• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge räcker elen vid fricamping

R

RobbeS

Guest
Ska nästa vecka ut med husbilen några dygn. 4 pers och en 2017 års husbil.
Det intressanta bli att vi kommer att fricampa en eller flera nätter och är osäkra på hur mycket lampor och tv vi kan nyttja. Husbilen har ett bodelsbatteri och solpanel. Då vi slår läger kommer batteriet att vara fulladdat.
Vi ska upp i fjällen och kan räkna med minusgrader så trumavärmaren kommer att dra gas och el.
Belysning och tv kommer att nyttjas.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Hade biltema 700i som skar i vintras. Den storleken skulle jag ta igen då det väger lite vilket ger smidig hantering. Skulle dock inte inte använda elverk på sommaren då det stör för mycket.
 
A

Anyone

Guest
Det här med el och husbilar är ju en historia för sig. Har nu funderat igenom elförsörjningen ett varv till och insett att det absolut bästa är ett elverk.Hur många batterier jag än monterar in i bilen så måste jag ändå förr eller senare få tillgång till en stolpe för att ladda upp dom. Speciellt på vintern då solpanelen inte ger så mycket..
Med ett elverk kan jag plugga in en kontakt i husbilen fylla tanken på verket och köra det några timmar och får då både ström till tv:n och lampor samtidigt som batterierna laddas.
Har tittat på lite olika fabrikat bl.a Honda som tyvärr är dyr men tyst. Hittade då Biltemas verk:

Digitalt elverk G 1700I - Elverk Generator - Biltema

Det kostar lika mycket som installation och extra batteriet hade gått på hos firman. Är det någon som har detta verk? Eller har ni andra förslag på ett bra elverk för rimliga pengar.

Ett alternativ är ju att köpa en begagnad Honda på Blocket, de går ofta för mellan 6000-7000 kr och de är extremt pålitliga och tysta. Prisskillnaden på dessa elverk begagnade mot ett nytt på Biltema blir då inte så stor och skulle du efter några år sälja Hondan får du lika mycket igen på Blocket, det kan du inte räkna med på andra elverk!

Se här t.ex en Honda som är nyservad och även har möjlighet till gasoldrift, den kan man nog få loss för 7000 kr: HONDA EU20i generator | Göteborg
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Håller med om din analys, helt o hållet. Viktigast är att det är ett s.k. Inverter elverk. Det Biltema elverk du undrar över har många nöjda användare. Jag har köpt ett par stycken. I reklamen anges att det är för känslig elektronik. Det stämmer säkert men samtidigt så stör det så mycket att man kan inte använda det till att driva kortvågsutrustning... Men man får det man betalar för, till batteriladdning mm. är det säkert perfekt. Dock kommer inget i närheten av Honda 10i...
 
F

F.d. 53814

Guest
Elverk är en bra uppfinning men skapar oljud.
Du får inga nya vänner om du kör ett bland andra husbilar.
Det laddar också rätt lite. Om du har en bra laddare i bilen så kanske den maxar 20A. Och det är endast momentant. Så ett tomt 100A bättre tar nog i bästa fall 4-5 timmar att fylla från 50%.
Biltema elverk testade vi på jobbet. Gick sönder fort. Nu har vi Honda utan bekymmer.
 
R

RobbeS

Guest
Tack för tipsen. Vårat behov av elverk är främst under höst och vårvinter då vi är uppe i fjällen. Kommer då att stå enskilt så risken att störa andra är väldigt liten. Om vi ska åka utför står vi vid stolpe. Under sommaren är ju energibehovet mindre och solpanelen fyller upp en del av det behovet då vi fricampar.
 
Toppen