• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag är lite förvånad över att en tråd som är viktig för oss alla husbilsåkare urartar och istället blir det en mängd barnsliga skämt. Här kan man verkligen tala om urspårning och dessutom faller flera "ledande" personer inom HBK in i detta. Jag har iofs en teori och det är att det är i bristen på bättre vetande man gör detta. Förstår att alla inom HBK inte är så pålästa i begreppen förimpedans, utlösningsvillkor (här kommer säkert någon mer naiv självutnämnd skämtare att skriva något) mm. men varför vill man bevisa denna inkompetens offentligt.

Undrar om ni alla skämtar på samma sätt med er elektriker när han ska göra en installation hemma hos er, struntar ni totalt i hans direktiv och använder helt annan material eftersom "min gamla sladd är det inget fel på" eller hur många säger "jag behöver ingen jordfelsbrytare för allt fungerar bra ändå?"

Så mitt råd är att ta till sig viktig information istället för att försöka spela lustigkurre
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Eller är det bristande förmåga hos de kunniga att förmedla sina kunskaper så att vi amatörer förstår?

Själv har jag svårt att förstå varför det är skillnad på tråd och tråd. Sitter det ett eluttag på en stolpe med 200 meter kabel nedgrävd fram till någon elcentral (eller vad det kan heta) och jag därifrån drar en 25 meters förlängningskabel har jag svårt att förstå att det skulle vara skillnad mot om stolpen sitter 100 meter från samma elskåp och jag sätter en 50 meter lång förlängningssladd i uttaget.

Jag förmodar att svaret finns någonstans i denna långa tråd men jag gör det enkelt för mig och skippar sladden över huvud taget och förlitar mig på batterierna.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Eller är det bristande förmåga hos de kunniga att förmedla sina kunskaper så att vi amatörer förstår?

Själv har jag svårt att förstå varför det är skillnad på tråd och tråd. Sitter det ett eluttag på en stolpe med 200 meter kabel nedgrävd fram till någon elcentral (eller vad det kan heta) och jag därifrån drar en 25 meters förlängningskabel har jag svårt att förstå att det skulle vara skillnad mot om stolpen sitter 100 meter från samma elskåp och jag sätter en 50 meter lång förlängningssladd i uttaget.

Jag förmodar att svaret finns någonstans i denna långa tråd men jag gör det enkelt för mig och skippar sladden över huvud taget och förlitar mig på batterierna.
Det beror på att det säkert är grövre kabel nergrävt.
Själv använder jag en 25m 1.5kvadrat och det fungerar utmärkt.
Däremot ser man ibland en del som använder kabelvindondor utan att rulla ut hela kabellängden, det är inte bra.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Naturligtvis är det inte så lätt för gemene man att kunna starkströmsföreskrifterna som du skriver Michael. Och det behöver ju inte alla göra, man kan också leta reda på fakta och ta till sig den istället för att skämta bort den.

Försöker förklara lite kort, det som du undrar över är begreppet förimpedans. Den behörige installatören som sätter upp ett uttag någonstans tar hänsyn till hur långt uttaget sitter från centralen (egentligen även hur långt bort transformatorn sitter eftersom det är den som levererar strömmen) och använder tillräcklig area på kabeln fram så att strömmen som kan levereras räcker till för utlösning av säkringen inom rätt tid. Detta under förutsättning att du har tillräcklig area och inte för lång anslutningskabel och då är kravet, hör och häpna, 2,5 mm och max 25 m. Använder du längre kabel eller med mindre area så finns det risk att säkringen inte löser ut tillräckligt snabbt vilket kan innebära fara.
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Du behöver ha så lång elkabel som du tror att det kommer att gå åt.
Om du tror att 25 meter är ok...så är det ok.
Tror du att du behöver 50 meter så är det ok.
Behöver du 150 meter kabel så är det åsså ok.
Vad är frågan ?
2,5 m2.=25m
Men ska du ha en kabel över 1-10 mil så får du kontakta elleverantören.ell sälj husbilen.
 
