• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket Ah behöver man

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Är intresserad av att veta andras erfarenheter på hur mycket batteri kapacitet man kan behöva på sommaren för att kunna vara oberoende av 220V under 1 vecka?
Kunna ladda dator, använda kaffemaskinen, ladda batteriet till golf vagnen och föna håret är användning av el vi gissar vi kommer att ha.
Har 2x100W solceller på bilen.

Tacksam att höra era erfarenheter och recommendationer.

Mvh
 
F

Fd.47585

Guest
Vi kokar kaffe på gasolspisen, laddar 1 dator, 1 ipad och 2 telefoner. Tittar på tv någon timme per dygn. Har ingen konverter till 230 volt. Har 2 * 100 Ah batterier och en solcell (gissningsvis 100 watt). Har aldrig kommit under 75% (man skall aldrig under 50% för att batterierna skall må bra (gäller vanliga blybatterier)). Vi kör året runt och även på vintern klarar vi oss på denna batteribank. Har Nasa BM-1 för att hålla koll på förbrukning och hur mycket kräm det är kvar i batteribanken.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du kan skaffa dig en uppskattning av hur mycket du behöver med litet räkning.
Ta varje pryl i bilen som drar el och multiplicera den tid (i timmar) prylen är igång per dygn, med hur mycket ström den drar (i ampere) och summera alltihop. Då får du en känsla för hur många Ah som går åt per dygn. Sedan får du försöka uppskatta hur mycket solcellerna kan ge en vanlig (halvmulen?) sommardag för att se hur många Ah du kan få den vägen.

Multiplicera med 2 för att ta höjd för att batterierna inte skall gå under 50% (blybatterier). Nu har du en siffra på hur mycket batteri i Ah du behöver. Och som "leri" antyder: skaffa ett batteriinstrument som gör att du kan hålla koll på hur mycket som går in och ut ur batterierna plus hur många Ah som har gått åt.

Sedan finns det ett antal komplikationer:
Verkningsgraden hos en inverter gör att den drar mer på 12V-sidan än vad du får ut på 230V-sidan.
Instrumentpaneler m.m. drar litet el hela tiden. Hur mycket kan vara svårt att ta reda på.
Kylskåpet går det på 12V eller är det gas när du står stilla?

Jag har 220W solceller och 2x85 Ah batterier. Jag förflyttar mig nästan varje dag. Ingen TV men datorer, telefoner och annat. All vattenkokning med gas och kylskåpet går också på gas när jag är stilla. Aldrig några problem med låg nivå i batterierna på sommaren.

MVH
Hans
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi köpte vår bil begagnad så den var redan utrustad med mer än vi behöver.

- Solceller: 2x190W
- Batteri: GEL 3x80Ah

Vi behöver sommartid aldrig koppla in oss på 230V eller köra för att ladda batterierna.

Vi använder bla en konverter 12V/230V för såväl hårfön samt vattenkokare.

// Niklas
 
F

Fd.47585

Guest
Hej Leri. Är det lätt och ansluta en BM-1?Jag kan inget om ström har en voltmeter nu från biltema.kan jag mer info.
Jag valde den med bluetooth så man läser av den i telefonen, men annars är det som Olof G:s bild. Man måste ha pressverktyg eller kunna låna för att pressa kontakterna på kablarna och det måste göras rätt det är stora strömma som går genom dessa kablar (typ all ström i husbilen, laddning osv utom startmotorn).
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Jag valde den med bluetooth så man läser av den i telefonen, men annars är det som Olof G:s bild. Man måste ha pressverktyg eller kunna låna för att pressa kontakterna på kablarna och det måste göras rätt det är stora strömma som går genom dessa kablar (typ all ström i husbilen, laddning osv utom startmotorn).
Tips var man kan köpa önskas.
/Malin
 
Toppen