• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gör ni med av/påställning?

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Vi använder Husbilen varje ledig stund mellan mars-nov.
Har en ställplats på min mors mark. Där vi bor i HB. Då
är den avställd. Ställer på när vi vill ut och åka.
Så gör vi

Fam Pettsson/Malin
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Vi gör som Fam Pettson. Mycket förmånligt att man betalalar det pris, för den tid som man anväder den för. Tycker vi ska vara tacksam för denna regeländring som kom för ett par år sedan. Men man måste klara att planera 16 dagar framåt. Har inget problem med detta. Tack vare detta betalar vi mindre än halva årsavgiften när det gäller skatt o försäkring. En besparing på mer än 5000:- /år.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Idag har jag ställt av igen eftersom isarna är så dåliga att det inte blir mer vinterfiske.
Att sköta detta på internet tar max ngn minut och allt det ekonomiska fixar sig utan någon ytterligare åtgärd. Så här meddelar Transportstyrelsen att allt är klart:


"Detta är en bekräftelse på din anmälan.
Fordonet xxx000 är nu avställt från och med 2012-03-26 och får inte användas.
Om fordonet har en gällande försäkring meddelar vi ditt försäkringsbolag att fordonet är avställt.
Överskjutande skatt är 2377 kronor. Den återbetalas under förutsättning att fordonsskatten är betald och att det inte finns andra obetalda fordonsskatter."


Därefter flyter både skatt och försäkringspremie in på mitt bankkonto. Enkelt och bekvämt!
Och skulle man ångra sig inom de närmaste 16 dagarna så förlorar man inte mer än 50:- jämfört med om bilen inte varit avställd.

aake
 
Senast ändrad:

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Jag ställer av när jag inte skall använda bilen under minst 15 dagar.
Det kostar sen 50 kr i påställningsavgift när jag ställer på den igen.
Jag har då tjänat 13 kr/dag x 15, sen får man betala 50 kr i påställningsavgift = 145 kr i mindre kostnad för skatten.
Dessutom har jag betalat för garageförsäkring istället för vanlig helförsäkring under samma tid och tjänar ytterligare ca 10 kr/dag.
Så under 15 dagar avställning så tjänar/slipper jag betala tot. 295 kr.

Summan ökar ju givetvis med 23 kr per dag för mig om den är avställd längre tid. Vad man har för dagskostnad beror ju på hur stor försäkring och skatt man har.

Har hört någon ställa av ännu kortare berioder för att slippa försäkringen, men där går gränsen för min "snålhet" :rolleyes:.

/Leif
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Ställde på den i dag, annars har jag den avställd under vintern några månader för vi kör inte när det är snö och kallt.

Lars Jönsson
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Hej, jag ställer på första dagen jag skall använda husbilen för att ställa av efter sista turen för året. Påställning kostar 50:- avställning är gratis och jag gör det på transportstyrelsen hemsida under fordon. (Förutsätter dock att man har tillgång till dator) Ett mail kommer på direkten i inkorgen och meddelar att fordonet är påställt (eller avställt). Skatt och försäkring regleras automatiskt, man behöver ej själv tänka på att själv begära återbetalning av överskjutande vägkatt eller försäkringspremie. /Rolf
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Kör ALLTID avställt...med alla våra bilar. GUUUUUD vad pengar vi sparar, är ju från Småland..forts följer

MVH//Mia
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Hoppas ni förstod att det var ett jäätte "vår" skämt. Klart har vi funderat över ören och kronor men eftersom att husbilslivet är en impulsiv "grej" så ställs bilen på i slutet av mars och av i oktober. ( får tulla lite på fonderna). Att åka när man känner för det är grejen.:yes:

//Mia
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Mia

Du verkar inte vara det minsta impulsiv som kan ha husbilen avställd under sex månader utan att falla för någon impuls! Det skulle jag aldrig klara.
Trots att jag ställde av i morse efter några fina vintermånader så tar det mig inte mer än någon minut att vara startklar på nytt, så impulser har kanske inte med saken att göra?

aake
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Ställer av över vintern då den ändå står i garage.
Man sparar ju nästan halva årsskatten på det.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Har inte tänkt så långt på detta men smakar det så kostar det;

¤ med en bilskatt på 7.900:-/år och en försäkring på ca 6.500:-/år så blir det nästan 40:-/dag när bilen är påställd
¤ och ca -3:-/dag för garageförsäkring när bilen är avställd
¤ avställnings"principen" kan alltså ge en "besparing" på ca 37:-/dag för bilar satta i drift 1:a ggn efter 2011-01-01.
¤ med 50:- i påställn-avg/tillfälle som delas med x antal avställda dagar minskar vinsten, till kanske säg netto 34-35:-/dag.

Å andra sidan kostar det ca 1.500:- att fylla dieseltanken, liksom mycket annat tillkommande. Det innebär ju i alla fall en viss form av livskvalite/-värde att spontant "förgylla vardagen och bara dra iväg på ögonblicket"!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Relax

Nu tänker jag inte tjata mer om detta efter detta sista inlägg. Men betalar man försäkringen med autogiro så tar det inte mer än en minut att ställa på och "dra iväg på ett ögonblick".
Med fyrhjulsdriven bil kostar det lite mer i skatt (ca 8.500:-/år) och jag ställer av genast när jag tror att jag inte kommer att använda bilen under mer än några dagar. Ibland ångrar jag mig och ställer på igen snabbt men då förlorar jag inte mer än 50:- vilket är felräkningspengar i sammanhanget, men ibland blir avställningen längre än jag tänkt mig och då ger det en betydande besparing. Man måste också komma ihåg att det inte är dyrare att ha bilen avställd under <16 dgr än att ha den påställd. Den enda skilllnaden (förutom de 50:- i påställningasavgift) är att det krävs en minut vid datorn innan man ger sig ut på vägarna!
Exempelvis så ställde jag av till julhelgen eftersom jag visste att det omöjligtvis skulle bli tid för husbilen över helgerna och vi dessutom skulle vara på resa i varma trakter under första halvan av januari. När vi kom hem i andra halvan av januari var det mellan 25 - 30 minusgrader under flera veckor och då kändes det inte meningsfullt att ställa på bilen. Där blev det en dryg tusenlapp i besparing!
Under februari - mars har husbilen kommit till användning ett par gånger per vecka vid vinterfiske och fjällturer men nu får den vila ett tag igen.

Det mest ekonomiska sättet att använda en vinterduglig och fyrhjulsdriven plåtis vore naturligtvis att ersätta en av våra andra bilar med plåtisen. Men det finns faktorer som talar emot detta i vårt fall; hustrun föredrar att köra sin lilla Subaru och ibland behövs flaket på vår fyrhjulsdrivna pick-up. Och dessutom har jag nu beställt en lite större terrängduglig husbil, vilken inte passar lika bra för daglig persontransport.

aake

Redigerat stavfel
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur gör ni med av/påställning?

Jag hade tidigare en personbil vars skatt var drygt 6000 kr/år. Då tillämpade jag växelverkan, dvs den ena bilen avställd och den andra påställd.

Det fungerade utmärkt och ingen på varken försäkringsbolaget eller skattemyndigheten blev sur eftersom det är datorer som sköter detta och de är outtröttliga.
 
Toppen