Senast redigerad av en moderator:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag är lite förvånad över att en tråd som är viktig för oss alla husbilsåkare urartar och istället blir det en mängd barnsliga skämt. Här kan man verkligen tala om urspårning och dessutom faller flera "ledande" personer inom HBK in i detta. Jag har iofs en teori och det är att det är i bristen på bättre vetande man gör detta. Förstår att alla inom HBK inte är så pålästa i begreppen förimpedans, utlösningsvillkor (här kommer säkert någon mer naiv självutnämnd skämtare att skriva något) mm. men varför vill man bevisa denna inkompetens offentligt.

Undrar om ni alla skämtar på samma sätt med er elektriker när han ska göra en installation hemma hos er, struntar ni totalt i hans direktiv och använder helt annan material eftersom "min gamla sladd är det inget fel på" eller hur många säger "jag behöver ingen jordfelsbrytare för allt fungerar bra ändå?"

Så mitt råd är att ta till sig viktig information istället för att försöka spela lustigkurre

Vad hade du väntat dig egentligen på en sådan minst sagt naiv fråga ??? Sen kommer det en massa amatörexperter med sina slutsatser ??? Liiiiite högre nivå får det väl egenyligen vara på spörsmål eller ???? Vi är väl inga idioter va ??? Eller menar du på fullt allvar att det ska diskuteras längden på en sladd ???? Vilken färg på lakanen ska man ha i en husbil ????
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Skärpning nu va!
Michael Johansson HBK Web har helt rätt, ska vi verkligen behöva gräva upp varenda elkabel som campingarna har, även ställplatser med elstolpe för att få reda på vilken elkabel och hur lång den skall vara?
Ni får banne mig skärpa er och sluta , hur länge har det campats? helt plötsligt ska vi i HBK
börja bestämma kabellängd, låt var och en bestämma själv hur lång kabel man ska och vill ha.
Stäng tråden den är bara så löjlig.
 
Senast ändrad:

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag har i alla fall uppskattat den lite lättsamma tonen de senaste dagarna. Vissa har varit riktigt skitroliga..........
Se humorn i det, tack till alla som bidragit :)

// Per
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Naturligtvis är det inte så lätt för gemene man att kunna starkströmsföreskrifterna som du skriver Michael. Och det behöver ju inte alla göra, man kan också leta reda på fakta och ta till sig den istället för att skämta bort den.

Försöker förklara lite kort, det som du undrar över är begreppet förimpedans. Den behörige installatören som sätter upp ett uttag någonstans tar hänsyn till hur långt uttaget sitter från centralen (egentligen även hur långt bort transformatorn sitter eftersom det är den som levererar strömmen) och använder tillräcklig area på kabeln fram så att strömmen som kan levereras räcker till för utlösning av säkringen inom rätt tid. Detta under förutsättning att du har tillräcklig area och inte för lång anslutningskabel och då är kravet, hör och häpna, 2,5 mm och max 25 m. Använder du längre kabel eller med mindre area så finns det risk att säkringen inte löser ut tillräckligt snabbt vilket kan innebära fara.

Är du kabel grävare eller? 90% av alla campingar bryr sig inte ett smack om elkabel och du säger det är ett krav, jösses vad campingarna ligger risigt till om något händer?
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Att säkringar löser ut vid kortslutning är viktigt. Att minimera spänningsfall är också viktigt och vid långa längder mer dimensionerande än utlösningsvillkoret. 25 m 2,5 mm2 kopparkabel är en säker kabel för både och.

Orsaken till "kravet" på 25m anslutningskabel med 2,5 mm2 area koppar är nog mer för att lägga ett minnimikrav campinganläggningarnas uttagstäthet då det egentligen är förbjudet att skarva skarvkablar. Det går m.a.o. utmärkt att använda en kortare kabel på t.ex 10 m men inte att använda både en på 25 m och en på 10 m för att nå 35 m.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Har selv ved et par anledninger vært med campingverter rundt på inspeksjon av eltilkoblinger. En kan bli skremt av mindre! Eksempel på galskap, en stor campingvogn med fortelt og diverse elutstyr i forteltet koblet med en plastkabel som var missfarget av varme. Vi klippte vekk kabelen, det viste seg å være en 0,75 lampetledning uten jord! Et annet eksempel en innedørskabel gravd ned fra stolpen og bort til vognen, denne var en 1,5 kvadrat 3 leder men når vi koblet fra vognen og stolpen så kunne vi måle overslag mellom trådene.

