1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Hur låser ni era elcyklar

Tråd startad i 'Under Markisen' av Fincan, 23 Augusti 2019.

1. Fincan

Fincan HBK Medlem

Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21930
    Förrutom ordinarie cykellås, hur låser ni era el cyklar, då ni lämnar dessa ?
    Vilka externa lås föredrar ni?
    mvh
    Fincan

2. Ewa & Jocke

Ewa & Jocke HBK Medlem

Kommun:
    Haninge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    20273
    Fincan och Sören-6830 gillar detta.
  3. Benny56

Benny56 HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18929
    "Larmar vid manipulering" Vad innebär det? Är det vid dyrkförsök, klippning eller räcker det med beröring?

Fincan gillar detta.
  4. Ewa & Jocke

Ewa & Jocke HBK Medlem

Kommun:
    Haninge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    20273
    Vårt lås har larmat ibland när vi ska vrida och vända på det för att låsa upp. Kan vara lite pinsamt ibland, men det är inte alltid det gör det....

//Jocke

Fincan gillar detta.
  5. Västkustcamparen

Västkustcamparen HBK Medlem

Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24499
    Många försäkringsbolag kräver 2 st godkända lås.
    Vi kör med ett SSF-godkänt extralås från Biltema. 229 kr

Cykellås

Senast ändrad: 23 Augusti 2019
    Ewa & Jocke och Fincan gillar detta.
  6. Livsnjutaren

Livsnjutaren HBK Medlem

Kommun:
    Vadstena
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3512
    Ett bra bygellås ABUS kostar väl 500kr och sen en härdad kätting runt en stolpe eller flera cyklar.

Chippen, Ewa & Jocke, Bestliner och 1 annan gillar detta.
  7. Fincan

Fincan HBK Medlem

Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21930
    jag har använt hitintills ett bygellås som jag använde till MC men det är ganska tungt och otympligt.
    Kätting eller vire är väl det smidigaste och som Lasse skriver "runt en stolpe eller andra cyklar.
    Men låter ni batteriet sitta kvar?
    Det är ju delvis låst med ett enkelt lås samt tungt ifall man skulle släpa det med sig i en ryggsäck ex.
    Här är det väl upp till fantasin att försäkra säkra upp detta så att det ej utan vidare kan ryckas loss.
    Någon som har ett sådant tips?
    mvh
    Fincan

Ewa & Jocke gillar detta.
  8. Iréne och Kjelle

Iréne och Kjelle HBK Medlem

Kommun:
    Upplands-Bro
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    1305
    Sådana har vi också, sätter ihop två stycken så når det runt bägge ramarna, på bilen når det runt cykelhållaren också.

Fincan och Ewa & Jocke gillar detta.
  9. Sanddammaren

Sanddammaren HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    172
    Hej Finkan! Som tidigare skrivits så vajerlås som även är trädd genom batterihandtaget.

Hälsningar Sanddammaren

Fincan och Ewa & Jocke gillar detta.
  10. Dethleffskvalite

Dethleffskvalite HBK Medlem

Kommun:
    Lomma
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1035
    Intressant fråga, jag såg jätte många elcyklar i Tyskland i år och hittade en riktigt snygg RIESE & MULLER. Hustrun har en elassisterad och den låser vi ihop med min vanliga. Undrar så hur man låser denna https://www.r-m.de/en-se/models/delite-gts/ till det priset så medföljer där ett lås, men räcker det?

Fincan gillar detta.
  11. Ewa & Jocke

Ewa & Jocke HBK Medlem

Kommun:
    Haninge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    20273
    Vi köpte för ett par veckor sedan nya elcyklar. Vi fick då med ett lås som var monterat på cykeln.
    ABUS 5850 Pro Shield

I det låset kan man låsa fast en kedja som man väljer att snurra runt valfrit träd, eller val :)
    ABUS Låskätting 5850 100cm

När vi har låst cyklarna med dessa lås väljer vi det sista låset...Det med integrerat larm i som jag beskrev ovan i inlägg 2.

När man har låst med allt detta känns det som att man inte kan göra så mycket mer. Vill de ta cykeln, så gör de det....

