20%, då man kan tro att den största värdeminskningen från "nypris" redan är tagen. Kanske feltänkt?
Hej!

Är det inte värdeminskningen minst momsen?

MVH//Jocko
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

I en "kalkyl" bör man givetvis också ta hänsyn till räntor, för eget insatt och eller lånat kapital! Jfr alternativ (kalkyl-)användning av eget/lånat kapital, t.ex pengarna i bank, aktier eller hus (= kalkylsvaret/den krassa verkligheten finns ett antal år senare)!

Om man nu trots allt köper en HB för säg 700 Tkr så tillkommer en räntekostnad för år 1 .. etc, med ca 28000:-/år (vid 4% bruttoränta) och då är även dessa pengar en kostnad i den totala bilkalkylen.

Vid husbilsköp får man nog inte vara alltför ekonomiskt medveten, då blir det självklart inget husbilsköp (= trots allt bara en förbrukningsvara). Skillnad blir det med ett husköp som i de allra flesta fall kan räknas som en investering (= huset har oftast minst det ursprungliga värdet kvar).
 
G

Granducan

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Vi offrar oss gärna under vintern och stannar hemma. Vänner och bekanta reser på solsemestrar men vi försöker lysa upp tillvaron i mörkret med att planera och drömma om vårens och sommarens husbilsresor. Och charterresor har blivit dyrt och då blir det ju dessutom att äta ute varje dag. Det är naturligtvis inte gratis men det går att göra turerna ganska billiga. Jag lagar nästan all mat i H.B och mat ska vi ju ha hemma med, vi står sällan på campingar utan hittar för det mesta en trevlig ställplats för ett rimligt pris. Jag tror alla håller med när jag påstår att man mår bra både till kropp och själ på turerna. Att låsa dörren hemma där alla måsten finns och bara njuta av friheten med H.B. Husbilen är vår enda lyx och värd vartenda öre.
Det gäller att prioritera det man mår bäst av.
Så öppna ögonen och lev NU för snart kan det vara för sent:yes::music-icon:
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Vi köpte i Tyskland en 2012:a till vad begpriset på en 2007/2008:a ligger. så vi räknar på 0-10000/år i värdeminskning.
Pengar fick vi fram genom en höjning av huslånet så räntan är lägsta möjliga.

Många som tror att dom inte har råd skulle kunna räkna på vår kalkyl, fast då kan man inte köpa nya bilar hela tiden för att glänsa för grannarna.
Min frus bekanta är alldeles gröna i ansiktet för att vi har köpt husbil, själva har dom renoverat kök för hundratuseltals kronor, köpt bilar på kredit osv :rolleyes:

Peter :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

själva har dom renoverat kök för hundratuseltals kronor, köpt bilar på kredit osv

Inget fel med det!

Det som dock är lite tragiskt, är om man köpt något man sedan ångrar.
Ännu värre blir det om man inte vågar lägga pengarna på det man vill, på grund av att man inte "borde göra så" i omgivningens ögon.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Instämmer med Bengt Åke men tycker t.ex också att;

¤ vi "offrar" oss inte när vi stannar "hemma" under vintern och inte åker på "solsemester"? Vi trivs faktiskt också med livet här hemma, gåvan att få vara friska, känna att livet fortfarande leker, äga tiden helt själva och solen lyser faktiskt även här hemma! Vi är nöjda och tacksamma för allt omkring oss som vi kan och kunnat påverka men man får inte ta vardagen som alltför självklar!
¤ vi "skiter" i vad omgivningen tycker men har svårt att se att någon kan vara avundsjuk på ett dött ting som en husbil. Så är det i alla fall inte bland våra bekanta och grannar där vi bor, de tror möjligen att vi inte vill ta oss råd med att ta in på hotell - därför husbil.
¤ självklart ska varje individ prioritera och förbruka sina tid- och pengaresurser efter eget gottfinnande på sin livsstil, bara man inte belastar andra eller samhället med en felaktig grundkalkyl.
¤ vi kan inte tänka oss att "bränna" nästan alla resurser på husbilslivet, det är för oss en bonus med guldkant (mest vår och höst). Vi vill även kunna göra annat medan vi är friska och kanske också därefter.
¤ Vi inser att livet inte tar slut med husbilstiden, därför "kalkylerar" vi innerst inne så att vi ska ha råd att leva bra även utan husbil framöver.

