• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge räcker elen vid fricamping

R

RobbeS

Guest
Ska nästa vecka ut med husbilen några dygn. 4 pers och en 2017 års husbil.
Det intressanta bli att vi kommer att fricampa en eller flera nätter och är osäkra på hur mycket lampor och tv vi kan nyttja. Husbilen har ett bodelsbatteri och solpanel. Då vi slår läger kommer batteriet att vara fulladdat.
Vi ska upp i fjällen och kan räkna med minusgrader så trumavärmaren kommer att dra gas och el.
Belysning och tv kommer att nyttjas.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Her er det mange ukjente. Hvor stort batteri? Hadde selv 400 Ah LFP, men det finnes allt fra 75 Ah gel og opp. Nest ukjente er hva trekker TV og lamper? Hvor stor er solpanelet? Om det er fint vær så kan en regne med 6 effektive timer på panelet, moln og dette må reduseres. Grunnen til at jeg sier 6 timer er effekt tapet ved ladning av batteriet. Men start med å regne forbruk på TV og truma, samt på lamper. Håper det er LED alle lamper. Normale batterier bør en ikke lade ut mer enn 50% så om det er et 100 Ah batteri så regn på 50 Ah som er omlag 600 Wh det samme som det en kan lade fra et 100 W solpanel om det er tilstrekkelig med sol. Holder en seg innenfor dette i forbruk vil en kunne stå så lenge en lyster og har tid. Større panel og batteri og en har mer Wh tilgengelig.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Lite teve tittande och värme ska nog batteriet klara av men sen är det viktigt att det blir toppladdat igen innan nästa natt! Alla har vi ju olika krav, ladda telefoner, datorer, köksmaskiner tex. då krävs det lite större batteribank.
 
R

RobbeS

Guest
Lite teve tittande och värme ska nog batteriet klara av men sen är det viktigt att det blir toppladdat igen innan nästa natt! Alla har vi ju olika krav, ladda telefoner, datorer, köksmaskiner tex. då krävs det lite större batteribank.

Jo, och vi i våran familj har en herrans massa saker att ladda. Ni skulle se alla laddsladdar vi har med oss då vi åker bort:wideeyed:. Nu blir dock kravet att allt ska laddas under färd...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.732
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Troligen har ni ett batteri mellan 80-95Ah, bara värmaren förbrukar 1-2A per timme alltså 24-48Ah per dygn, TV drar 2-4A per timme, om ni har parabol ännu mera, belysning och övrig förbrukning tillkommer. Rekommenderar komplettering med ytterligare ett batteri!
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Räkna Ah på dina förbrukare så vet du.

Vi kör:
Kompressorkyl
TV
Antennförstärkare
Truma värmaren (fläkt)
Vattenpump
Belysning
Ladda mobiler
mm....

Vi har 2 x 95Ah AGM batterier, 150W solcell och i reserv ett 1000W elverk.

Vi har parkerat 2 dygn nu, 12,4V kvar = ca hälften (men vi har slösat:D)

Om du har möjlighet, släng in ett batteri ytterligare eller förbjud;) annat än bara värmaren.
 
R

RobbeS

Guest
Får testa och se. Tv, lite belysning och värmare är det som är aktuellt. Vi kommer att köra en hel del på dagarna så batteriet laddas då. Till sommarens Europatur är dock tanken ytterligare ett batteri och en gasoltub i reserv.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.732
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är nu du behöver det extra batteriet, inte till sommaren. Laddningen medan du kör kommer inte att räcka till om du inte kör halva dygnet, och solcellen gör fortfarande ganska lite nytta i fjällen. Så antingen behöver du extra batteri, eller landström på nätterna, alternativt elverk några timmar på kvällarna (inte populärt om du har grannar i närheten)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50176

Guest
>RobbeS

Ett batteri (antar att batteriet är 80-95Ah) har många år kört sällskap om 4st som alla ska ladda paddor/telefoner odyl :) men med 2st 80Ah batterier ingen solcell. Med 2 batterier så räckte det ganska precis ett-två dygn när värmaren är aktiverad (kan ligga på 2-4A stundom), lite lyse, lite Tv och en kaffemaskin 1500W (vårt största problem, 2 blybatterier klarar inte av denna påfrestning ordentligt).

