• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Nä, man får inte ha för lång kabel. Det är ju risk att det kan ligga kvar nån gammal ström i den:twitcy:

Men hur gör ni hemma? 25m räcker inte långt i trädgården:confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Nä, man får inte ha för lång kabel. Det är ju risk att det kan ligga kvar nån gammal ström i den:twitcy:

Men hur gör ni hemma? 25m räcker inte långt i trädgården:confused:

Du måste ha en rejäl tomt, 25m kabel räcker ju 50m omkrets från tomtens mitt? :)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Visst är det kul att raljera om säkerhetsfrågor och försätta förespråkare av säkerhet i ett löjes skimmer! Det händer förmodligen för få olyckor, eller för få olyckor som omskrivs i media, för att alla ska ta dessa frågor på allvar. De regelverk som finns, och följs av de flesta, har trots allt gjort att vi är förskonade från många elolyckor i Sverige. Men den svenska nationalattityden "det händer inte mig" är utbredd.

Jag vill passa på att tacka alla skribenter som på ett positivt sätt bidrager till att lämna uppgifter om regler för säkerhet, förklarar syftet med dem och beskriver vad som kan hända om man inte uppfyller dem.

Sedan vill jag upprepa för de som inte är så insatta i juridik att det inte alltid behövs att någon regel måste stå i en lag för att den skall gälla. Med stöd av lag och förordning får föreskrifter utfärdas av myndigheter och dessa kan också gälla för alla. Regelverken kan vara svårlästa många gånger och det är då vi behöver hjälp av de som kan ämnet bättre.

Svaret på trådskaparens fråga är alltså: Man bör inte ha längre kabel än 25 m + 1 m.

Avslutningsvis kan jag konstatera att man "kan leda hästen till vattnet, men inte tvinga den att dricka". Människor har också en egen vilja, och de som vill får väl utsätta sig för ökade risker, bara det inte drabbar någon annan.

Johan K.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Nu är jag konfunderad.
Vad är skillnaden på dessa två exemplen.

1. Jag kopplar in min 25 met. elkabel i ett yttre eluttag, på en industri eller bostadsfastighet.
Detta eluttag har en ledning på till ex. 25 met till elcentralen med säkringen.
=2x25met. kabel.

2. Jag kopplar in mig med 2st 25 met. elkablar.
Detta i en elstolpe där säkringen sitter i stolpen.

Då är frågan.
Utsätter jag mig för samma risk i båda dessa fallen?

Och i så fall, hur skall man skydda sig i alternativ 1, som är ett sätt som man ofta använder.


Som svar på tråden, så har jag en 5m, en 10m och en 20m, 3x 2,5mm kabel med CEE kopplingar och en kort övergångs kabel med stickkontakt
Hälsn. Krister.
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Nu är jag konfunderad.
Vad är skillnaden på dessa två exemplen.

1. Jag kopplar in min 25 met. elkabel i ett yttre eluttag, på en industri eller bostadsfastighet.
Detta eluttag har en ledning på till ex. 25 met till elcentralen med säkringen.
=2x25met. kabel.

2. Jag kopplar in mig med 2st 25 met. elkablar.
Detta i en elstolpe där säkringen sitter i stolpen.

Då är frågan.
Utsätter jag mig för samma risk i båda dessa fallen?

Och i så fall, hur skall man skydda sig i alternativ 1, som är ett sätt som man ofta använder.


Som svar på tråden, så har jag en 5m, en 10m och en 20m, 3x 2,5mm kabel med CEE kopplingar och en kort övergångs kabel med stickkontakt
Hälsn. Krister.

Hej Krister!

Det är ingen skillnad.
Det är lika långt, 50 meter till säkringar och jordfelsbrytare.
Det är samma dimension på kablar 2.5 kvadrat.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Nu är jag konfunderad.
Vad är skillnaden på dessa två exemplen.

1. Jag kopplar in min 25 met. elkabel i ett yttre eluttag, på en industri eller bostadsfastighet.
Detta eluttag har en ledning på till ex. 25 met till elcentralen med säkringen.
=2x25met. kabel.

2. Jag kopplar in mig med 2st 25 met. elkablar.
Detta i en elstolpe där säkringen sitter i stolpen.

Då är frågan.
Utsätter jag mig för samma risk i båda dessa fallen?

Och i så fall, hur skall man skydda sig i alternativ 1, som är ett sätt som man ofta använder.


Som svar på tråden, så har jag en 5m, en 10m och en 20m, 3x 2,5mm kabel med CEE kopplingar och en kort övergångs kabel med stickkontakt
Hälsn. Krister.

Tror jag förstår vad du menar, du vet ju inte hur lång den kabel är som matar vägguttaget och denna längd påverkar också utlösningsvillkoret. Och det är ju inte bara fram till säkringen utan hela vägen från din nätleverantör som påverkar.

Men du behöver inte tänka på detta. Det här kallas för förimpedans och det är nätleverantören som ansvarar för att denna är tillräcklig så länge du ansluter 25 m kabel som mest.

/Håkan
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Såg i nåt inlägg att det förekom att sista anslutningssladden mellan hb och kabel hade EU-kontakt!!!
I min lilla elektriska värld är en EU-kontakt(EU-plugg) endast avsedd för tvåledare, dvs utan jord.
Att använda en sån kontakt ställer allt vad jordfelsbrytare totalt ur spel, dvs livsfarligt!!!
Även om man har en vinda med 25 meter kabel så ska man rulla av hela vindan även om bara 10 meter behövs. Med full belastning blir det otäckt varmt inuti vindan. Då, om kabeln inte fattar eld, så åldras den väldigt snabbt och kan bli livsfarlig i alla fall.
Har man då en vinda med 50 meter kabel på så blir det ett rejält trassel med all avlindad kabel.
Det bästa är max 10-meters kablar med riktiga skarvdosor (orangeröda "korvar" som är vattentäta)(alltså inga käringknopar i skarvarna)
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Sander

6A säkring räcker gott till för att köra elpatron på 1 kW (6A x 230V = 1380W).
Hur långa elkablar jag använt under mina mer än 30 år med husbil törs jag inte berätta.

aake

Okay,
det går nog bra, men då kanske kylskåpet får drivas av gasol för att inte säkringen skall lösa ut ibland. Ofta kostar 1 kwh ca 50 eurocent och då är det mindre intressant att använda ström för uppvärmning. När elen är gratis eller ingår är det ofta säkrat med 4A
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Tror jag förstår vad du menar, du vet ju inte hur lång den kabel är som matar vägguttaget och denna längd påverkar också utlösningsvillkoret. Och det är ju inte bara fram till säkringen utan hela vägen från din nätleverantör som påverkar.

Men du behöver inte tänka på detta. Det här kallas för förimpedans och det är nätleverantören som ansvarar för att denna är tillräcklig så länge du ansluter 25 m kabel som mest.

/Håkan

Eftersom jag är nyfiken har jag goglat på "förimpedans" och förstår lite bättre vad du menar Håkan.
Tack för infon.
Krister.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

I min lilla elektriska värld är en EU-kontakt(EU-plugg) endast avsedd för tvåledare, dvs utan jord.

Att använda en sån kontakt ställer allt vad jordfelsbrytare totalt ur spel, dvs livsfarligt!!!
--------------------------------------------------------------------------------------------


Hejsn RichardK, måste bara reda ut lite frågetecken.
Om du med EU kontakt menar den delvis blåa runda lite större kontakten som för det mesta förekommer så är den naturligtvis fullt jordad som alla andra utesladdar. Skillnaden är ju bara att i den finns det tre stift, varav det ena är jord.

Om du nu menade den, eller inte som tvåledad, så har ju en jordfelsbrytare inte heller något att göra med om en sladd/kontakt är jordad eller inte, och ställer absolut inte en jordfelsbrytare ur spel som du skriver.
En jordfelsbrytare "jämför" strömmen som flyter i fasledaren kontra nolledaren och om det försvinner ström till jord (t.ex. genom din kropp) så blir det obalans på strömmen i fasen och strömmen i nollan, och då slår jordfelsbrytaren från.
Jordledaren ligger bredvid och har inget med brytningen att göra.
Den kan ev. förvärra stöten man får i stället. om man håller i något som är jordat med sladdens jordning och får en stöt så är det faktiskt värre, än att få en stöt och bara stå i gummiskor och inte hålla i något.

