• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kommer man igång med forskningen?

F

F.d. 55665

Guest
Sv: Hur kommer man igång med forskningen?

Man skall heller inte missa att titta på syskonbarn och deras ättlingar. Ofta förvånas man av "rundgången" i familjen, anförluster. och även gemensamma öden i lite mindre byar. En annan rolig sak är att hitta "amerikaner". Man smittas lätt av deras positiva inställning till familjehistoria och dom är så oerhört tacksamma att hjälpa och umgås med. Av de 3-4 släktingar jag har med ett intresse för släkten är de två amerikanerna hetast på gröten. Kan absolut inte förstå att en del inte bryr sig. Den ene var på besök i somras, den andra kommer i sommar (mitt under OS...).

Men det är nog bra att ta det lite lugnt, lätt att sprida sig för mycket (känner nog att jag lyckats med det ibland).
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Hur kommer man igång med forskningen?

Mycket trevligt att hitta släktforskare på husbilsklubben.
Själv har jag gått en tio veckors kurs som var bra, ett bra kom igång.
Programmen som jag har är Arkiv Digital som jag tycker är bra, har ingen erfarenhet utav ngt annat program.
Jag har också skaffat Disgen där jag börjat lite nätt med.
Disgen ville inte installeras på min mac men med lite hjälp så fixades det också
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Hur kommer man igång med forskningen?

Om du kör Mac så testa programmet Genney. Funkar bra på Mac. Det är en engångskostnad. Har du nya Arkiv Digital och kompletterar med Dödboken som finns på usb-sticka blir det jättekul. Om du håller dig inom Sverige.
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Hur kommer man igång med forskningen?

Jag har laddat ned ett program som heter CrossOver och det fungerade perfekt och det är också en engångskostnad. Tog den billigaste versionen ca 300kr vill jag minnas.
Jag har också em Mac.
Du skriver om dödboken på en sticka, vill du berätta mer, var köper jag den mm.
Hälsningar
Per
 
Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Hur kommer man igång med forskningen?

Jag har laddat ned ett program som heter CrossOver och det fungerade perfekt och det är också en engångskostnad. Tog den billigaste versionen ca 300kr vill jag minnas.
Jag har också em Mac.
Du skriver om dödboken på en sticka, vill du berätta mer, var köper jag den mm.
Hälsningar
Per

Sveriges dödbok 1901-2013

Om du beställer den så be om att få en som är ok för Mac Sierra.
 
Toppen