Att tänka på under färd är, beroende på laddare från Generatorn till batterierna. Så krävs en laddare som kan "överladda" under färd. Har ni igen sådan kan du åka hur länge du vill, kommer inte upp i mer än 90-95% laddning som max.
Ibland kan automatiken på kylskåpet ställa till det också, då kylskåpet hoppar över i 12v drift under färd och gör att batteriet inte ens laddas. Vår förra bil hade det problemet givetvis... så vi körde alltid Gasol.
Batterierna kan du oftast bara använda till ca: 50% därefter är batteriet "urladdat".

Sommartid, med Solcell, beroende på storlek så bör det fungera bättre! Men nu tidig vår med värmebehov från pannan så är det tufft.
- Jag tror du behöver ett batteri till även för sommartid för att få det fungera optimalt med 4 personer.


Så kör mantrat "alltid ladda" så fort motorn är igång.

Nyss hämtat ut nya husbilen, köpte till 260Ah Litiumbatterier + solcell. Tröttnade på ständiga problem med strömmen (högförbrukare som man är).
 
R

RobbeS

Guest
>RobbeS

Ett batteri (antar att batteriet är 80-95Ah) har många år kört sällskap om 4st som alla ska ladda paddor/telefoner odyl :) men med 2st 80Ah batterier ingen solcell. Med 2 batterier så räckte det ganska precis ett-två dygn när värmaren är aktiverad (kan ligga på 2-4A stundom), lite lyse, lite Tv och en kaffemaskin 1500W (vårt största problem, 2 blybatterier klarar inte av denna påfrestning ordentligt).

Att tänka på under färd är, beroende på laddare från Generatorn till batterierna. Så krävs en laddare som kan "överladda" under färd. Har ni igen sådan kan du åka hur länge du vill, kommer inte upp i mer än 90-95% laddning som max.
Ibland kan automatiken på kylskåpet ställa till det också, då kylskåpet hoppar över i 12v drift under färd och gör att batteriet inte ens laddas. Vår förra bil hade det problemet givetvis... så vi körde alltid Gasol.
Batterierna kan du oftast bara använda till ca: 50% därefter är batteriet "urladdat".

Sommartid, med Solcell, beroende på storlek så bör det fungera bättre! Men nu tidig vår med värmebehov från pannan så är det tufft.
- Jag tror du behöver ett batteri till även för sommartid för att få det fungera optimalt med 4 personer.

Var tvungen att gå ut i bilen och åtminstone lokalisera bodelsbatteriet. Var tvungen att först lära mig öppna motorhuven för enligt instruktionsboken sitter bodelsbatteriet där och motorbatteriet under förarstolen.Hittade samtidigt oljestickan och den är det ju bra om man vet var den finns:D.
Ska åka in på firman och höra vad dom vill ha för att sätta in ett batteri till. Vill inte börja koppla själv på en ny husbil. Kollade även upp det här med 12V matningen till kylskåpet under färd. Den tas enligt instruktionsboken från motorbatteriet och belastar inte bodelen.
En sista fråga då. Om det tar slut kräm i bodelsbatteriet så är väl motorbatteriet fortfarande funktionsdugligt?
Tack för alla tips allihop. Blir ett extra batteri och en extra gasolflaska vilket jag ändå hade tänkt investera i. Hinner dom inte montera till torsdag nästa vecka så får vi snåla och leta stolpar.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Och jag skulle vänta tills jag provat hur jag använder bilen. Om man som vi gör, kör mer eller mindre minst varannan dag så funkar det ändå för oss. Även med förra bilen bara med ett batteri!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg som har hatt både Efoy og LFP batteri er enig med @kenjon - batteri er viktigere enn Efoy, spesiellt så er vinterproblemer mye større for en Efoy. I praksis tok jeg ut Efoy og lagret den frostfritt over vinteren hvert år. Batteriene må en være forsiktig med ladning når de er kalde, men ved belastning blir de fort varme og kan lades uten begrensning.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Det är nu du behöver det extra batteriet, inte till sommaren. Laddningen medan du kör kommer inte att räcka till om du inte kör halva dygnet, och solcellen gör fortfarande ganska lite nytta i fjällen. Så antingen behöver du extra batteri, eller landström på nätterna, alternativt elverk några timmar på kvällarna (inte populärt om du har grannar i närheten)

Hur tänker du med "dålig nytta i fjällen" ?
Som exempel: dag, 2/5, är solen uppe 18 timmar i Kiruna och 17 timmar i Stockholm!
// Janne
 
Toppen