Som Wintercamper skriver, visst är det tragiskt om man köpt något som man ångrar och sedan sitter i en ekonomisk "rävsax" kanske pga en taskigt utförd/genomtänkt kalkyl; räntor förändras, övertro på restvärden, felaktiga uppskattningar om framtiden, mm.
/ Sorry det blev lite långt men ämnet är engagerande!
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Jag är införstådd att den dag vi båda har slutat arbeta,( jag arb.50 och Ursula 100%) då kommer husbilskostnaderna upplevas på ett annat sätt då man bara har pensionerna att hålla i gång husbilslivet på.
Jag vet vad kostnaderna är men har inte gjort någon kalkyl på beloppet.
Bara dieselkostnaden vid 14kr lit. är ca 18kr per mil.
Sedan förvaringsplats, besikt. fukt o. gasolkontr. service, däck, batteri, gasol, ev.rep. o. underhåll på kaross, skatt o. försäkring.
Kostnader för färjor, broar och tunnlar, vägavgifter.
Och sedan övriga kostnader som ställplatser, campingar och spontana restaurangbesök.
Mat ska man förstås ha, men ibland frestas man lite extra när man är ute.
Man får inte heller glömma husbilens inköpskostnad. Hur man köpt den har ingen större betydelse.
Har man lånat pengar får man betala ränta, och har man köpt kontant förlorar man räntan på pengarna.
Dessa kostnader här ovan är en av anledningarna till att vi vill hålla nere våra övernattningskostnader som i många fall bara handlar om några timmars parkering. Och att vi har fullutrustade bilar.
Vi måste ha fler vettiga ställplatser som en stor del av övriga Europa har.
Måste också hålla med om att husbil är en förbrukningsvara.
Krister.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Fortsätter man med att öppna förvarings o. lastluckor, så finns det massor av prylar.
Stolar, solsängar, bord, grillar, cyklar och ibland även en scooter, utrustning som gps m.m.
Listan kan göras hur lång som helst.
Och detta är prylar vi byter ut efterhand.
Men det är också prylar vi inte hade haft anledning att köpa, om vi inte hade husbil.
Visst är detta köpkraft.
Och va skönt att ha skaffat någon ny pryl.
Ibland får man skaffa större bil för att få plats med allt.
Husbil är en njutbar drog.
Krister. :mcride:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Vi tänker som så att göra det som vi tycker är trevligt får kosta.
Nu äger vi inte en HB i den övre prisklassen vi köpte för ca 150000 kr det var vad vår ekonomi tillät och vad vi var beredda att betala för det vi ville ha.

Sedan har vi naturlgtvis samma driftkostnader, fordonskatt, försäkringar, bränslekostnader besíktning som en dyrare.

Vi kunde nog bo på Hotell många nätter eller resa på flera Chaterresor för dessa pengar, men efter det så finns varken Hotellnätterna eller Charteresorna kvar, endast minnerna förhoppningsvis finns vår HB kvar och garanterat minnerna:)

Allt kan inte "räknas hem" och absolut inte en trivselfaktor tycker vi:)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Hej!
Klart det kostar en hel del, precis som charterresor...

Frågan i rubriken är ju "Hur mycket kostar kalaset egentligen?"
Trodde först det gällde barn:twitcy:

Men det är ju samma sak, inte tusan satt man och räknade på vad våra barn skulle kosta...
Nu ska man väl inte jämföra barn med husbilar men jag tor ni fattar vad jag menar.
Man kan antingen ha råd eller ta sig råd. Sedan får man hoppas investeringen är värd
priset. Vare sig det gäller det ena eller det andra.

Fundera mest på ifall det är värt priset att sluta jobba innan 65:)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Ursäkta om jag blir tjatig men tankarna drar iväg nu när man är halvtids pensionär.
På tal om köpkraft.
Om vi leker med tanken att varje husbilsfamilj har en årskostnad på 100.000 kr och vi för tillfället är 8000 medl. med husbil.
Då omsätter vi 100000 x 8000= 800.000000 kr.
Alltså 800 milj. kr.
Räknar vi då in övriga forummedlemmar med husbil, då bör vi va över miljarden.
Vi behöver absolut inte be om ursäkt att vi finns.
Detta är inga siffror som finns dokumenterade utan det är mina egna funderingar som jag inte ser som orealistiska.
Krister.
 
Toppen