• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ladda ner cachar?

F

F.d. 5322

Guest
Jag har förvisso laddat ner appen till Geocaching men efter ett försök att hitta en av de två som ligger på vår jaktmark idag, så märkte jag att det inte alltid är så lätt med iPhonen. Det var ingen täckning.
Det ska gå att ladda ner cacharna direkt till min Garmin Astro 220 men jag är inte kapabel att hitta var och hur man gör. :msn_angry:
Jag har letat på deras sida utan resultat.

Någon som kan hjälpa mig med detta problem?

Som parentes kan jag nämna att den andra av de två jag nämnde ovan, vet jag så väl var den finns, så det är liksom ingen sport. Inte behöver jag någon GPS för att hitta till Snapphanestenen, inte. :msn_wink:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur ladda ner cachar?

Om du vet i vilket område du skall leta cacher kan du i förväg ladda ner bilder och kartor så att du kan använda din iPhone/iPad offline, dvs utan att vara uppkopplad. Funkar lika bra som när du är uppkopplad.

bild-735871.PNG


Hur du gör med din Garmin vet jag inte.
 
Senast ändrad:

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Hur ladda ner cachar?

Om man loggar in på https://my.garmin.com hänvisar de till OpenCaching

Det är visst nån gpx-fil som ska laddas ner och flyttas över till handenheten.
Troligen via Mapsource.

Jag har gjort det för länge sedan på min Colorado, men kommer inte ihåg hur :msn_dontknow:
 
F

F.d. 21911

Guest
Sv: Hur ladda ner cachar?

Har inte koll på hur det fungerar i just din Garmin men den Garmin Oregon som vi har ansluter man den till datorn via USB och sedan klickar man på send to GPS på hemsidan så förs den över. Om man är premiummedlem kan man skapa "Pocket queries" som man sedan kan lägga in i sin GPS om man vill föra över mer än en cache i taget, då tar man den *.gpx fil som man får och kopierar över till minneskortet i sin gps (det finns en mapp under Garmin som heter GPX, placerar man filen där hittas den automatiskt och informationen hamnar som geocacher i GPSen).

Hoppas infon hjälper något iaf.

//Markus
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Hur ladda ner cachar?

Geocaching.com har ett hjälpcenter, här kan du hitta hur du gör för att ladda ner koordinater till din handburna GPS.

Geocaching

Hoppas det hjälper/Jeanette
 

Pelle o Lisbeth

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
10041
Medlemskap
2024
Sv: Hur ladda ner cachar?

Ladda ner ett tilläggsprogram till Gecaching. com som heter GSAK. Härifrån kan du köra stora filer med upp till 2000-5000 stycken cacher på en gång till din GPS. Jag har själv en Garmin 300 Colorado som funkar perfekt ihop med GSAK. GSAK är gratis i början sedan får man köpa det för, 10-15 dollar. Vi cachar mycket. Vårat alias i caching-kretsar är Hulta
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur ladda ner cachar?

Med en smart telefon och en app behöver man inte ladda ned några cacher, de finns där redan. Skall man åka utomlands kan man ladda ned cacher i förväg till berörda områden.
 
Toppen