• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur hög är en husbil?

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Jo jag vet, det är en fråga i stil med hur långt är ett snöre...

Det är så att jag sitter och slutfilar på bygglovshandlingarna för en carport för husbilen, klart är att den blir i runda slängar 3,5m bred och ca9 meter lång. Taket kommer att slutta lätt bakåt, ca 3dm på hela längden eftersom befintligt garage är utformat så (de den bifogade bilden)

Nu har vi en Knaus 595 alkovbil som är i runda slängar 3,1meter hög både över alkoven och takräcket bak, tv antennen är lite högre men den har jag tänkt att byta ut.

Problemet kommer ju när man inser att carporten säkerligen kommer att överleva även till nästa husbil, vad det nu blir för någon om fem år.., kanske en annal alkovbil, en med bula på taket och taksäng (vi har två barn på 2 och 4 år nu) eller något annat, Dock tror jag att många bilar är lägre än våran, jag vill minnas att en stor alkov på ett ivecochassie är i storleksordningen 3,5m hög och mycket högre än det lär ju inte vara aktuellt

Först tänkte jag göra så att den precis går in i bakkant men man kanske skulle ta i lite till? Samtidigt vill jag inte göra den för hög då den blir väl stor på en vanlig villatomt redan.

Några tankar på detta?
 

Bilagor

  • Tak.JPG
    Tak.JPG
    56,5 KB · Visningar: 17
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hur hög är en husbil?

Hej. 3,5 m räcker gott om du inte köper en Concorde, Morelo eller jänkare. De är 3,5-3,8 m höga.

Per
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Hur hög är en husbil?

Jag skulle kunna gå upp till 3,3 meter längst bak och 3,8 meter längst fram och då få nästan 3,5 meter 7 meter in men frågan är om inte det är lite overkill?

//Peter
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Hur hög är en husbil?

Peter,

i bygglovshandlingen anger du höjd till taknock, dvs yttre mått. Det väsentliga är att du har en fri höjd inne i carporten på ca 3.2-3,3 M. Dessutom bör du bygga ned front och sidor så att bjälkar inte är synliga.

Har själv en helintegread, som med lite AC i bodelen och parabol mm växt på höjd till ca 3.15.

Bengt
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Hur hög är en husbil?

De måtten jag anger är fritt höjdmått invändigt.

Jo det ska dit lite snedsträvor och en plåt på höjden upp från garagetaket så att jag täcker upp för vinden i syd/sydväst.

Men det är intressant att höra att det finns helintegrerade som inte är högre än 3,15 också!

//Peter
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Hur hög är en husbil?

Peter,

min Hb är en Dethleffs Magic Edition -14. Bilen i sig är 2,72 hög på ALKO:s Maxichassi.

Bengt
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur hög är en husbil?

Min lilla (6.95 lång) och söta bil är 3,5 m hög, parabolen oräknad. Jag blev tvingad att bygga om min carport när jag bytte bil hösten -12 så jag vill råda dig att bygga lite högre än vad du behöver just nu.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur hög är en husbil?

Bygg 3,80. Vår Concorde är 370 med acn och tvantenn. En Morelo eller Concorde liner är 3,80. Man vet aldrig vad för bil det blir i framtiden.:)
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: Hur hög är en husbil?

Känns som att lutningen är lite liten på 9 meter.
Det förutsätter nog att du skottar taket om det kommer mycket snö.
Alternativet är att du väljer kraftiga dimensioner på virket.

Inger o Benny
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Hur hög är en husbil?

Jag tackar för alla tankar, hade jag haft en ladugårdsvägg att bygga den mot hade jag byggt den 4 meter hög utan att fundera men nu är den rätt malplacerad även med lite mindre höjd.

Jag tittade runt på diverse alkover och taksängsvarianter innan och hittade ingen över 3.1 meter så det känns nästan som om jag lägger mig på 3,2 längst bak 9meter in så ska det mycket till om det ska bli ett problem.

