• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många har problem med Truma pannan?

F

F.d. 2692

Guest
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Här kommer en. Mitt problem är att plötsligt stannar den och lyser röd som om att gasen är slut, vilket den inte är. Ställer den på 0 (noll) och sedan på igen och den fungerar.

Har även märkt att det verkar som att den behöver mer tryck än vad spis och kylskåp behöver. Får inte igång den när flaskan är "nästan" tom, spis och kylskåp går.

Vad gör man? Kör jag in till verkstaden kommer den ju att fungera, det har hänt att den gått 2 nätter i rad. Nästa natt kan den stanna 2-3 gånger.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Min 10amp säkring på elpatrondelen brann av samt hade även säkringshållaren brännt sönder och tennet hade smält bara för man kört på full effekt och termostaten uppvriden för högt så att den gick konstant .
Det borde tåla detta .

Mer om det här : http://www.husbilsklubben.se/forums/t40551/?highlight=Elpatron
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Hej!

Vi hade några driftstopp i början, efter att ha tagit bort locken på några av utblåsen har pannan gått helt perfekt. Varje slinga måste ha ett fritt utblås annars tydligen risk för överhettning och att säkerhetssystemet utlöser och stoppar pannan.

Roadglider
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Vår panna har varit på service 5-6 gånger. Kretskortet har bytts 2 gånger diverse fläktar har bytts. Senast byttes något som tydligen heter brännarfläkt. Det gjordes hos Forsbergs i April. Efter det har allt fungerat som önskat.
Vi hoppas att det kommer att fortsätta att fungera. Men jag vet att flera pannor har bytts ut i sin helhet. På Forsbergs sa man om det fortsatte att krångla men vår panna skulle det bli nästa steg.
 
F

F.d. 29749

Guest
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Byt reduseringsventilen,den som sitter på gasflaskan,detta kan hjälpa.
 
Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Hej!

Inte så många ändå som har haft eller har problem.

Vi skall få bytt förbränningsfläkt i vår panna i morgon

och förhoppningsvis skall det lösa våra problem med den stendöda pannan.

Håller alla tummar som finns!

Ha det gott!
 

Maria Englund

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Skurup
HBK-Nr
1992
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Hejsan!
Vi har också haft problem. Har precis bytt panna igen. Är inne på den tredje sedan vi fick bilen den
23 juli 2008 . Den har varit stendöd båda gångerna.
Men Vinslövs Fritidscenter har ställt upp till 110%. Nu hoppas vi bara att det inte händer igen. Det är ju såååå jobbigt när det strular.
Hälsningar
Maria o Göran
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Hej!

Tråkigt att höra!

Bytte dom pannan utan att byta andra grejor?

T.ex moderkortet eller fläktar, termostat & dyl?

Lycka till med den nya pannan, och hoppas verkligen att det funkar nu.

Man blir ju " knäpp " :mad: när det strular på detta sätt.

Ha det gott!
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Problem här med, startar fint på gas (kombiläget) , sedan går den en stund och när den sedan går över till bara el och jag efter en stund ställer den att bara gå på el varvar fläkten upp så man tror att husbilen skall flyga iväg och sen låter det "klick" och lampan lyser röd. En omstart på bara el funkar fint men om gasen är inblandad ballar den ur.

Har fått en tid för felsökning på Tagene Husvagnsservice, Carlo där verkade både kunnig och trevlig..
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Hej!

