• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket i skatt är det rimligt att betala?

F

F.d. 1565

Guest
Just det, var går smärtgränsen?
På grund av att Adria inte orkar/vill lämna uppgifter om koldioxidutsläpp så hamnar min bilskatt på mer än 7000:- per år för en bil som inte rullar många hundra mil per år.
Eftersom jag har en lättkörd plåtis så har jag dessutom valt att ha bilen påställd vintertid och har då vinterdäck med dubb. Som det ser ut nu så verkar våra politiker ha hittat ytterligare en mjölkko, dubbdäck kommer antagligen att avgiftbeläggas i Stockholm till kommande vinter med minst 2000:-
Nu är jag snart uppe i 10 000:- för en bil som inte rullar mer än max 100 mil på vintern men som jag ändå anser mig behöva dessa 100 mil.

På vintern måste jag ha bilen påställd och betala skatten för att helt enkelt ha någonstans att ställa den, boendeparkering är inte tillåten med avställd bil, dessutom är det städdag en gång per vecka, så jag måste betala för dubbdäcken i vilket fall också, den måste ju flyttas, suck!
Men från april till oktober har jag bilen på båtklubbens varv när alla båtar är sjösatta, man kanske skulle avställa den då och köra olagligt halva året !?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hur mycket i skatt är det rimligt att betala?

hej,,betalar du inte 7900??de är ju i så fall en generell skatt numera ock ännu mer generell från 2013-01-01,,
men har för mej att de finns krafter som lobbar mot en mer rättvis skatt som du nu nämner,,ja har själv bl,annat haft en lång diskussion med våran riksdag,,finns också andra inom hbk som har kollat,,,
finns nån halvgammal tråd nånstans att läsa,,men ja har också hört om lika regler inom EU så småningom,, ,,teddi,,
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket i skatt är det rimligt att betala?

Jaha o så har du försäkringen ock ,5000/år, så det kostar på, 13000kr bara för att ha en bil ,sen värdeminskning , service, o ev räntekostnad, att vi bara har råd??? hälsningar Lasse J
 
H

Heddan

Guest
Sv: Hur mycket i skatt är det rimligt att betala?

Hur ska vi Pensionärer kunna njuta av vår fritid när staten skinnar oss så det var ju någon som sa rösta på oss för en tryggad pansionärstid. näj lite mer franska tag parkera i infarterna till sthlm:mad:
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hur mycket i skatt är det rimligt att betala?

Gnälltråden!!!!
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket i skatt är det rimligt att betala?

Du måste börja använda bilen köra mera helt enkelt


Just det, var går smärtgränsen?


På grund av att Adria inte orkar/vill lämna uppgifter om koldioxidutsläpp så hamnar min bilskatt på mer än 7000:- per år för en bil som inte rullar många hundra mil per år.
Eftersom jag har en lättkörd plåtis så har jag dessutom valt att ha bilen påställd vintertid och har då vinterdäck med dubb. Som det ser ut nu så verkar våra politiker ha hittat ytterligare en mjölkko, dubbdäck kommer antagligen att avgiftbeläggas i Stockholm till kommande vinter med minst 2000:-
Nu är jag snart uppe i 10 000:- för en bil som inte rullar mer än max 100 mil på vintern men som jag ändå anser mig behöva dessa 100 mil.

På vintern måste jag ha bilen påställd och betala skatten för att helt enkelt ha någonstans att ställa den, boendeparkering är inte tillåten med avställd bil, dessutom är det städdag en gång per vecka, så jag måste betala för dubbdäcken i vilket fall också, den måste ju flyttas, suck!
Men från april till oktober har jag bilen på båtklubbens varv när alla båtar är sjösatta, man kanske skulle avställa den då och köra olagligt halva året !?
 
H

Heddan

Guest
Sv: Hur mycket i skatt är det rimligt att betala?

Ja har sett den i många år.Men skulle vi inte havt en förbifart som alla andra huvudstäder har sedan ca. 60 år sedan.har jobbat en hel del på södra sidan och vet mer än dessa politiker som tror att dom vet vad spyr ut dessa köer norr ifrån varje dag det pratar dom inte ett skit.:mad:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur mycket i skatt är det rimligt att betala?

Om du frågar "Hur mycket i skatt är det rimligt att betala?" - då jämföra din kostnad för din husbil med danska kostnader.
Så orimliga skatter är inte kommet till Sverige.
Trots Danmark är troligen världens dyraste land att köpa och äga en husbil i, det är förmodligen mer än 5.000 som har husbil.:yes:
Var stolt över din husbil - det är bevis på att det är något av värde som en hobby eller lika lycklig filantropi.

:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket i skatt är det rimligt att betala?

finns ju faktiskt andra alternativ till husbil, såsom ex husvagn, kostar inte mycket att äga, har ingen kamremm och miljöplakett behövs inte,( dragbilen självfallet) eller varför inte tillbaka på ruta ett igen, segelbåten. Vinden är gratis. Trots allt är det till slut frågan om livskvalite men som pensionär måste man börja skala bort kostnader. För inkomsterna är ju få. Det är utgifterna det är frågan om.

mvh
Fincan
 

Ewasbarn

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5902
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket i skatt är det rimligt att betala?

Hej
Ser att du har problem var du ska ställa husbilen. Vi har vår i Slagsta Marina där det är inhägnat och massor med bilar och vagnar hela året om. Ta dig en titt bakom bussåkeriet på vägen ner mot marinan. Jag är övertygad om att det finns platser att hyra till en rimlig penning. Kolla även hemsidan. Alltsammans sköts av hamnkaptenen och de är där efter 12,00.
Hälsningar EWASBARN Kerstin
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hur mycket i skatt är det rimligt att betala?

Hej
Ser att du har problem var du ska ställa husbilen. Vi har vår i Slagsta Marina där det är inhägnat och massor med bilar och vagnar hela året om. Ta dig en titt bakom bussåkeriet på vägen ner mot marinan. Jag är övertygad om att det finns platser att hyra till en rimlig penning. Kolla även hemsidan. Alltsammans sköts av hamnkaptenen och de är där efter 12,00.
Hälsningar EWASBARN Kerstin

Var det inte där Slagsta Marina som det var bilslakt två ggr i vinter?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur mycket i skatt är det rimligt att betala?

finns ju faktiskt andra alternativ till husbil, såsom ex husvagn, kostar inte mycket att äga, har ingen kamremm och miljöplakett behövs inte,( dragbilen självfallet) eller varför inte tillbaka på ruta ett igen, segelbåten. Vinden är gratis. Trots allt är det till slut frågan om livskvalite men som pensionär måste man börja skala bort kostnader. För inkomsterna är ju få. Det är utgifterna det är frågan om.

mvh
Fincan
Husvagn kräver 99,5% campingplats.
Har absolut inget intresse i läger campingplatser.
Hemskt tycker jag.

Jag föredrar individuell frihet.

Om en husbil blir för dyrt, skulle jag hellre köpa en gammal rymlig bil.

Så vi är olika.

Dessa grundläggande skillnader orsakar, ofta inbjuden mycket omstridd i en husbil klub eller camping förening.

Jag respekterar människor med lust till läger vistelse - om de i sin tur kommer att respektera min inställning.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur mycket i skatt är det rimligt att betala?

Undrar om det finns särskilt många som tycker den här bilden avspeglar friheten och naturen.

campingplads_01.jpg


Därför är husvagn inget alternativ för mig eftersom de flesta körningar i Danmark och Centraleuropa, där camping är nästan den enda plats att stanna på.

Hellre föredrar en liten plåtis' eller stor bil om skatten stiger över smärtgränsen.
 
Toppen