M.v.h. JANKRO.
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Tack! JANKRO
Jag har mest hållt på med svagström men den är ju oftast beroende av den starka.
För säkerhets skull, åtminstone för egen del, så brukar jag tänka mig för vilka kontaktdon jag försöker koppla ihop. Åsså finns det ju olika benämningar på kontakterna, vilket kan skapa lite förvirring. Enl Wikipedia´s sammanställning så är en Euro-kontakt en platt sak med två stift som får sättas på sladden till en dubbelisolerad apparat. Den är inte tänkt att användas utomhus eftersom den lämnar ganska mycket öppet i honkontakten. Euro-kontakten tar ju inte heller med sig jordningen in till apparaten.
Å hur det nu än är med jordfelsbrytare å kontakter av olika slag så ska man vara försiktig med vad och hur man kopplar ihop det hela. 230 Volt är INTE att leka med!!
Bättre att vara helt på den säkra sidan och med vänsterhand i byxfickan.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Eftersom jag är nyfiken har jag goglat på "förimpedans" och förstår lite bättre vad du menar Håkan.
Tack för infon.
Krister.

Instämmer med Håkan J, tänk om fler vore lika kloka och tar reda på hur saker och ting fungerar. Många stoppar huvudet i sanden och påstår att "det funkar jättebra med 50 m anslutningssladd". Och det gör det säkert så länge allt är som det ska men om ett fel uppstår....då kan det gå riktigt illa.

/Håkan
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

EU-kontakt är enbart tillåten inomhus. Den har enbart fas och nolla, ingen jord. Kan det vara en förväxling mot CEE? Det är ju den standard som gäller utomhus och är godkänd för husbil/husvagn som anslutning?

/Hasse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

EU-kontakt är enbart tillåten inomhus. Den har enbart fas och nolla, ingen jord. Kan det vara en förväxling mot CEE? Det är ju den standard som gäller utomhus och är godkänd för husbil/husvagn som anslutning?

/Hasse
------------------------------------------------------------------------------

Hejsan Hasse, ja troligen en blandning av förväxling och missförstånd. Särskilt i campingsammanhang så har CEE-16A enfas blå hanske ofta fått benämningen europakontakt när den började förekomma som ingång i husbilar och husvagnar. Kanske i tron att det var en europaanpassning som hade monterats.

Men om en platt europakontakt av enklaste fas/nolla modell finns monterad i sammanhanget, både på rätt ställe eller helt galet ställe så funkar ju en jordfelsbrytare i alla fall fullt ut som tur är, även om jorden saknas.

M.v.h. JANKRO



Man kan ju också tillägga som förtydligande att det som skyddas av en jordfelsbrytare är det som ligger efter den. Om jordfelsbrytaren sitter i ingången i bilen så är anläggningen i bilen skyddad men inte sladden som är från stolpen till bilen.

Många gånger så är ju faktiskt stolpen/uttaget redan skyddat av en fast monterad jordfelsbrytare ofta i komb. med en automatsäkring med rätt lågt Amp.tal.
Det är helt ok. och funkar ok. fast det blir jordfelsbrytare efter jordfelsbrytare.

Om man själv vill skydda sin sladd mellan stolpen och bilen så kan man ha en egen lös jordfelsbrytare som sätts i stolpen, och sedan sladden i den, och vidare till bilen.
Nackdelen med de lösa enkla jordfelsbrytarna som finns att köpa är att de flesta slår ifrån och måste återställas när de blivit strömlösa.
D.v.s. om grannen av misstag eller med flit kopplar loss din inkoppling i stolpen och sedan stoppar tillbaka den, så blir din bil strömlös tills någon trycker på återställningsknappen på jordfelsbrytaren igen. Sker det en varm sommardag med kylskåpet gående på 230V, eller en kall natt med värmen på 230V, så är det ju inte så bra, för det är nog sällan grannen trycker på återställningsknappen efter att ha återanslutit din koppling till stolpen.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej JANKRO.

Ditt sätt att fundera låter helt rätt. Man kan inte var förförsiktig när det gäller el. Även fast man har jordfelsbrytare kan det bli en otrevlig upplevelse innan den löser ut.Det bästa är om man har rätt förutsättningar från början.

/Hasse
 
Toppen