Nog har vi haft problem. Vid varje tillfälle blir man dessutom bara mer och mer frustrerad. Kan inte låta bli att undra över om denna panna verkligen är avsedd att användas i mobila fordon. Så här har det sett ut för oss:
1. Pannan fungerar inte med gasol. Går i blockeringsläge d.v.s röd diod lyser. Verkstaden bytet kort, termostat och manöverpanel. Samma fel. Pannan självläker innan den ska tas ut och felsökes.
2 Ombyggnad av pannan (servicemeddelande från Truma) resulterar i oljud efter. Kåpan felaktigt monterad. 2 besök.
3. Fläkten brinner upp och pannan stendöd. Byte av fläkt.
4. 2 veckor senare händer samma sak igen. Fläkten brinner upp och pannan totaldöd d.v.s funkar inte på varken el eller gasol. Återigen kontakt med verkstaden som tar kontakt med Alde/Truma som beslutar att byta ut hela pannan hos av mig föreslagen verkstad. Detta gjordes för drygt ett år sedan och pannan har fungerat sedan dess. Dock vågar vi numera inte använda bilen under den kalla årstiden.
Många av dessa resor har resulterat i cirka 180 mil/ besök då vi fått lämna bilen och köra med extra bil för att ta oss hem. Blir totalt sett nästan 1000 mil bara för pannans skull.
Dock skall ingen skugga falla på Forsbergs som hela tiden har stöttat och varit otroligt förstående.
Som tidigare husvagnsägare med pålitlig Aldepanna är Truma närmast kallad Trauma. :mad:

Mvh
Janne
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Hej Janne!

Jag blir stum!

Hur är detta möjligt!

Ett sånt stort företag (Truma) med så stora volymer skall ju ha 100% fungerande grejor!
Allt annat är ju förkastligt, enligt min åsikt iaf.

Hoppas innerligt att det löser sig för er och att pannan fungerar i fortsättningen.

I vårt fall hade pannan funkat perfekt innan.

Hade inte varit igång på en vecka, och när jag startade den efter en vecka var den bara stendöd!! Inte ett liv.

Men jag håller med dig....Forsbergs har agerat till 100%.

Varit hemma hos mig t.om och försökt att åtgärda, men utan resultat

Nästa gång blir det kanske Alde!!!

Om vi byter.......

Dom Kanske funkar bättre!

Hoppas nu bara att dom löser mina problem i morgon!

Ha det gott!!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Här kommer en. Mitt problem är att plötsligt stannar den och lyser röd som om att gasen är slut, vilket den inte är. Ställer den på 0 (noll) och sedan på igen och den fungerar.

Har även märkt att det verkar som att den behöver mer tryck än vad spis och kylskåp behöver. Får inte igång den när flaskan är "nästan" tom, spis och kylskåp går.

Vad gör man? Kör jag in till verkstaden kommer den ju att fungera, det har hänt att den gått 2 nätter i rad. Nästa natt kan den stanna 2-3 gånger.

Jag har liknande problem.
 
F

F.d. 55265

Guest
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Vi har också problem med vår panna när vi står på el. Den rusar ibland, så man tror att det är ett reaplan, sedan stannar den och lyser rött. Har varit på verkstad en gång och de bytte någon pryl, men problemet kvarstår, så vi får väl åka till Bengt i Örkelljunga igen.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Hej!

Tror att det den blir för varm, då skall den tydligen göra så!
Kyla av sig liksom.

Men det borde ju inte bli en röd lampa!!!

Om ni nollställer pannan och sedan startar om den...funkar den då?

Ha det gott!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Vi har också problem med vår panna när vi står på el. Den rusar ibland, så man tror att det är ett reaplan, sedan stannar den och lyser rött. Har varit på verkstad en gång och de bytte någon pryl, men problemet kvarstår, så vi får väl åka till Bengt i Örkelljunga igen.
I et tidliger innlegg ble det tipset om fjerning av noen luker på varmeslangene, slik at det ikke blir stående varm luft i slangen. En overoppheting av pannan skal ruse opp fläkten, hjelper ikke dette skal pannan stenge seg av = rød lampe.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Hur många har problem med Truma pannan?

Det finns två säkerhetssystem, som stänger av Truma-pannan vid överhettning.
Det ena återstartar automatiskt när pannan svalnat igen. Det andra kräver en omstartning av pannan på panelen.
Dessutom finns en säkring för 220 V, som återställs på pannan manuellt.
Detta beskrivs ingående på beskrivningen, som kan laddas ned från Alde.se.
Där kan man även läsa om installationskraven bla om locken på utloppsdysorna. Det finnns fyra slangar från pannan vissa med flera dysor och ingen av dessa slangar får vara helt stängt genom locken. Lock får inte monteras så detta kan ske!!! Hobby ha gjort en felmontering...alla utlopp har lock!
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen