1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Hur många kör 5:2?

Tråd startad i 'Hälsoresan' av hianders, 14 Juni 2016.

1. hianders

hianders HBK Medlem (P)

Kommun:
    Avesta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    145
    Funderar på att starta med 5:2 och undrar hur många som kör detta i klubben?

Tacksam för tips om enkla och bra recept!

Inger
    :yes:

WillyPe gillar detta.
  2. Anne-Louise & Johnny

Anne-Louise & Johnny HBK Medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    826
    Sv: Hur många kör 5:2?

Vi kör 5:2 igen. Körde det för några år sedan och tycker att det fungerar alldeles utmärkt.

Mita o Stig och hianders gillar detta.
  3. carsten

carsten HBK Medlem

Kommun:
    Båstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    792

Har också provat på 5/2 men den bästa varianten är trots allt att äta mindre samt att i möjligaste mån undvika allt för mycket fet mat och vara måttlig med kolhydrater/socker.

hianders och Jappe gillar detta.
  4. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537

Vi kör alla metoder, 5:2 (Dr Mosley från TV), VV (äta allt fast mindre), LCHF (Dr Jappe's rekommendation), medelhavsmetoden (mera nötter, olivolja & feta ost), men när helgen väl kommer då har vi glömt allt vad vi har lärt oss... Jag kan bara säga att Marianne ser betydligt bättre ut än jag någonsin har gjort på alla sätt och vis, riktig 5:2 pingla som jag gärna vilar ögonen på!

Nej, skämt åsido, vi kör inte 5:2 trotts att det tilltalar mycket, vi tycker fortfarande att det är för tråkigt med 500 kalorier/dag i 2 dagar, men vi äter betydligt mindre och rör oss desto mer...

5. WillyPe

WillyPe HBK Medlem

Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2029

Vi kör med 5:2 eller 3:1 egentligen. När frukostäggen tar slut i 6-packen tar vi en fastedag. Jag hoppar över frukosten den dagen och trivs bra med det. Till lunch äter vi soppa och knäckebröd. Men på kvällen kommer suget framför teven. Då är det karaktären som sätts på prov. Det har konstaterats i klinisk forskning att periodisk fasta är bra för att motverka och förbättra typ-2 diabetes med insulinresistens.

6. Clapton

Clapton HBK Medlem

Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    10179

Både frugan o jag kör 5:2 i kombo med LCHF. Inga problem alls på fastedagarna eftersom kroppen kör på fettdepåerna istället för glukos.

Böjar dagen med fettkaffe och tar två-tre ägg till middag. Måndagar resp onsdagar eller andra dagar om det inte passar just då...

Solrosen44 och hianders gillar detta.
  7. Rolles

Rolles HBK Medlem

Kommun:
    Borlänge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4679

Jag brukar köra 5:2 fast då på burk fr Bolaget,Jättegod! :) :spinny::mcride:

8. hianders

hianders HBK Medlem (P)

Kommun:
    Avesta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    145

Den var bra!
    Inger

9. Ragge 358

Ragge 358 HBK Medlem

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    358

Nä men strikt LCHF miniminimalt med kolhydrater. Inget bröd potatis ris o pasta. Vad blir kvar? Jo brokolli.

Clapton, ingegerd och hianders gillar detta.
  10. hianders

hianders HBK Medlem (P)

Kommun:
    Avesta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    145

Vad tar du till sillen i midsommar? Förutom den lille.

Inger

Mita o Stig gillar detta.
  11. Calleinvierno

Calleinvierno HBK Ställplatsgrupp

Kommun:
    Tyresö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3452

Svårt det där. För mycket av alla tillbehör.
    Vi hoppas komma igång snart f.n är det 7-0 som gäller. Men nu är det slut med snacks och maltdrycker. Ev till finalen i fotbollen
    Calleinvierno

Anne-Louise & Johnny gillar detta.
  12. Farabolarna

Farabolarna HBK Medlem

Kommun:
    Olofström
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21210

Kör 7 dagar gott och sparar de 2 i veckan till den dagen kommunen skall leverera mat...

Chippen, StefanJennie och BigSpender gillar detta.
  13. BigSpender

BigSpender FD. HBK Medlem 2016

Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2016
    HBK-Nr:
    19896

Jag såg också dr Mosley i TV:n med sin 5:2, och det verkade logiskt fast kanske lite jobbigt. Vad jag förstod så är vitsen att man i stort set fastar de två dagar och äter fritt, vad som helst under de femdagarna. Meningen är då att man får en kaloriunderskott totalt sett under en vecka vilket leder till viktminskning.
    För mig fungerar detta inte alls. Under de dagar man fastar, så komponerar man den ena menyn efter andra i fantasin. Prick klockan 00.00 då fastan tagit slut börjar man njuta av maten. Lite som ramadan hos muslimer. Man har tre timmars sittningar mitt i natten och sover sedan sött till frukosten. Amerikansk frukost. Så rullar det på tills man väger sig och undrar om man missuppfattat något - igen.
    Den enda bantningsmetoden som fungerar på mig är mycket intressant arbete utomhus och frugan på släktbesök så man får ingen markservice.

Arne HBK 13 och StefanJennie gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.