Eller är det någon som känner till någon variant som ligger högre än det? Jag kan väl tänka mig att det blir någon form av fiat eller Ford alkov eller med taksängsvarianter nästa gång

Skulle man sen råka gå och köpa något högre så är det ju inte hela världen att höja taket några decimeter

Taklutningen är ju långt ifrån optimal men vad det gäller snödastes är hela konstruktionen dimensionerad efter aktuell snözon 2.0 dvs 200kg per kvadrat, det är ju i runda slängar 2 meter nysnö och skulle det bli mer än så så lovar jag att jag ska ge mig upp med snösläden:cool:

//Peter
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hur hög är en husbil?

Vår hobby Spinx alkov är 3,30plus antenn. Men då är den på Iveco chassie och därför högre som även tex Concorde alkover och vissa Laika mfl. Alla på FIatchassie blir lägre än bakhjulsdrivna.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Hur hög är en husbil?

Efter ett antal turer med kommunen och ritande av nya förslag är det så gott som klart med modellen enligt bilderna nedan.

hus1.JPG

Hus2.JPG

Hus3.JPG

Längst in mot garaget blir det ca 3,3 meter högt sen växer det upp mot ytterkanten, givetvis hade det varit bättre att bygga högre för eventuellt framtida bilar men omständigheterna gör att jag får nöja mig med detta nu. Jag har tittat på i princip alla tänkbara typer av husbilar och dess höjder och som jag ser det nu så går alla "vanliga" husbilar (alkov/integrerade) upp till o med en Argos 747 in utan modifikationer, ska man ha in en stol alkov på ivecochassie så får jag sänka marknivån någon decimeter, det är lätt att göra och dränering finns lätt tillgänglig.

Så om allt klaffar så är det snickarbyxor på i påskhelgen som gäller!

//Peter
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Hur hög är en husbil?

Finns det möjlighet att göra konstruktionen sådan att det går att sänka golvet om höjden skulle bli för liten i framtiden?
 
F

F.d. 50172

Guest
Sv: Hur hög är en husbil?

Vi har en Iveco Sphinx (alkov, taket är ju lika högt hela vägen), den är 3,4 + antenn ca 3,5m. Jag byggde en carport som är 4 m i bakkant och 4,5 m i framkant, har i och med det lite plats för att serva prylarna på taket, vaxa tvätta osv...
/Stefan
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Hur hög är en husbil?

Underlaget i carporten är singel så det är inga problem att i framtiden sätta lite kantsten och sänka nivån någon decimeter, man kan ju även tänka sig att lyfta taket med ett par truckar och länga väggarna om man behovet skulle uppkomma.

I vilket fall ska det bli väldigt skönt att kunna ställa in bilen under tak så fort man inte använder den

//Peter
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Hur hög är en husbil?

Ja att ha tak över husbilen är skönt. Håller själv på och bygger ett varmgarage så att man även kan ha vatten i bilen vintertid utan att det fryser
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Hur hög är en husbil?

...man kan ju även tänka sig att lyfta taket med ett par truckar och länga väggarna om man behovet skulle uppkomma.
...
//Peter

Precis min tanke. Efter att ha sett hur man lyft taket på en hel ishall och byggt en ny våning där emellan så skulle jag byggt den höjd du behöver i dagsläget, och om det i framtiden skulle behövas ett par decimeter till så lär det inte vara hela världen att lyfta taket och förlänga stolparna precis så mycket som man känner för. Visst lär man väl behöva bygglov då också, men rent tekniskt skulle jag valt den lösningen.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Hur hög är en husbil?

Min alkovbil TEC är 306 cm hög, så jag byggde mitt skärmtak med invändig höjd på 320 cm, Tak och sidor på två sidor av plastskivor. på tredje sidan har jag mitt garage och över inkörsporten har jag ordnat en enkel lösning med en vit plastpresenning.
 
Toppen