//Jocke

Chippen och Fincan gillar detta.
  12. Fincan

Fincan HBK Medlem

Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21930
    Ja Sanddammaren där har du nämnt en lösning! Enkelt och tillräckligt bra för att även skydda batteriet. Tack! Tyvärr är på våra elcyklar batterihandtaget av spräckligt plast så att bryta loss detta med en skruvmejsel är säkert ingen konst alls.
    Får fundera lite till.
    Att sänka sadeln och vrida om den 180 grader vore kanske ett sätt om man kunde låsa sadeln i detta läge ( under förutsättning naturligtvis att batteriet sitter bakom och lodrätt nedanför sadeln, som på våra cyklar)
    mvh
    Fincan

13. Per & Carina

Per & Carina HBK Medlem

Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    10712
    Långt vajerlås som är godkänd och plastklätt. Låser genom ram och framhjul och helst båda tillsammans och då det andra genom ramarna och runt något fast. Framhjul som har motor som i vårt fall är ju stöldbegärliga. På ett ställe för några år sedan så kom vi till ett cykelställ där det stod 5 fastlåsta framhjul men utan cyklar (ej elcyklar) så även på min vanliga cykel försöker jag få med både ramen och framhjulet när jag låser fast det i något. På äldre cykelställ bak på bilen är det lätt att skruva loss hela stället och haka av det. Hörde en husbilsbelist som råkat ut för det i Malmö för några år sedan. De hade backat emot med en pickup när de var på restaurang.

Senast ändrad: 23 Augusti 2019
    Fincan gillar detta.
  14. Tommy Nyman

Tommy Nyman HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    11339
    Min förra elcykel låste jag med wirelås och glömde ta ur nyckeln ur batteriet (där båda nycklarna satt) så man kan väl säga att jag gav bort den... o_O
    Numera tar jag ur batteriet på natten om jag parkerar utomhus.

Ewa & Jocke och Fincan gillar detta.
  15. Chippen

Chippen HBK Medlem

Kommun:
    Södertälje
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    12955
    Har ni klippt lås någongång?
    Det har jag och jag har klippt vajern i vajerlås också!

Jag blev chockad över hur kasst motstånd det var i vajern, inte jobbigare än att klippa av en lakritsrem..

ABUS kättingen är en jobbig jävel att kapa, så satsa på den!:)

Krister Ursula 18, Michael S och Fincan gillar detta.
  16. Västkustcamparen

Västkustcamparen HBK Medlem

Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24499
    Som sagt brukar bolagen krävs 2 st SSF-godkända lås....

På våra Ecoridecyklar sitter godkända ABUS-lås från början och dessutom har vi godkända Biltemalås.

Det är ju bra om cykeln är fastlåst i stolpe eller dyl så att den inte bara kan lyftas upp på ett bilflak t.ex.

Fincan gillar detta.
  17. Livsnjutaren

Livsnjutaren HBK Medlem

Kommun:
    Vadstena
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3512
    Man kan ju inte göra mer än att ha bra lås, det tråkiga är försäkringsbolagens olika regler för elcyklar. Min cykel som kostar 35000kr får en självrisk på ca 9000kr. Har kollat flera bolag men alla hade samma villkor i hemförsäkringen. Enklast för mej blev solid självriskeleminering för några hundra.

Fincan gillar detta.
  18. ericssonc52

ericssonc52 HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27952
    jag har ramlås och vajer lås hoppas ju man ska få ha det i fred va mer kan man göra

Fincan gillar detta.
  19. Fincan

Fincan HBK Medlem

Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21930
    För alla våra värdesaker såsom, villa, husbilar, båtar, elcyklar, mm gör vi säkert var och en, allt för att vi kan få njuta av våra ägodelar och hålla bort kolingen från våra hårt intjänade pengar och värdesaker. Samhällsklimatet idag såsom jag ser det, går och åt hel fel håll. Var är respekten för människan och egendom, var är empatin, och hur skall allt "rättas" till ? Allt fler inom kommunen ropar på hjälp och kräver åtgärder, mer folk och mer pengar. Tom dem som skall hjälpa oss i nöd, polisen,sjukvården, äldreomsorgen och försvaret är underbemannade. Man för verkligen nypa sig i armen för att inse att verkligheten är sådan idag. Just därför uppkommer ofta frågan, hur skyddar jag min egendom på bästa sätt.
    Därför ett tack till er som bidraget med era tips och åsikter i " hur låser ni era elcyklar"
    mvh
    Fincan

20. Sanddammaren

Sanddammaren HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    172
    Hej!
    Hej! Jo det har jag erfarenhet av. Cyklade iväg för att handla mat i Portugal, låste med vajerlås och ett bygellås. Handlar och tänker mig snabb resa tillbaka till husbilen igen. Då upptäcker jag att jag saknar nyckeln till vajerlåset, men får låna en liten metallsåg av en snäll engelsman som kört bil till affären. Tog en bra stund att komma igenom vajern än om det troligen var en Biltema produkt.

Finkan hoppas ni fått glädje av gasolflaskorna.

Hälsningar Sanddammaren

Fincan och ericssonc52 gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.