• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Visst och sant. MEN hur är det med utlösningsvillkoret för en 15m sladd med 1.5 mm2? Räknar man på resistanser så har den exakt samma resistans som en 25m med 2,5 mm2!
(R=resstivitetxL/area)
//Göte J

Det är inte bara detta med utlösningsfaktorn.
Att det SKALL vara 2,5 mm² är också för den mekaniska åverkan. 1,5 mm² har sämre egenskaper (tunnare isolering) och skadas lättare om man ex.v. skulle gå-köra över den eller klämma den i något.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Ja ni snackar om bestämmelser hit och dit men "övervakningen" huruvida dessa bestämmelser efterlevs lämnar allt i övrigt att önska tyvärr. Tycker att svenskarna sköter detta allra bäst faktiskt. Ni skulle se här i Portugal hur det är här , holländare , fransmännen, engelsmän verkar ta det hela med en klackspark en del har i stort sett vanliga inomhus lampsladdar obegripligt faktiskt , på ett ställe där både vatten och ström tas ur samma stolpe var det en "stjärna" som hade en kabel som var som ett tunt snöre och omedelbart efter anslutningskabel som var ca 30 cm hade han en skarvdosa förmodligen av sedd för inomhusbruk så den tunna kabeln slöt inte tätt mot dosan så då hade han lindat på aluminiumfolie som tätning ?? Och där ska folk stå och fylla vatten i hinkar baljor mm totalt livsfarligt :confused::confused:
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Ja ni snackar om bestämmelser hit och dit men "övervakningen" huruvida dessa bestämmelser efterlevs lämnar allt i övrigt att önska tyvärr. Tycker att svenskarna sköter detta allra bäst faktiskt. Ni skulle se här i Portugal hur det är här , holländare , fransmännen, engelsmän verkar ta det hela med en klackspark en del har i stort sett vanliga inomhus lampsladdar obegripligt faktiskt , på ett ställe där både vatten och ström tas ur samma stolpe var det en "stjärna" som hade en kabel som var som ett tunt snöre och omedelbart efter anslutningskabel som var ca 30 cm hade han en skarvdosa förmodligen av sedd för inomhusbruk så den tunna kabeln slöt inte tätt mot dosan så då hade han lindat på aluminiumfolie som tätning ?? Och där ska folk stå och fylla vatten i hinkar baljor mm totalt livsfarligt :confused::confused:

De flesta "kontinentala" använder el till batteriladdning och belysning, eventuellt kylskåp, dvs förbrukar 2-4 A, då kan man ha både lång och tunn kabel. De få som använder el till uppvärmning har nog riktiga kablar.(Hoppas jag)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

De flesta "kontinentala" använder el till batteriladdning och belysning, eventuellt kylskåp, dvs förbrukar 2-4 A, då kan man ha både lång och tunn kabel. De få som använder el till uppvärmning har nog riktiga kablar.(Hoppas jag)

Nej, man ska inte använda "både lång och tunn kabel" även om du bara har en låg belastning!

Med detta inlägg visar du att du inte förstått vad det hela handlar om. Det handlar ju om personskydd, att säkringen ska lösa ut tillräckligt snabbt, inte hur mycket spänningsfall du får i din ledare. Läs på lite mer i tråden så får du säkert mer koll på vad det handlar om.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Har selv opplevd flere ganger at personbeskyttelsen i min bil har koblet fra grunnet farlig kabling hos naboen på campingplass. En gang i Norge var det en nedgravd innendørs skjøteledning som var synderen, identifisert ved å trekke ut kabel for kabel på strømposten. En annen gang i Spania var det et eldre fransk par som kom til plassen vex siden av, i det de koblet til gikk strømmen hos oss. Den spagettien de hengte på vår felles stolpe var ubeskrivelig med allt fra godkjent kabel til lampettledning på en innendørs fordelingsplate som hadde sett bedre dager. Når jeg viste gubben brannskade i fordelingsplaten ble han blek.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Nej, man ska inte använda "både lång och tunn kabel" även om du bara har en låg belastning!

Med detta inlägg visar du att du inte förstått vad det hela handlar om. Det handlar ju om personskydd, att säkringen ska lösa ut tillräckligt snabbt, inte hur mycket spänningsfall du får i din ledare. Läs på lite mer i tråden så får du säkert mer koll på vad det handlar om.

Jag sade inte att man ska använda lång och tunn sladd, bara att det förekommer och det fungerar tack vare låg belastning, om än med förhöjd risk.
Eftersom jag ibland angör en svensk campingplats så har jag givetvis en kabeltrumma med 20m 2,5 mm kabel. Min maxbelastning med 3kw elpatroner och de flesta andra förbrukare på är 13-14A.
Caravan clubs campingar är ju extra noga med att man har rätt dimensionerad kabel, med all rätt eftersom de flesta gästerna använder el för uppvärmning.
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Nu är frågan....
hur lång elkabel bör man ha?
Svara på frågan......tack.
 
Senast redigerad av en moderator:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Nu är frågan....
hur lång elkabel bör man ha?
Svara på frågan......tack.

Tillräcklig! ;-)

Skämt o sido, i början av denna 3 år gamla tråd (någon av de 2 första sidorna) redogör flera för hur långa kablar de har och hur ofta (läs sällan) det varit för kort alt. extrakablar aldrig behövt användas.

Baserat på deras svar verkar man klara sig väldigt bra med 1st. 25m kable plus en extra på 10-20m. En "combo" som någon redogjorde för och som verkade vettig var 1st. 25m och 2st. 10m alla 2,5 mm2.

// Niklas
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag har klarat mej i 10 år utom en gång på en på 25 m och en på 10 m.
Den gången hade jag 40 m till elskåpet (det var när vi hade husvagn) lånade i receptionen en 5 m kabel.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag använder också 25+10m och har aldrig behövt mer,använder dock 1.5kvadrat som många andra, jag vet att regelverket säger 2.5 men få använder det sommartid i vart fall.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Ursäkta trådkapningen men jag undrar hur lång elkabel jag ska ha till min husbil?
 
Toppen