• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lossar man blandaren ?

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Har fått läckage under blandaren på diskbänken. Ser lite skumt ut då kallvattenslangen inte riktigt verkar gå att trycka upp. Den går att dra loss men jag får inte upp den så långt jag vill och varmvattenslangen kan jag inte dra loss alls. Är det bara att dra ned dem eller finns det något "trix" för att lossa och återansluta?

Får nog börja suga bort vatten vid vinteravställning. När jag tog bort köksskåpet ser jag att slangarna är dragna som ett U så det är nog troligt att det är en frostsprängning som orsakar läckaget. Vad ska man misstänka ger sig först, blandaren eller nippeln?

Ser att bilden blev vriden 90 grader, lyckas inte vända den rätt
 

Bilagor

  • 20160327_121040.jpg
    20160327_121040.jpg
    822,7 KB · Visningar: 79

Mikael&Anne

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14276
Medlemskap
2024
Sv: Hur lossar man blandaren ?

Jag höll på att klura på samma sak igår kväll tills jag upptäckte att man måste skjuta den gula plast biten i sidled för att trycka dit slangen igen.Sedan skjuter du tillbaka gula plastbiten som ska låsa slangarna.På så vi behöver du ej lossa blandaren.Lycka till!
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Hur lossar man blandaren ?

Själv lossade jag blandaren genom att hålla i muttern och
försiktigt vrida på själva blandaren. Muttern lossnade så fint
och var lätt att gänga bort. Efter det var det bara att dra upp
slangarna med blandaren genom hålet.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur lossar man blandaren ?

Beställde en ny blandare och då var det lätt att se hur det funkade. Som Mikael tipsade om ska man flytta den gula sprinten i sidled men jag gjorde felet att bara flytta den en bit, man är tvungen att skjuta ut den hela vägen och sedan är det lätt att dra ur nipplarna.

I fortsättningen kommer jag att suga ur vatten som står kvar i slangar ocg blandare. Som slangarna är dragna i vår bil kommer vatten inte att rinna ur av sig självt.
 

bussjeppe

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
18870
Medlemskap
2023
Sv: Hur lossar man blandaren ?

Hej!
Jag hade också problem med blandaren i köket på vår Adria som vi köpte i fjol ny. I april så skulle jag spola igenom systemet innan vi skulle ut och åka, undrade varför pumpen slog till med ca. 5 min mellanrum sedan såg jag att det droppade vatten under bilen och hittade jag läckan under kranen. Vid kontak med verkstan så sade de att den frysit det var ju underligt då man har tömt systemet som det står i anvisningarna samt att kranarna varit öppna. Så det var bara att beställa en ny kran den skull de få hem i slutet på maj. Då jag är inne på klubbens sidor så såg jag en bild av "Håkand" som visade hur den såg ut det var ena nippeln som åkt ut 2-3 mm fick in den och lås med den gula plast biten så nu är det tätt igen.
Tack för de fina råden och bilder som man kan få på klubbens forum.
Hälsningar bussjeppe
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Hur lossar man blandaren ?

Kolla på norrmannen som använde en ballong. Han blåser ut hela systemet md denna. Blås upp bsllongen o fäst den på blandarn. Tryckk på ballongen tills allt vatten försvunnit ur ledningarna. Uränkelt, har aldrig haft några problen med några frostsprängningar.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Hur lossar man blandaren ?

Själv använder jag tryckluft.
Håller handen över blandarn och luftmunstycket, på samtliga kranar.
På så sätt tömmer jag vattnet i slangarna

//Arne B
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur lossar man blandaren ?

Blåser man ur kvarstående vatten med tryckluft är det viktigt att inte ha för högt tryck. Blev varnad för detta då kopplingar och slangar i husbilen inte är byggda för något högt tryck och då kan det ev. uppstå nya läckage.
 
Toppen