Noe som muligens ikke er kommet frem tydelig nok i tråden er viktigheten av å unngå skarvkontakter. Enhver slik lager et eller flere mulig punkt for problem, og bør unngås. Selv hadde jeg med noen kabler av god kvalitet og kvadrat med de mest brukte tilkoblingene slik at jeg kunne koble meg opp uten skarv i de fleste tilfeller. Ulempen var at det ble litt vekt på samlingen der den hang på veggen i garasjen. Godt med over tonnet i lastekapasitet :D
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Det finns säkert regler och de som kan el har säkert rätt i det de skriver. Vi har ju även en del myndigheter som kommer med rekommendationer. Vad är det som säger att Sverige har rätt, alla som åkt husbil eller husvagn vet hur det ser ut i övriga Europa när det gäller el. När brann en husbil sist beroende på elkabeln? För 10 år sedan hade jag 40 meter till elskåpet i ett EU land. Ville jag ha el var det bara att skarva ihop kablar, annars blev det ingen ström.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Skärpning nu va!
Michael Johansson HBK Web har helt rätt, ska vi verkligen behöva gräva upp varenda elkabel som campingarna har, även ställplatser med elstolpe för att få reda på vilken elkabel och hur lång den skall vara?
Ni får banne mig skärpa er och sluta , hur länge har det campats? helt plötsligt ska vi i HBK
börja bestämma kabellängd, låt var och en bestämma själv hur lång kabel man ska och vill ha.
Stäng tråden den är bara så löjlig.

Nu får Du banne med skärpa dig och sluta! Kan det vara så svårt att förstå att det inte är HBK som kommit med denna regel,den har tillkommit av en anledning som flera redogjort i denna tråd.
Å andra sidan så kan man göra som man vill i sin egen bil om man är ensam i den och inte utsätter andra för risk.
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Helt otroligt att en så enkel fråga, kan orsaka så mycket tjafs.
Jag har en kabel på 15 m. och två stycken på 7,5 m. och har ännu inte haft några problem med att nå uttaget.


Trevlig Helg

Benny
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Nu får Du banne med skärpa dig och sluta! Kan det vara så svårt att förstå att det inte är HBK som kommit med denna regel,den har tillkommit av en anledning som flera redogjort i denna tråd.
Å andra sidan så kan man göra som man vill i sin egen bil om man är ensam i den och inte utsätter andra för risk.

Läs på läxan en gång till så ser du att jag skrev vi i HBK och inte HBK, så var vänlig och tona ned dig själv innan du går i taket.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Nu är det så här att man kan ha en sladd som är 100-200M lång det man ansluter i husbilen kanske fungerar beroende på hur mycket volt apparaten kräver för att fungera ,med en så lång sladd blir det så mycket spänningsfall p.g.a motståndet i kabeln att det kanske bara kommer fram 190 -200Volt , visst belysningen fungerar m.m.
Men skulle det inträffa något fel på någon elutrustning i husbilen så krävs det att det finns tillräcklig kraft bakom för att lösa ut säkringen (utlösningsvilkoret måste vara uppfyllt) detta beror på hur mycket Volt (spänning = U) det finns hur mycket motstånd (resistans =R ) och hur många Amper = I ) det flyter i denna anslutningskabeln. Ohms lag ger I= U /R d.v.s ju längre kabel och ju klenare area då ökar motståndet =R ju längre kabel då minskar spänningen = U ,
Och då ska vi lägga till kabeln från central till uttaget + pluss kabel från central till transformator för att få rätt spänningsfall , motstånd
Längden på kabeln begränsar kortslutningsströmen , och sitter där en 10A säkring diazed d.v.s en vanlig propp så måste den lösa ut på 0'4 sekunder (som lagen säger) om det skulle inträffa ett fel i anläggningen (Sök gärna på förimpendans på Google) en 10A säkring kräver ca 82A för att lösa ut inom 0'4 sekunder
Och så länge det inte inträffar något fel i husbilen /husvagnen är allt bra
Men om något skulle inträffa ,så säger elsäkerhetsverket att om du har en sladd på Max 25 M och med en area på 2,5 kvmm så borde utlösningsvilkoret vara uppfyllt på det flesta campingar ni tar in på
Iof så finns det roliga inlägg i den här tråden men vi borde hålla oss till vad lagen säger
Roffe i Östersund
 
Toppen